Styrkeprøvens skjebne avgjøres fredag: Dette strides partene om
Onsdag er Styrkeprøven i møter med polti og vegvesen for å diskutere rittavviklingen. En endelig avgjørelse kommer først fredag, en drøy uke før rittet skal gå.
Det er ikke første gang Styrkeprøven sliter med å få gjennomslag for avviklingen av rittet, det samme skjedde også i fjor.
Utgangspunktet for uenigheten mellom partene i år er at politiet argumenterer med at de «samfunnsøkonomiske konsekvensene» blir for store.
Politiet ønsker at rittet skal avsluttes på Hellerudsletta, utenfor Oslo.
– Både politi og vegvesen vil nekte oss å sykle inn til Oslo. De mener at rittet ikke har noe der å gjøre, sier har styremedlem i Styrkeprøven, Thomas Svane Jacobsen, fortalt Landevei tidligere.
540 kilometer langt sykkelritt mellom Trondheim og Oslo, kjent som Den Store Styrkeprøven.
Norges mest kjente og prestisjefylte sykkelritt for amatører og tursyklister.
Arrangert for første gang i 1967.
Arrangeres hvert år i midten av juni.
Deltakerrekorden fra 1988 er på 4644 syklister
I 2022 var det 887 syklister som gjennomførte rittet.
Arrangerer også kortere utgaver av rittet samme dag (Lillehammer-Oslo, Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo).
Vis mer
Dette strides de om
Gjennom Svane Jacobsen har Landevei nå fått ytterligere informasjon og innsikt i hva det er politiet, vegvesenet og Styrkeprøven strides om.
Brudd på vegtrafikkloven
Politiet mener i særlig grad at deltakerne ikke overholder vegtrafikkloven.
Under fjorårets utgave skal de ha gjennomført hastighetsmålinger i 50 km/t-sonen rett før Dombås sentrum.
Politiet hevder at 90 prosent av dem som passerte under kontrollen brøt fartsgrensen, og dette er ifølge Svane Jacobsen bakgrunnen for påstanden om at vegtrafikkloven ikke respekteres.
Styrkeprøvens tilsvar er at de har orientert alle sine deltakere grundig om at vegtrafikkloven skal overholdes, da Styrkeprøven ikke er et aktivt ritt.
– I tillegg blir det fortalt om grupper av ryttere som ligger flere enn to i bredden over lengre distanser. Dette er svært uheldig for oss alle. Vi må derfor be alle deltakerne om å forholde seg til fartsgrenser og respektere at arrangementet er et turritt hvor vegtrafikkloven gjelder, skriver Svane Jacobsen i en mail til Landevei.
Trasévalg
I et brev til Styrkeprøven datert 2. juni, skriver Statens vegvesen at rittet går på syv strekninger hvor det er skiltet forbud mot syklende, og ber Styrkeprøven om å foreslå nye trasévalg.
– Etter vår oppfatning er dette det tryggeste for alle deltakerne. Det er så kort tid igjen til arrangementet at vi har vanskeligheter med å få sjekket ut eventuelle sideveier og hvilken standard disse veiene er i, sier Svane Jacobsen.
Styrkeprøven mener også at det vil være vanskeligere å ha kontroll på rytterne på sideveier, og at dette vil gå ut over sikkerheten.
– Bruk av E6 gjennom Oppdal og på strekningen Dombås–Sjoa har vært brukt i alle år, inkludert i 2022. Det er på disse strekningene ikke rapportert om spesielle hendelser eller ulykker som skulle tilsi at strekningene ikke bør brukes som trasé for Styrkeprøven når det er skiltet med at sykkelritt pågår.
Målgang i Oslo
Styrkeprøven har hardnakket stått på at rittet skal til Oslo og Vallhall, hvor målgang i utgangspunktet er planlagt.
Like bastante er Statens vegvesen, som mener rittet ikke skal inn til Oslo. I brevet til Styrkeprøven skriver de: «sykkelrittet skal avsluttes i Fossumveien ved målgang. SVV tillater ikke transportetappe på Østre Aker vei til Vallhall.»
Styrkeprøven har søkt om å bruke E6 fra Hvamkrysset og opp til Østre Aker vei, og benytte venstre kjørefelt for deltakerne inn til Økern, hvor det slik som tidligere år vil bli satt opp kjegler for å hindre at annen trafikk tar i bruk dette feltet.
– Erfaringen fra 2022 var at deltakerne reduserte hastigheten betraktelig i forhold til tidligere år siden tiden allerede var stoppet. Det ble ikke rapportert om noen episoder på strekningen fra Fossumveien til Østre Aker vei i 2022, sier Svane Jacobsen.
Vegvesenet vil imidlertid ikke tillate dette, ettersom da dette blir en ren transportetappe.
Styrkeprøven mener dette blir «helt feil», da Østre Aker vei ikke er skiltet med forbudt for syklende. Skulle de måtte legge om løypa i dette området, vil det medføre sykling mellom bolig- og industriområde, som Styrkeprøven mener går utover sikkerheten.
– Slitne deltakere fra enten Lillehammer eller Trondheim, og mange av disse heller ikke kjent på strekningen, vil få problemer med å finne fram uansett hvordan vi setter ut skilt. Mange av deltakerne fra Trondheim vil også komme i løpet av natten når det vil være mørkt. De alternativene som kan brukes er heller ikke like godt lyst opp av gatelys slik som Østre Aker vei.
I debatten om målgang på Hellerudsletta vs. Vallhall Arena peker Styrkeprøven på noen momenter som taler for sistnevnte:
Planlagt logistikk, både for arrangør deltakere (hotellovernattinger og så videre i Oslo)
Dårlig tilgjengelighet av kollektivtrafikk (buss eller tog), som også har lav kapasitet for frakt av sykler til Oslo
Sikkerhet, med tanke på slitne deltakere og ivaretakelse på dem, da mange antagelig vil velge å sykle inn til Oslo uansett
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.