STYRKEPRØVEN: Sandnes SK i fint driv mellom Lillehammer og Oslo i fjor. Foto: Bjørn Saksberg
Lesetid: 4 minutter
Arrangøren av Norges største landeveisritt får virkelig betale dyrt slik det nye regelverket er utformet. Et element er utgiften til opplæring og innleiing av løypevakter, men den største utfordringen er at Oslo-politiet regulerer stramt hvor hvilke vakter skal brukes.
Regelverket er også slik at rittarrangørene er prisgitt det politidistriktet arrangøren er hjemmehørende. Styrkeprøven holder til i Oslo, og da regulerer Oslo-politiet rittet, selv om bare en liten del av arrangementet går i hovedstaden.
– For vår del har Oslo Politidistrikt bestemt at vi bare kan bruke løypevakter fra nivå 1, altså vakter som nå trenger to-timers kurs. Vi har flere hundre slike løypevakter, og Oslo Politidistrikt har sagt at vi kun kan bruke politivakter til oppgaver som ligger på nivåer over det dette, og det står tydelig i den nye forskriften at det er det aktuelle politidistriktet som fastslår dette. Vi må gjøre det slik Oslo Politidistrikt bestemmer, fordi det er Oslo som er koordinerende distrikt for Styrkeprøven. Vi har fått beskjed om at vi ikke kan bytte ut politivakter med våre egne stasjonære og mobile vakter. Dermed blir det enda mer kostbart for oss fordi vi må betale politiet for disse vaktene, sier daglig leder i Styrkeprøven, Morten Mørk.
Styrkeprøven må altså se at politiet dikterer hvilke løypevakter som kan brukes hvor - mens politiet selv er eneste tilbyder av løypevakter - til en høy pris.
Mørk legger ikke skjul på at rittet i flere år har hatt store utfordringer med politi og vegmyndigheter rundt sikkerhet og løypevakter, og slik sett er Mørk glad for at regelverket formaliseres ytterligere. Samtidig er han skeptisk til om kravene forskriften (se fakta nederst i saken) setter til arrangørene vil fungere etter intensjonen, og han er kritisk til at forskriften i all hovedsak er utarbeidet og vedtatt uten medvirkning fra aktørene i sykkel-Norge, inkludert sykkelforbundet, rittarrangørene og klubbene.
– Det er jo alltid en fordel at funksjonærene har bedre opplæring og er bedre forberedt. Men kostnadene med kravene som er lagt fram vil redusere muligheten til å avvikle sykkelritt, sier Mørk.
Kommentar fra 2017: De nye kravene til løypevakter på sykkelritt er ren idioti satt i system. Ikke engang sjefen for UP kan være mobil løypevakt i et sykkelritt uten et lengre kurs.
BETENT: Det har vært mye konflikt rundt følgebiler og ledebiler i Styrkeprøven. Foto: Privat
– Først og fremst: Kommer denne regelendringen til å gjøre norske sykkelritt sikrere?
– All utdanning av personell som arbeider med norsk sykkelsport vil bidra til å gjøre sykkelritt tryggere.
– Kjenner du til om det finnes tilsvarende krav i andre land?
– Om kravene er eksakt tilsvarende våre kjenner vi ikke til. Vi vet at man i England har arbeidet over tid med å benytte sivile vakter på motorsykler.
– Kommer norske rittarrangører til å få alle frivillige løypevakter til å ta disse kursene?
– Det er vel dette som er det springende punkt. Vi vil kanskje oppleve at enkelte arrangører vil slite, og det vil gå utover bredden i norsk sykkelsport. Om denne spådommen slår til, er det en veldig trist situasjon.
POLITIVAKTER: I Styrkeprøven er det kun politiet som kan være mobile vakter. Foto: Pudelek Marcin Szala
– Hvordan skal dere som rittarrangør få løst denne utfordringen?
– Vi forbereder oss og våre samarbeidspartnere etter evne. Vi har et berettiget håp om at vi skal stå rustet til å etterkomme de krav som måtte komme.
– Hva tror du om andre arrangører, vil dette bety kroken på døra for enkelte ritt?
– Det er vanskelig å uttale oss om andre rittarrangørers posisjon og muligheter innenfor det nye regimet. Som sagt, vi vil kanskje oppleve at enkelte arrangører vil slite, og det vil gå utover bredden i norsk sykkelsport. Om denne spådommen slår til er det en veldig trist situasjon.
– Hva er din personlige mening om de nye kravene?
– Det uheldige i prosessen er at Vegdirektoratet ikke har samarbeidet med norsk sykkelsport om kravene. Vår erfaring er at kompetansen hos myndighetene vedrørende vei og trafikk er meget god, med at når det gjelder sykkelsport spesifikt er det mer beskjedent både med tanke på kjennskap og kunnskap. I en slik situasjon burde man vært voksne nok til å ta med sykkelfamilien i prosessen.
Arrangøren av Color Line Tour er tvilende til at det nye regelverket fører til annet enn færre ritt.
Fakta
Den nye forskriften om sykkelritt på veg, som ble vedtatt 17.06.2016, krever at alle trafikkvakter i sykkelritt må ha formell opplæring. Kursene varer fra to til 17 timer pluss eksamen, og i noen tilfeller også praktisk prøve, avhengig av hvilket ansvarsnivå trafikkvakten skal ivareta under rittet. Kravene vil tre i kraft fra 1. januar 2018.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.