NYE MÅL: I fjor kom Team Follo på tredjeplass i Styrkeprøven Trondheim-Oslo. I år skal de vinne Lillehammer-Oslo. Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter
– Vi skal vinne Lillehammer-Oslo i år. Vi vet jo ikke hvilke andre lag som dukker opp, men vi oppdaget ganske tidlig at hvis du skal få med raske folk i laget, så kan du ikke ha femteplass som målsetting. Så vi går all in, sier Christian Askildsen, som er en av fire kapteiner i Team Follo.
Etter at Team Follo syklet seg opp på pallen i Trondheim-Oslo 2018, satte laget seg nye mål for årets sesong. Markedsundersøkelsen i laget, som ble utført på puben etter målgang på Styrkeprøven i fjor, viste at Lillehammer-Oslo hadde større oppslutning enn nok en runde på 540 kilometer fra Trondheim.
Må bli råere Når rittdistansen går fra 54 mil til under 20 mil settes det imidlertid andre krav til laget og rytterne.
– Vi er nødt til å få kjørt litt mer råskap inn i laget. Trondheim-Oslo er først og fremst en mental øvelse. Det handler om å sykle rasjonelt og spare krefter, og intensiteten er sjelden særlig høy. Lillehammer-Oslo blir mer enn syrefest, og marginene er mindre. På Trondheim-Oslo kunne vi bruke en time eller to på å få finne flyten i laget uten at det behøvde å få så store konsekvenser for tida eller resultatet. Det kan vi ikke på Lillehammer-Oslo. Nå må alt flyte optimalt fra startmatta, sier Askildsen.
Samtidig har han tro på årets tropp i den sammenheng.
– Da vi syklet Trondheim-Oslo i 2017 brukte vi mye tid på våren for å få alle opp på samme nivå. I fjor var det mye høyere og jevnere nivå på alle, og vi kunne starte i andreklasse da vi startet oppkjøringen. I år er vi enda bedre, og det er tydelig at alle har brukt vinteren godt. Det er mye mindre vingling, rykk og strekk i laget nå. Vi har god flyt og det går ganske fort allerede, sier Askildsen etter lagets første rulleøkter.
Saken fortsetter under
Halvparten må vekk For tida har Team Follo rundt 40 ryttere i troppen. Mange av rytterne fra fjorårets tropp er med videre i år. I tillegg er det kommet flere nye.
– Noen av nykommerne er folk som har kommet til oss og spurt om å få være med. Andre er ryttere vi har sett ute på veiene mens vi har trent til Trondheim-Oslo og hatt lyst til å ha med i laget. Det er også ekstra hyggelig at Trygve Solberg er tilbake i laget i år. Han var kaptein på laget i 2009, da jeg var med på Trondheim-Oslo for første gang, sier Askildsen.
Han håper at det vil bli kamp om de 20 plassene i den endelige troppen til Lillehammer-Oslo, og han håper det blir et vanskelig uttak.
– Bare halvparten av dagens tropp kan få plass på Styrkeprøven-laget.
Frihet under ansvar I løpet av vinteren har Team Follo hatt et par felles utetreninger, samt jevnlig kontakt med rytterne i troppen. Det synes Askildsen har fungert godt, og det er også noe av grunnen til at Team Follo ikke organiserer noen felles treningssamlinger for laget.
– Vi har ikke tro på et rigid treningsopplegg. Vi har ikke hatt noen felles samlinger i Syden. Mange har vært i Syden, men vi som lag griper ikke inn i 40 familier. Vi stjeler også ryttere fra flere klubber, og noen av dem har egne samlingsopplegg. Folk vet hva de trenger å gjøre for å komme i form, sier han.
I april kjørte laget sin første felles rulleøkt ute, og Askildsen er godt fornøyd med det han så der.
14 fellesøkter Totalt er det er lagt opp til 14 fellesøkter før Styrkeprøven, der to av dem er ritt.
Enebakk Rundt er lagets første felles oppkjøringsritt. Randsfjorden Rundt er det andre. De to rittene har imidlertid ulike formål.
– På Enebakk Rundt legger vi opp til ren flåkjøring. Da skal vi enkelt og greit sykle så fort som mulig, og der tåler vi å ta noen sjanser. Randsfjorden Rundt er et ritt som likner mer på Lillehammer-Oslo, så der vil vi fokusere mer på å få riktig flyt og følelse i troppen.
Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo. - Fra 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo - I 1997 kom Lillehammer-Oslo - I 2002 kom Eidsvoll-Oslo - I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011) - I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo - Fra 2014 er distansen Gjøvik-Oslo også åpen for menn
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.