Styrkeprøven AS mener idrettens lovverk ikke gjelder dem, og vil heller følge et egenutviklet regelverk. Jurister, forsikringsmegler og Forbundet avviser Styrkeprøvens lovtolkning som er grunnlag for konflikten.
FULL SPLID: Styrkeprøven vil ikke lengre forholde seg til idrettens regelverk. Det fortviler både Norges idrettsforbund og NCF. Foto: Styrkeprøven arkiv/Scanpix.
Lesetid: 7 minutter
Styrkeprøven AS, eid av åtte klubber på Østlandet, får kraftig kritikk av Norges Cykleforbund. Styrkeprøven vil ikke avvikle rittet etter den norske idrettsmodellen, der idrettslag står for et idrettsarrangement og følger idrettens regelverk.
De vil at aksjeselskapet skal stå som arrangør, ikke en av de åtte eierklubbene - noe som ikke er lov i idretten. Derfor vil de ikke lenger forholde seg til Norges idrettsforbund og NCF, og heller følge et regelverk de selv har vært med på å utarbeide.
Landevei kjenner til flere møter mellom NCF og Styrkeprøven, der problemstillingen rundt idrettens lovverk ble løftet.
Styrkeprøven AS vil ikke lenger forholde seg til NCF og deres gjeldende lovverk for sykkelritt på vei. Norges Cykleforbund frykter dette kan være starten på en kollaps av norsk idrett.
Lovverket er tolket av jurister med tilknytning Norges idrettsforbund og lovutvalget i Norges Cykleforbund.
Der ble det fra juristenes side konkludert at så lenge Styrkeprøven AS har en skriftlig avtale med en eller flere organisasjoner tilknyttet idretten, altså en sykkelklubb, vil rittet kunne avvikles som normalt. Lovverket er også tolket dithen at et aksjeselskap som er medarrangør også vil ha arrangørforsikring.
Det er særlig det siste Styrkeprøven ikke er enige i. Styrkeprøven er helt uenige med juristene, og står fast på sitt syn.
Lovene er ikke prøvet rettslig i idretten.
Landevei har også fått tilgang på en skriftlig dokumentasjon fra forsikringsmegleren Söderberg & Partners. De bekrefter at et aksjeselskap - også Styrkeprøven - vil ha gyldig arrangørforsikring så lenge arrangementet avvikles i samarbeid med en klubb - og ikke som aksjeselskap.
Lovverket og forsikringsvilkårene det vises til er gjengitt i nedenstående faktaboks.
Alle spørsmål og svar som er stilt til Styrkeprøven, er gjengitt i sin helhet nederst i saken.
Lovverket NCF viser til i sin avvisning av Styrkeprøvens lovtolkning
NIFs lov paragraf 14-2 fjerde leddOrganisasjonsledd som samarbeider med annet rettssubjekt om et idrettsarrangement skal besørge at arrangementet er underlagt og gjennomføres i henhold til idrettens regelverk. Organisasjonsleddet skal besørge at det får en rimelig andel av de inntekter arrangementet genererer. Samarbeidet skal reguleres skriftlig og overordnet organisasjonsledd har rett til innsyn i alle avtaler og dokumenter knyttet til arrangementet og samarbeidet.
Forsikringsvilkårene til Gjensidige, for lisensen: Forsikringen omfatter alle lisensierte syklister under deltagelse i alle sykkelkonkurranser over hele verden. Forsikringen gjelder ikke ved deltakelse i ritt eller aktiviteter organisert av personer, juridiske enheter eller organisasjoner som ikke er tilsluttet Norges Cykleforbund eller UCI.
Paragraf 1: Arrangøren av turritt skal være tilsluttet NCF
Paragraf 2: Lisens er obligatorisk for å delta i alle typer ritt. For å kunne delta i turritt godkjent av NCF må enten helårslisens være løst gjennom en sykleklubb under NCF, eller engangslisens være løst før start hos arrangør.
Vis mer
– Dette handler om, slik vi ser det, om at NCF ikke har gjort jobben sin og derfor ikke har orden på regelverket sitt. Når de får det så vil situasjonen være en annen og vi håper at vi da kan komme tilbake. Vi snakker fremdeles med NCF og vi håper fremdeles at vi kan finne løsninger for fremtiden. Dette regelverket ser ut til å være lagd for A-lags fotball og vi passer ikke inn i modellen med ett idrettslag. Så det er ingen quick-fix her og det er åpenbart at det vil ta tid å få dette på plass når NCF avviser å ta i dette, skriver nestleder i styret i Styrkeprøven, Per Christian Dæhlin.
Styrkeprøven har i flere år vært avviklet ved at Bærum og Omegn Cykleklub har stått som teknisk arrangør - men Styrkeprøven skriver de ikke kjenner til hvordan dette har funnet sted.
Arild Salte, et av styremedlemmene i Styrkeprøven, sitter som leder i Bærum og Omegn Cykleklub.
Styrkeprøven mener at det har vært Styrkeprøven AS som har vært arrangør, og dermed har hatt det juridiske ansvaret siden 2014.
– Når vi høsten 2023 skulle bytte tidtager- og påmeldingssystem for Styrkeprøven, ble vi plutselig kjent med at et aksjeselskap som oss ikke kan stå som arrangør. Arrangører av ritt kan kun være NCFs egne organisasjonsledd, noe som er klubber, regioner og selve forbundet. Deretter fikk vi vite at de siste årene så var det BOC som hadde vært arrangør av Styrkeprøven. Hvordan dette har gått til vet verken vi eller BOC, men det er altså BOC som ovenfor NCF har stått som arrangør av Styrkeprøven med det ansvar og forpliktelser det medfører. Selv om Styrkeprøven er et aksjeselskap som er heleid av idretten, så er vi ikke et organisasjonsledd i idretten og vi er derfor ekskludert fra NCFs lisensordning. Vi ba NCF gjentatte ganger i et møte om å endre regelverket sitt slik at vi ikke ville være utestengt. Det var ikke NCF interessert i, skriver nestleder i styret i Styrkeprøven, Per Christian Dæhlin.
Han refererer til møtevirksomhet mellom Styrkeprøven og NCF, som har foregått med ujevne mellomrom i perioden november til januar.
Endringen i regelverket som Styrkeprøven ønsker, blir umulig for forbundet å gjennomføre.
– For ordens skyld, det er kun klubber tilsluttet NCF som kan fremme saker til forbundstinget, og også her ville det vært naturlig at styret i Styrkeprøven AS fremmet forslag gjennom sine eierklubber, svarer sykkelpresident Sørnes.
Medlemmer i styret i Styrkeprøven har laget regelverket de vil følge
Når Styrkeprøven nå ikke vil forholde seg til Norges Cykleforbund, forholder de seg heller ikke til noen av idrettens regelverk.
De mener at konkurransen vil være like rettferdig under et annet regelverk de vil benytte seg av.
Regelverket de henviser til er et regelverk utarbeidet av Norsk sykkelrittforening.
I Norsk sykkelrittforening sitter Dæhlin som styremedlem. Arild Salte, styremedlem i Styrkeprøven, sitter som styreleder.
– Vi følger rittreglementet til Norsk Sykkelrittforening. Dette reglementet er meget likt turrittreglementet til NCF. Arrangementet vårt er et turritt hvor deltakerne blir tatt tiden på, det utarbeides ordinære resultatlister og hvor det ikke er noen for premiering annet enn medaljer og diplom til alle deltakerne i mål. Det er også tydelig i rittreglementet at ryttere kan ilegges straffereaksjoner ved reglementsbrudd. I tillegg skal selvfølgelig rittet legge til rette for at Antidoping Norge skal ha full tilgang til å utføre dopingkontroller, skriver Dæhlin.
Styrkeprøven er organisert som et aksjeselskap der det er åtte sykkelklubber på Østlandet som eier større og mindre aksjeposter. Eierne er: Bærum og omegn CK, Rye, IF Frøy, Holmenkollen CK, Hasle-Løren, Asker CK, Follo SK og IK Hero.
Flere sentrale aktører i noen av eierklubbene har sentrale verv i Styrkeprøven.
Konflikten som nå pågår, er en tematikk som de færreste deltagere vil ha forutsetninger for å sette seg inn i. NCF frykter det kan gå utover sikkerheten i rittet, mens Styrkeprøven mener de har gode nok forsikringsordninger.
– For oss har det viktigste vært at vi fortsatt kan arrangere et unikt ritt med lang tradisjon som mange norske turryttere har lyst til å delta på. Løsningen vi nå har kommet med gjør at vi faktisk kan arrangere i 2024. Vi har dessverre ikke anledning til å arrangere innenfor NCF og deres lisensordning, skriver Dæhlin.
Styrkeprøven har god informasjon om valget sitt på hjemmesidene. Deltagerne i Styrkeprøven opplyses om at forsikringen som følger NCF-lisensen ikke vil være gyldig i rittet. Deltagerne kan kjøpe forsikring gjennom det svenske selskapet Startklar. Dette gjøres på Styrkeprøvens hjemmesider.
Norges Cykleforbund forklarer de ikke er ferdige med saken, og at de i første omgang vil gå så langt de kan for å løse konflikten uten sanksjoner.
I ytterste konsekvens kan forbundet sanksjonere deltagere i ritt som ikke er i NCFs kalender. Deltagere kan sanksjoneres med både bøter og lisensinndragelse, men foreløpig vil de ikke gjøre dette.
– Sanksjoner er ikke diskutert, vi vil ikke at dette skal gå utover idrettsglede og rytterne i dette tilfellet. Det er veldig fjernt for oss å sanksjonere nå, vi er mest opptatt av sikkerheten til deltagerne dersom det skulle skje noe, sier Sørnes.
– Godt forsvart i sykkelsportens lovverk
Sykkelpresidenten opplever konflikten med Styrkeprøven som nærmest et opprør.
Forbundet mener det ikke finnes noen juridiske premisser som er gyldige i Styrkeprøvens påstander, og viser til lovverket og lovtolkningen til Norges idrettsforbund og Norges Cykleforbund, samt uttalelser fra forsikringsselskap og jurister i styret i NCF.
De refererer også til andre sykkelritt der aksjeselskap og idrettslag samarbeider, eksempelvis Birken og Nodsjørittet, ritt som begge opererer under lovverket og lovtolkningen til NIF og NCF.
Også der er aksjeselskapene som er med på arrangørsiden dekket av forbundets arrangørforsikring.
– Dette truer frivillighet og grunnverdier i idretten som er overordnet rent idrettspolitisk. Når de ønsker å unngå å forholde seg til Norges cykleforbund, begrenser de oss med å bidra med utvikling av kurs, ritt og regler, utdanning av kommisærer, lobbyvirksomhet mot veimyndigheter og politi, samt toppidrett og breddesatsing, sier han.
Styrkeprøven mener pengene går tilbake til idretten, og at det bare er en fordel at det ikke tar veien innom forbundet.
– Alt overskudd fra Styrkeprøven går tilbake til norsk idrett. Slik Styrkeprøven drives nå så skapes det mer verdier for fellesskapet i form av overskudd enn det har vært gjort tidligere. Den norske idrettsmodellen handler om frivillighet, alle skal med, inkludering og barn og unge i tillegg til toppidrett. Når vårt overskudd går tilbake til grasrota og eierklubbene, så kommer det alle disse elementene til gode, skriver Dæhlin.
Derfor skriver vi om Styrkeprøven
Trondheim-Oslo er det mest kjente turittet på landevei i Norge. Puljeformat i rittet har vært definerende for utøvelse av amatørsykling i Norge i nyere tid, og en stor del av landets sykkelklubber har hatt Styrkeprøven som sesongmål.
Innsynsdokumenter viser at Styrkeprøven har mottatt kraftig kritikk fra Statens vegvesen og Politiet for avvikling av rittet de siste årene. Sikkerheten er blitt sett på som så svak at etatene har vurdert om Styrkeprøven er skikket til å arrangere.
Styrkeprøven AS vil i 2024 arrangere rittet ved å la et aksjeselskap stå som arrangør - ikke en idrettsklubb - noe som tar rittet ut av idretten.
Idretten reagerer kraftig på avgjørelsen.
Uten å være en del av idrettens lover kan ikke Styrkeprøven lenger bruke forbundets regelverk eller forsikring. Deltagere med sykkellisens må tegne en ekstraforsikring for å delta i Styrkeprøven.
Norges Cykleforbund er bekymret for at deltagere skal melde seg på i rittet, uten å være klar over vilkårene.
I 2023 var rittet nær ved å bli stanset av Statens vegvesen. Samme etat vurderte å politianmelde Styrkeprøven etter rittet for brudd på vilkårene for tillatelsen.
Til orientering: Landevei har gjort noen presiseringer i faktaboksen etter publisering av den opprinnelige versjonen.
Vis mer
Spørsmål og svar til Styrkeprøven
1: Styrkeprøven velger å arrangere rittet av aksjeselskapet, og ikke med en av de åtte eierklubbene som teknisk arrangør? Hva er årsaken til dette?
– Helt siden Styrkeprøven AS ble etablert i 2013 har det vært aksjeselskapet som har arrangert Styrkeprøven. Når vi høsten 2023 skulle bytte tidtager- og påmeldingssystem for Styrkeprøven ble vi plutselig kjent med at et aksjeselskap som oss ikke kan stå som arrangør. Regelverket til NCF er helt klart og tydelig. Arrangører av ritt kan kun være NCFs egne organisasjonsledd, noe som er klubber, regioner og selve forbundet. Deretter fikk vi vite at de siste årene så var det BOC som hadde vært arrangør av Styrkeprøven. Hvordan dette har gått til vet verken vi eller BOC, men det er altså BOC som ovenfor NCF har stått som arrangør av Styrkeprøven med det ansvar og forpliktelser det medfører.
Selv om Styrkeprøven er et aksjeselskap som er heleid av idretten, så er vi ikke et organisasjonsledd i idretten og vi er derfor ekskludert fra NCFs lisensordningen. I NCFs reglement for turritt § 1 står det (utdrag): Turritt er et av Norges Cykleforbunds (gjennom regioner og klubber) tilbud til alle sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening. Og Arrangøren av turritt skal være tilsluttet NCF. Tidligere har man altså «lurt seg rundt» disse begrensningene ved å late som at det er en klubb som arrangerte Styrkeprøven. Men det er det jo ikke. Når vi ble klar over at det var slik, så hadde vi egentlig ikke noe valg. Vi allerede på overtid for å åpne påmeldingen. Vi måtte kunne tilby en forsikring som gir deltagerne våre en reell dekning uten at dette er noe man lurer seg til. Vi valgte derfor å tilby forsikringspakkene fra Startklar. Det er ingenting av det vi i etterkant av dette har sett fra NCF som er egnet til å overbevise oss om at disse vurderingene var feil. Styrkeprøven hadde 14. desember 2023 et møte med NCF. Vi ba NCF gjentatte ganger i møte om å endre regelverket sitt slik at vi ikke ville være utestengt. Det var ikke NCF interessert i. Vi har også tidligere bedt NCF om endringer i regelverket uten at det har skjedd noe. Vi mener det er en forskjell på å gjøre en noe man ikke vet at er feil og noe man vet er feil. Når vi først har blitt klar over at vi faktisk er utenfor NCFs regelverk så kan vi ikke bare late som at vi ikke vet dette og fortsette.
2: Når en arrangør ikke følger forbundet, har en heller ikke forbundets regelverk for deltagerne. Hvordan ser dere for dere å avvikle et rettferdig idrettsarrangement?
– Vi følger rittreglementet til Norsk Sykkelrittforening. Dette reglementet er meget likt turrittreglementet til NCF. Arrangementet vårt er et turritt hvor deltakerne blir tatt tiden på, det utarbeides ordinære resultatlister og hvor det ikke er noen for premiering annet enn medaljer og diplom til alle deltakerne i mål. Det er også tydelig i rittreglementet at ryttere kan ilegges straffereaksjoner ved reglementsbrudd. I tillegg skal selvfølgelig rittet legge til rette for at Antidoping Norge skal ha full tilgang til å utføre dopingkontroller.
3: NCF kaller dette et brudd på den norske idrettsmodellen, der lisensinntekter styrker forbundets virksomhet, som igjen går tilbake til klubbene. De mener dere unngår å bidra med utvikling av kurs, ritt, regler, utdanning av kommisærer, lobbyvirksomhet mot veimyndigheter og politi, samt toppidrett og breddesatsing, Hva er deres kommentar til den påstanden?
– Alt overskudd fra Styrkeprøven går tilbake til norsk idrett. Styrkeprøven AS er et ideelt selskap som er eid av 8 idrettslag i Oslo og omegn. Slik Styrkeprøven drives nå så skapes det mer verdier for fellesskapet i form av overskudd enn det har vært gjort tidligere. Selskapet hadde et solid positivt resultat i 2023 og det i et «marked» hvor flere og flere ritt faller fra og legges ned. Den norske idrettsmodellen handler om frivillighet, alle skal med, inkludering og barn og unge i tillegg til toppidrett. Når vårt overskudd går tilbake til grasrota, eierklubbene, så kommer det alle disse elementene til gode. I tillegg vil NCF få et direkte bidrag fra Styrkeprøven siden NCF Region Øst skal motta 25% av utbytte fra selskapet.
Det oppleves som litt absurd at noen oppfordrer til boikott av de få rittene som er igjen. For hvert ritt som forsvinner så blir det færre inntekter igjen til idretten og NCF.
Det er dessverre ikke mange turritt igjen, og det er viktig at de som er igjen står sammen. Vi er glade for den støtten vi har fått fra flertallet av Styrkeprøvens eiere samt mange andre og er klare for arrangerer ritt for sykkel-Norge i 2024.
4: Hvilke fordeler ser dere for dere at det er for deltagerne å delta i et sykkelritt utenfor forbundskalenderen?
– For oss har det viktigste vært at vi fortsatt kan arrangere et unikt ritt med lang tradisjon som mange norske turryttere har lyst til å delta på. Løsningen vi nå har kommet med gjør at vi faktisk kan arrangere i 2024. Vi har dessverre ikke anledning til å arrangere innenfor NCF og deres lisensordning.
5: Hva er årsaken til at Styrkeprøven as har valgt å ikke informere eierne, altså de åtte eierklubbene, om avgjørelsen å ta rittet ut av forbundskalenderen?
Eierklubbene har på generalforsamlingen valgt et styre som har ansvaret for driften av selskapet mellom generalforsamlingene og derfor også står for arrangementene som Styrkeprøven AS har i sin portefølje. Når styret diskuterer denne saken var vi av den klare oppfatningen at det ikke var noen annen mulighet enn å arrangere utenfor NCF. Det var aldri snakk om noe valgmulighet og vi ønsket ikke å bryte noe regelverk på området. Eierklubbene ble orientert om dette i møte 5. desember 2023. Flertall av våre eier støtter denne beslutningen og mener også at Styrkeprøven har gitt tilstrekkelig med informasjon om dette temaet til sine eiere.
Avslutningsvis vil vi bemerke at vi over mange år har opplevd veldig lite engasjement fra NCF for turritt. NCF har lagt ned turrittutvalget – ja, vi har snakket med NCF om dette, og de ville ikke gjenopprette dette utvalget. Vi har ikke opplevd velvilje fra NCF overfor veimyndigheter eller politi for å få arrangert Styrkeprøven tidligere år. Turrittene har dessverre forsvunnet i et stort tempo de siste årene uten at NCF virker å ha tatt dette på alvor. Vi vil imidlertid fortsette å jobbe knallhardt for å opprettholde et turrittilbud for sykkel-Norge og ser frem til et mer konstruktivt samarbeid med NCF om dette i fremtiden.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.