Statens vegvesen vil flytte Styrkeprøven Trondheim-Oslo
Styrkeprøven venter fortsatt på en avklaring for rittdatoene i 2022. Statens vegvesen mener sikkerheten ikke kan ivaretas på den tradisjonelle datoen midt i juni.
DET BLIR RITT: Styrkeprøven 2023 har fått ja til gjennomføring av Statens vegvesen. Foto: Marius Holler
Lesetid: 5 minutter
Styrkeprøven Trondheim-Oslo har vært avlyst de to siste årene på grunn av koronapandemien, og arrangøren lengter etter å komme i gang igjen.
Men i skrivende stund står det ingen arrangementsdato på rittets hjemmeside, og selv om det er klart at rittet skal gå i juni – er det usikkert hvilken helg det vil være snakk om.
– Årsaken er at vi ikke har klart å lande en dato sammen med veimyndighetene. Det er uvanlig at det tar så lang tid, og vi pleier være enig før vi sender søknad om å arrangere rittet, forklarer Eirik Thorgersen, daglig leder i Styrkeprøven.
Styrkeprøven ønsker å arrangere rittet i midten av juni, eller helgen som følger rett etter. Dette er den tradisjonelle datoen rittet arrangeres, noe som har vært gjort i en årrekke.
Men veimyndighetene har foreløpig avslått søknaden til Styrkeprøven om å arrangere rittet 17.-19. juni.
I stedet vil Statens vegvesen, den offentlige etaten som gir godkjennelse til rittet, at Styrkeprøven skal arrangeres 10.-12. juni.
– Årsaken er feriestarten. Det er skoleferie på den tiden i store deler av Østlandet, og da er det mer trafikk på veiene enn helgen før. Det er merkbart større trafikk da, noe som vi også har dokumentert ovenfor Styrkeprøven, sier Anders Hagerup, seksjonssjef i Statens vegvesen.
Trafikkmålingene som er gjort er gjennomført i 2020, og viser til at trafikkøkningen har vært markant, og det er to målesteder som legges til grunn - Dombås og Oppdal. Akkurat hvor stor trafikkøkningen er den aktuelle helgen, er ikke kjent.
I følge statistikken til Statens vegvesen er det også forventet en årlig trafikkvekst på to prosent. Dette, samt feriestart, gjør at veimyndighetene mener at rittet ikke kan gjennomføres med tilstrekkelig grad av sikkerhet, 17.-19. juni.
– Vi har vært i diskusjon om dette fra 2020. Det er også et ønske fra Politiet at rittet blir satt til helgen før skoleferiestart, der er vi helt enige. Vi diskuterte dette grundig både i 2020 og 2021, men akkurat enkeltårsaken til hvorfor det ikke har vært slik tidligere har jeg ikke svaret på, bortsett fra at det tidligere har vært ett poeng fra Styrkeprøven å ikke arrangere samme helga som Vätternrunden kjøres. Vi har notert oss at dette ikke er noe tema fra Styrkeprøven i år, sier Hagerup.
Den vurderingen er lite optimal for Styrkeprøven, og årsaken er mange. Styrkeprøven har lagt inn enorme ressurser i å skape et sikkert ritt, og av erfaring vet de at et ritt som arrangeres en uke senere, innebærer bedre samkjørte lag. Det samme gjelder også enkeltsyklistene.
– Vi er ikke enig i risikovurderingen som er gjort, at den er så mye tryggere at vi må ødelegge for oss selv og andre. Vi tror det er like trygt begge helger, sier Thorgersen.
Styrkeprøven har også helt andre utfordringer, som ikke handler om sikkerhet. Den hjemlige terminlisten har allerede begynt å fylle seg opp, og sesongen frem til skoleferien er erfaringsmessig den aller mest hektiske delen av terminlisten. Om Styrkeprøven blir tvunget til å flytte rittet en uke frem, er det stor sannsynlighet for at rittet vil kollidere med andre arrangement, noe som ikke er ønskelig for verken Styrkeprøven eller andre arrangører.
Flere arrangement kan gi økt trafikk i øvrige deler av løypen
Både enkeltutøvere og storlag Landevei har snakket med savner en avklaring på hvilken helg de skal sette av. Om Styrkeprøven arrangeres 10.-12. juni, vil det i tillegg kollidere med Birkebeinerløpet. Det betyr at 10 000 deltagere vil befinne seg i Lillehammer, noe som trolig vil øke trafikken betraktelig. Det bekymrer Statens vegvesen mindre enn ferietrafikk.
– Dette (Trondheim-Oslo, red.anm) er et turritt, og da skal du forholde deg til trafikkreglene. Det er deltagerne pliktig til, dette er ikke et ritt der deltagerne er unntatt trafikkregler. I fjor diskuterte vi også om arrangementet skulle stoppe tiden før Lillehammer og starte den på vei ut, for å få roligere parti i Lillehammer sentrum. Birkebeinerløpet arrangeres på Birkebeineren skistadion, det vil således ikke være konflikt mellom Styrkeprøven og Birkebeinerløpet. Birkebeinerløpet vil skape noe mer trafikk i Lillehammer, men traséen som Styrkeprøven har valgt gjennom Lillehammer vil ikke påvirke adkomst til og fra Lillehammer, bortsett fra om du kommer fylkesveien fra Moelv.
– Men vil ikke deltagerne følge trafikkreglene over hele løypa – ikke bare i Lillehammer? I så måte må vel rittet kunne gjennomføres 17.-19. juni?
– Så lenge deltagerne følger trafikkreglene er ikke dette et problem, men det er mange som ikke gjør det også. Det må vi ta høyde for. I tillegg må vi ha fokus på at flere av bilistene kan ha mindre tålmodighet på grunn av feriestart og full bil. Vi vil at alle skal komme trygt frem til bestemmelsesstedet, både de som kjører og de som sykler, sier Hagerup.
Eirik Thorgersen i Styrkeprøven er klar på at han ønsker å arrangere rittet 17.-19 juni som planlagt.
– Vi er ikke enige i at risikoen ved å arrangere helgen 17.-19. er vesentlig høyere. Vi er gjort klar over at det ved to målepunkter er høyere trafikk. Våre deltakere er generelt en fin gruppe mennesker, som alle vet hvilke vilkår de deltar på, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.