I april fikk Styrkeprøven en rekordtidlig tillatelse til å arrangere årets ritt, men forrige uke fikk de kontrabeskjed fra Statens vegvesen: Tillatelsen var trukket tilbake.
Vegvesenets begrunnelse var at vilkårene i tillatelsen ikke var oppfylt med tanke på vakthold. Onsdag kom nok en kontrabeskjed: Vegvesenets vedtak bygget på feil grunnlag og oppheves.
Styrkeprøven påklaget forrige uke vedtaket umiddelbart, og klagen gis fullt medhold av Statens vegvesen, som innrømmer feil.
– Etter at vedtaket om omgjøring av tillatelsen ble fattet, ble Statens vegvesen gjort oppmerksom på at Styrkeprøven AS hadde lagt riktig informasjon inn i Bikemaster i henhold til vilkår punkt 4. Årsaken til at den informasjonen som Statens vegvesen så og forholdt seg til ikke stemte overens med det Styrkeprøven hadde lagt inn av informasjon er en datafeil i Bikemaster. Dette er avklart og bekreftet av eier av dataprogrammet, skriver de i et brev til Styrkeprøven.
Bikemaster er rittplanleggingsverktøyet som brukes av arrangør og myndigheter for å ha kontroll over vaktposter, tidsrom og vaktinstrukser.
I et innlegg på sin hjemmeside, forklarte Styrkeprøven at det var oppdaget en bug i Bikemaster, som gjorde at systemet opererte med to forskjellige tider for avslutning av vaktene som er lagt inn.
Styrkeprøven skrev søndag på sin hjemmeside:
«Det som nå har oppstått er at vegmyndighetene har oppdaget at samtlige vakter fra Trondheim til Oslo har en sluttid på vakten som er 45 minutter tidligere enn det tidspunktet som det er forventet at siste deltaker skal passere. Dette avviket på 45 minutter skyldes at på listene vegmyndighetene henter ut tar avslutningen av en vakt kun utgangspunkt i starttidspunktet til den første startpuljen. Siden vi nå planlegger med at første start i Trondheim er kl. 04:00 og siste start i Trondheim er kl. 04:45, så vil avviket være konsekvent på 45 minutter hele veien til Oslo. De vaktlistene vi som arrangør bruker og forholder oss til, er hentet fra «Guard Manager»: De har hele tiden hatt en korrekt beregnet sluttid for vakten ut fra starttidspunktet for den siste startpuljen (med laveste innlagte forventede hastighet på deltaker).»
I brevet til Styrkeprøven skriver vegvesenet at de ikke hadde noen forutsetninger for å avdekke at Styrkeprøven likevel hadde lagt inn korrekt informasjon.
– Etter vedtaket ble fattet, og slik det er beskrevet i klagen, er det klart at vedtaket bygger på feil faktisk grunnlag. Statens vegvesen er enig i klagers beskrivelse av de faktiske forhold. Klager gis fullt medhold. Vedtaket er ugyldig og oppheves.
Dermed kan de påmeldte deltakerne puste lettet ut og forberede seg videre til rittet som skal gå av stabelen 15. og 16. juni.
Årets ritt har flere endringer, blant annet går det over Venabygdsfjellet i stedet for via Dombås, og i tillegg er lagkonkurransen fjernet fra rittet.
Turbulent år
Det siste året har vært preget av turbulens for det tradisjonsrike rittet. 2023-utgaven var i limbo inntil kun dager før start i fjor, og i etterkant totalslaktet politi og veimyndigheter avviklingen av rittet.
2024 startet med steile fronter og konflikt mellom Styrkeprøven og Norges Cykleforbund, etter at rittet gikk ut av forbundets terminliste og brøt med idretten, før det gikk tilbake etter en ekstraordinær generalforsamling for rittets åtte eierklubber.
Fremdeles er Styrkeprøven i en pågående konflikt med Sogn CK vedrørende Jotunheimen rundt. Styrkeprøven har i flere år delt ansvaret for avviklingen av Jotunheimen rundt med Sogn CK, men etter konflikten med sykkelforbundet, avsluttet vestlandsklubben samarbeidet og tok tilbake rittet.
En midlertidig forføyning fra retten tvang Styrkeprøven AS til å gi avkall på rittet, men de tilbakeholder fremdeles et millionbeløp i innbetalte påmeldinger til årets utgave og har truet med søksmål.