LOVER BEDRING: Søknaden for neste års utgave av Styrkeprøven skal være rekordtidlig inne, melder Thomas Svane Jacobsen. Arrangøren legger også opp til tett samarbeid med alle involverte parter for å lage et fullgodt arrangement for alle deltakere.
Lesetid: 4 minutter
Det var dramatikk hele veien til start foran årets utgave av Styrkeprøven.
For å unngå de samme problemene har man nå valgt en litt annen strategi. Et mer gjennomgående samarbeid med ordensmakt og veimyndigheter starter med et evalueringsmøte etter årets arrangement.
Der skal politiet, Statens Vegvesen og Vegdirektoratet også delta.
En annen ting arrangøren er bevisst på, er at de nødvendige søknader og tillatelser skal være i havn lenge før midten av juni – slik tilfellet var denne sommeren.
– Vi har en enighet per e-post som går ut på at det skal gjøres forbedringer rundt søknadsprosessen. Fra vår side har vi lagt vekt på at vi skal søke i meget god tid i henhold til frist. Søknaden skal ligge inne i løpet av denne høsten.
– Vi har vært litt sent ute med å søke tidligere, og tar selvkritikk for det. Det er selvsagt viktig at man er ute i god tid for et stort arrangement som Styrkeprøven er, sier Thomas Svane Jacobsen til Landevei.
Oslo Dawn Patrol er fem år, og kvinneandelen er stadig økende. Vi ble med på tur:
For fem år siden var de knapt to. Tirsdag morgen denne uka møtte rundt 50 kvinner opp.
Varsler endringer
Arrangøren har alt pekt ut helga 14.-16. juni for neste års arrangement. Det blir den tredje helga i måneden og uka før skoleferien.
Slik det pleier å være.
I fjor ble målgang flyttet til Hellerudsletta, og uten at Svane Jacobsen er altfor konkret rundt det, synes det svært sannsynlig at det også blir endringer på målområdet denne gangen.
I tillegg har man startet arbeidet med å finne en trasé som skal frakte deltakerne mellom Trondheim og Oslo på en enda bedre og mer trafikksikker måte.
– Fra vår side vil vi legge inn nye tiltak. Det blir endringer i rittet, blant annet for å imøtekomme det som har vært noe av kritikken fra vegmyndighetene, sier Svane Jacobsen.
– Kan du utdype litt hvordan det arbeidet gjøres?
– Vi har ikke konkludert ferdig ennå, men vi jobber med noen alternativer. Vi ønsker ikke spekulasjoner og vil avklare det med vegmyndighetene før vi går ut med det. Vi har fått innspill fra deltakere som er lokalkjent langs ruta og sjekker ut alle tips og råd vi får, varsler han.
– Hva slags krav stilles til ruta mellom Trondheim-Oslo?
– Det må være en trasé som har en del fasiliteter som muliggjør logistikken vår. Vi skal ha plass til matstasjoner, vi må komme raskt til og bistå om det skulle skje ulykker. Det er naturligvis ikke alle veier som egner seg og tilby fasilitetene et så stort arrangement krever. Vi er i en prosess der vi kikker på alternativer nå, og skal snakke med kommuner og fylkeskommuner i forhold til søknaden. Det er selvsagt et viktig moment når vi søker om en trasé at den lar seg gjennomføre med tanke på veiarbeid langs ruta og slike ting, forklarer han.
Simen Nordahl Svendsen kjørte forrykende i sin ultraritt-debut, men uflaks ødela noe virkelig stort.
– Er nødt til å ha garantier
Svane Jacobsen forteller at tilbakemeldingene fra årets arrangement har vært gode, selv om de i utgangspunktet hadde ønsket seg at alle syklistene hadde oppsøkt det opprinnelige målområdet ved Valhall etter målgang.
– Med tanke på all usikkerheten tett opp mot rittstart, var vi godt fornøyd med at vi klarte å gjennomføre. Vi har fått bedre tilbakemelding på trasé, skilting og matstasjoner. Målgangen ble som det ble. Det var frivillig å sykle innom Valhall, og da fikk vi kanskje ikke helt det arrangementet der vi hadde ønsket oss. Alle valgte naturlig nok ikke å sykle helt inn dit.
– All usikkerheten går også utover deltakerne i rittet, er dere trygge på at dere god tid i forveien kan garantere for at arrangementet blir avholdt etter planen neste år?
– Ja, absolutt og det har vi også presisert i vår kommunikasjon med myndighetene. Det er en umulig situasjon for oss å invitere til ritt uten en bestemt dato uten at vi har garantier for at vi kan gjennomføre det i den traseen vi tilrettelegger for deltakerne våre. Derfor har vi startet denne prosessen tidlig og derfor ønsker vi et dialogmøte med evaluering av årets arrangement.
– Vegmyndighetene er også interessert i å ha et konstruktivt samarbeid. Derfor har jeg også en sterk tro på at vi kommer til å lykkes og at det blir ritt for alle som ønsker å sykle fra Trondheim, Lillehammer, Hamar eller Eidsvoll til Oslo helga 14.-16 juni, avslutter Svane Jacobsen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.