I frykt for å miste tillatelsen til å gjennomføre arrangementet, har Styrkeprøven nå bestemt at lagkonkurransene Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo legges ned.
SLUTT! Lagkonkurransen har vært en solid motor for Trondheim-Oslo. Nå tør ikke lenger arrangøren å avvikle lagkonkurransen. Arkivfoto: Ola Morken
Lesetid: 3 minutter
– I siste års søknader og tilbakemeldinger har veimyndighetene sagt fra at de ikke vil ha fokus på lagkonkurranse og rekordpuljer. Vi må bare ta det bort for å klare å overleve, dette er konsekvensene av det veimyndighetene har sagt, forteller Thomas Svane Jacobsen i Styrkeprøven.
Arrangøren av Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo har nå bestemt at de fra 2024 ikke lenger vil arrangere lagkonkurransen i rittet. Det betyr at klubber eller samlingslag som ønsker å sykle for rekord - eller vinne rittet - ikke lenger får lov til å delta.
Dermed er det kroken på døra for klubber og lag som ønsker å satse på det rullesykling.
Det betyr at rekorden til Team Zoncolan fra Trondheim til Oslo pålydende 12.51 fra 2009 blir stående - for godt.
Flere av landets største sykkelklubber har hatt denne formen for sykling som endestasjon for de sterkeste amatørene, mens andre klubber igjen har hatt rullesykling på høyt nivå som kjernevirksomhet.
Vegmyndighetene, i dette tilfellet Politiet og Statens vegvesen, laget et utredningsnotat høsten 2022. Der kom det tydelig frem at de anser lagkonkurransen i rittet som et stort problem.
Styrkeprøven har over flere år møtt en rekke utfordringer ved gjennomføring av rittet.
Så sent som en uke før rittet skulle avvikles fikk arrangøren de nødvendige tillatelsene fra Statens vegvesen.
Styrkeprøven skriver nå på sin hjemmeside:
Det er ingen hemmelighet at vegmyndighetene har hatt store innvendinger mot lagkonkurransen og tidligere rekordpuljer i Styrkeprøven. Vegmyndighetene har derfor i flere år hatt ønske om å få fjernet disse puljene fra både Trondheim og Lillehammer. Det har vi for 2024 vært nødt til å gjøre for i det hele tatt å få anledning til å arrangere turrittet Styrkeprøven.
Det vil fortsatt være muligheter for klubber til å sykle i egne oppsatte puljer.
Lagkonkurransen har i praksis vært et lite ritt i rittet. Deltagerne i lagkonkurransen har eksempelvis startet først, de har hatt egne muligheter for å få kjørt ut mat til deltakerne og de har figurert på en alternativ startliste.
Nå må samtlige deltagere i Styrkeprøven benytte seg av arrangørens matstasjoner, og lagene kan ikke lenger få kjørt ut egen mat til disse stasjonene.
Verken fjorårsvinner Team Heinemann Oslo eller tidligere trippelvinnere Trønderekspressen vil melde på deltagere i rittet i 2024.
Svane Jacobsen har selv vært en del av Ryes Expresslag, og håper at rittet vil klare seg også uten de raskeste rytterne.
– Jeg tror ikke det gir det store utslaget. De aller fleste som deltar i styrkeprøven har vært vanlige turryttere. Jeg håper de har lyst å sykle styrkeprøven som en utfordring mot seg selv. Men det er jo litt trist at en ikke har en mulighet for å ha de store lagene med. Lagkonkurransen har vært en fin målestokk for turryttere mot samkjørte lag, med veldig få tilfeller av ulykker, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.