Ekte syklister kaller det bare «Styrkeprøven», mens ikke-syklende feilaktig refererer til rittet som «Oslo-Trondheim».
En styrkeprøve vil rittet fortsatt være, men nå vil det bli slutt på å presisere for de ufaglærte i hvilken retning rittet går.
For etter 50 år med sykling fra Trondheim til Oslo gjør arrangøren helomvending og snur hele rittet.
– Vi har arrangert rittet i 50 år, og det gjelder å fornye seg. Alle vil ha noe nytt hele tiden. Vi har sett behovet for å skape noe annerledes, og i samråd med styret og Rye Expressen har vi besluttet at rittet nå skal gå fra Oslo til Trondheim, forteller daglig leder i Styrkeprøven, Morten Mørk.
Han har vært med på å løfte rittet de siste årene, men så muligheten til ytterligere forbedringer.
Traséen til rittet vil være den samme som de siste årene, med start og mål på samme sted. Rytterne vil altså starte på Valhall, og tidtakingen starter i det rytterne passerer bomstasjonen ved Risløkka.
Faktisk vil hele opplegget være identisk fra start til mål unntatt kjøreretning.
– Det er et ganske enkelt opplegg for oss å gjennomføre. Vi har en stor organisasjon som er klar, vi snur jo bare løypevaktene. Det kommer ikke til å gå utover syklistene annet enn at rittet blir hardere, nå blir det jo oppover hele veien, ler mørk og legger til:
– Men fra spøk til alvor, identiteten i rittet består, det er fortsatt en stor styrkeprøve.
Både puljestarten for lag og turpulje 1-2-3, altså fellesstarten, vil endre kjøreretning. Nå vil altså rytterne møte de flate partiene først, mens bakkene kommer nærmere slutten.
Rytterne vil tas i mot på et stort telt ved plassen ved Kongens gate. Ettersom færre ryttere ankommer på samme sted, vil behovet for en enorm mottaksplass være mindre.
Øvrige distanser går som normalt
Det er kun den lengste distansen som endrer konsept, alle rittets fem øvrige distanser vil gå som normalt.
Har du altså meldt deg på Kvam-Oslo, Lillehammer-Oslo, Ladies Edition fra Lillehammer, Gjøvik-Oslo eller Eidsvoll-Oslo trenger du ikke planlegge taktikken på nytt.
Dette betyr også at samtlige deltagere, uansett hvilket ritt de deltar på, vil møte syklister som kommer motsatt vei. Dette vil skje tidlig i alle rittene, når trafikken er på et minimum.
Politiet har også satt opp ekstra motorsykler på antatte møtestrekninger for å ivareta sikkerheten.
Disse fem distansene har målgang ved Valhall som opprinnelig planlagt.
Trafikal forbedring
Gigantarrangementet har etterhvert som rittet og generell trafikkmengde har vokst måttet håndtere et stadig mer komplisert trafikkbilde. Dette er en oppgave som må løses sammen med veifartsmyndigheter, men uansett erfaring blir det stadig vanskeligere.
Året med målgang på Ekeberg var særlig krevende, mens innfarten til Valhall på Valle Hovin gikk nærmest smertefritt. Organisasjonen vil i år stille med samme apparat ved innfarten til Trondheim, men i en mindre by mener Mørk det vil være enklere å avvikle målgang.
– Helt klart. Jeg har ikke tall på antall kjøreturer i Trondheim, men byen har en fjerdedel av innbyggertallet til Oslo, mens de omkringliggende områdene har enda færre innbyggere. Det er et helt annet trafikkbilde inn i Trondheim sentrum enn det er til utkanten av Oslo. Trafikkavviklingen vil være langt enklere, forteller Mørk.
Rittdatoen vil være uendret, det er fortsatt 17. juni du skal være i toppform.