– Da kom endelig tillatelse kl. 20.45. Det blir ritt, skriver Styrkeprøven på sin Facebook-side fredag kveld.
De omkring 1 500 påmeldte deltakerne i Styrkeprøven har måtte vente i det lengste på en avgjørelse omkring årets ritt.
Og beskjeden kommer kun en drøy uke før rittet skal sykles. De første rytterne legger avgårde fra Trondheim lørdag 17. juni, midt på natten.
I tillegg vil også rittene Lillehammer-Oslo, Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo kunne gå som planlagt.
Dermed er to dramatiske uker over for Styrkeprøven, som i slutten av mai fikk avslag på sin søknad hos Statens vegvesen om å arrangere sykkelrittet Trondheim-Oslo.
Stort vakthold og flytting av målgang
I en pressemelding senere fredag kveld skriver Styrkeprøven at de nødvendige tillatelsene er gitt, men at de er pålagt flere endringer av Statens vegvesen og politiet.
Først og fremst er rittet pålagt et «massivt vakthold» i forbindelse med rittet.
– Det skal både være mange politivakter, politimotorsykler og langt flere stasjonære vakter (ikke politi, men godkjente løypevakter med kurs). De siste årene har vi fått pålegg fra politiet om å redusere antall stasjonære vakter fordi deltakerne ikke skulle oppfatte det slik at det var fri vei, men at trafikkreglene gjelder som normalt. I år er dette snudd til at behovet for vakthold langs hele traséen er helt nødvendig, skriver rittet i pressemeldingen.
Det vil føre til store ekstra kostnader for rittet, som vil gi et betydelig underskudd for arrangementet, skriver de videre.
Samtidig har de heller ikke fått tillatelse til å sykle E6 fra Hvam, videre på Østre Aker vei og inn til målområdet Vallhall Arena.
– Veimyndighetene har besluttet at sykkelrittet skal avsluttes på Hellerudsletta (ved innfarten til Oslo, 15 kilometer unna Vallhall Arena, red.anm.).
Fikk avslag: For store «samfunnsøkonomiske konsekvenser»
Avlysningen kom på bakgrunn av at Statens vegvesen og politiet ikke ønsker at rittet sykler inn i Oslo og til Vallhall Arena, hvor rittet pleier å ha målgang.
I avslaget på søknaden kom det frem at politiet mener at de «samfunnsøkonomiske konsekvensene» ved å blant annet å senke fartsgrensen fra 90 til 70 km/t på strekningene Styrkeprøven vil bruke, blir for store.
Styremedlem i Styrkeprøven Thomas Svane Jacobsen var umiddelbart dypt bekymret, og fortalte til Landevei at han fryktet for fremtiden til rittet dersom det ble avlysning.
Styrkeprøven tok saken videre til Vegdirektoratet, som den 2. juni omgjorde avslaget til Statens vegvesen, og det ble satt opp et møte mellom Styrkeprøven, politiet og Statens vegvesen, for å diskutere saken.
Et svar var lovet i løpet av fredag, og sent på kvelden fikk arrangøren altså svar de hadde håpet på:
De får ja til å arrangere Styrkeprøven i 2023.
PSST! Nå er det magiske forhold i Nordmarka. Dette er turene du MÅ sykle! (+)
Dette ligger bak konflikten
Møtet mellom partene ble gjennomført onsdag denne uken, 7. juni, da med drøyt ti dager igjen til rittet, som er satt opp på datoene 17. og 18. juni.
Landevei kunne samme dag avsløre flere av detaljene bak konflikten mellom Styrkeprøven og politiet og vegvesenet.
Blant annet mener politiet at rittets deltakere ikke respekterer vegtrafikkloven, etter å ha gjennomført egne kontroller under fjorårets ritt.
De mener også at Styrkeprøven bør finne en alternativ trasé, i stedet for der det er søkt. Statens vegvesen påpeker at det er syv strekninger hvor rittet har søkt om tillatelse, hvor det er skiltet forbudt mot sykling.
I tillegg problematiserer også Statens vegvesen målgangen i Oslo, og skrev i et brev til Styrkeprøven at «sykkelrittet skal avsluttes i Fossumveien ved målgang. SVV tillater ikke transportetappe på Østre Aker vei til Vallhall.»