Det nye samlelaget med ambisjoner om å ta seieren på Trondheim-Oslo har fortsatt over 70 ryttere i stallen. Selv ikke supermosjonist Vidar Mehl er trygg på å få en plass i troppen.
SVETT: Vegard Johnsen, Rune Helgesen og Monica Storhaug er tre av de over 70 rytterne som håper å kvalifisere seg til Team Oslo-troppen til Styrkeprøven i juni. Foto: Anders Bernhoft
Lesetid: 5 minutter
– Jeg har stor tro på at denne gjengen vil kjøre styggfort, sier Anders Bernhoft i Heinemann Team Oslo.
Han er en av initiativtakerne til det nye samlingslaget fra Østlandet, og har vært involvert i en rekke rekordprosjekter i Styrkeprøven inkludert ATEA- og Aurora Borealis-lagene som dominerte Styrkeprøven i flere år.
Nå går rullelagveteranen 2021 imøte med store forventninger til at det nye laget skal bryte seiersrekka til Trønderekspressen på Trondheim-Oslo.
– Vi er fortsatt over 70 ryttere i troppen. Det er tydelig at vi har truffet med hvordan vi ønsker et lag skal fremstå til våren. Vi sitter nå med en gjeng ryttere som vil og tør sykle fort, og som i aller høyeste grad har kapasiteten vi er ute etter, sier Bernhoft.
Endelig stor konkurranse på Styrkeprøven I 2021 at det blir minst tre ambisiøse lag som alle kjører for seier og løyperekord i Trondheim-Oslo i 2021: Kjekkas, Trønderekspressen og Team Oslo. Det er flere år siden det var så mange lag med reell kapasitet til å kjempe om pallen i det 540 kilometer lange rittet.
– Trondheim-Oslo har ikke akkurat vært noen sekundstrid de siste åra. Vi gleder oss over motiverte trøndere og Kjekkaser som vi vet vil klå oss, sier Bernhoft.
Han ser at konkurransen både innad i laget om plassene i troppen og om seieren på Trondheim-Oslo betyr mye for motivasjonen og iveren i Team Oslo.
Sterke ryttere i stallen Blant de drøyt 70 rytterne som kjemper om 30 plasser i nettotroppen på Styrkeprøven i juni er Vidar Mehl.
Mehl var blant annet med på Aktiv mot Kreft-laget som vant Styrkeprøven Lillehammer-Oslo i 2011, da laget holdt 49 km/t i snitt, en rekord som fortsatt står på distansen. Han var derfor ikke vanskelig å be da Bernhoft spurte om Trondheim-Oslo.
– Jeg har jo litt erfaring etter hvert, så jeg skal nok kunne bidra med litt småting og tips, og ikke minst gjøre min jobb i rulla, sier Mehl.
– Rekord er jo alltid vanskelig, og vi er helt avhengige av riktige værforhold for å lykkes med det, altså nordavind eller vindstille og helst varmt og tørt vær. Er de forutsetningene tilstede, skal det være mulig å sette rekord på en optimal dag. Men det viktigste er uansett å bli det raskeste laget. Det er flere lag som stiller, så det blir prestisje å vinne i år, sier Mehl.
– Jeg sykler mye ritt i Zwift, og ritt er alltid nyttig selv om de fleste der er på rundt en time. Men jeg kommer til å måtte legge ned mye annen trening også, inkludert økter på minst 5-6 timer regelmessig i vinter, kanskje opp mot 8-10 timer. Det blir spennende, sier Mehl.
Må bygge felles lagkultur Men selv om Team Oslo har en stor og på papiret imponerende stall, er det mer enn watt og tidligere meritter som kreves for å vinne det 540 kilometer lange rittet.
Team Oslo består av ryttere fra flere av de tradisjonelt sterkeste lagene på Østlandet, inkludert SK Rye og klubbens ekspresslag Rye XP, satsingslaget Team Follo og de tidligere ATEA- og Aurora Borealis-lagene. Det betyr at Team Oslo må finne en fellesnevner som favner flere treningskulturer og -tilnærminger.
Både Rye XP og Team Follo har bygget sine lag rundt relativt stor grad av felles opplegg og oppfølging gjennom hele oppkjøringen, mens ATEA- og Aurora Borealis-lagene tradisjonelt gjorde det motsatte: Der var det forventet at hver og en av rytterne tok ansvar for å legge ned den trening som skulle til for å være aktuelle for laget når oppkjøringsrittene startet i mai.
– Vi i kapteinsteamet fungerer ikke som trenere for laget, men vi har sagt at man må gjøre det lille ekstra for å lykkes. Nå må det kneppes opp for samtlige ryttere uansett om du har syklet på Rye XP eller Aurora Borealis tidligere, sier Bernhoft.
Han understreker at han forventer at rytterne tar oppgaven seriøst.
– På kick-off samlingen i høst la vi trykk på at det ikke vil holde å plukke frem sykkelen i mars og satse på å kjøre seg i form på vårparten. Det som ble lagt ned av trening tidligere, vil ikke være tilstrekkelig for å få plass på dette laget.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.