SPIKEREN I KISTA FOR STYRKEPRØVEN

Det er langt mer enn tegnestifter som får folk til å tenne etter Styrkeprøven. Mange lag sier de ikke gidder være med flere ganger.

Sist oppdatert: 4. juli 2014 kl 19.32
FORBANNET: Bergen CK fikk en kjip til Oslo i helga. Foto: Privat
FORBANNET: Bergen CK fikk en kjip til Oslo i helga. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter

Les også: Daglig leder i Styrkeprøven AS svarer på kritikken

Reglene og forbudet mot følgebiler skaper mer utrygghet for rytterne, og til tross for forbud var det likevel var mange følgebiler på vegen. Men hvem som ble rammet og hvem som gikk fri var helt vilkårlig.

Kan Styrkeprøvens egne regler bli en del av vegtrafikkloven? Og kan politiet håndheve Styrkeprøvens regler, ved for eksempel å be om førerkort og vognkort til en sjåfør som ikke har gjort noe som helst galt etter vegtrafikkloven?

– Skandalen er et faktum. Dette er begynnelsen på slutten for Styrkeprøven, sier Lars Angell, som var sjåfør for Bergen CK under Styrkeprøven i helga.

Fikk klippet startnumrene
Bergen CK ble disket på grunn av brudd på regelen om følgebil og frontbil. De trodde de fikk en advarsel da de ble stoppet av politiet, men 20 mil senere fikk de klippet startnummer og chip, over halvveis i rittet.

– Verken Styrkeprøven eller politiet hadde grunnlag til å gjøre det de gjorde. Dette var trist og veldig frustrerende, for å beskrive det på en fin måte, sier Angell.  

Angell forteller at «alle» lagene han vet om kjørte følgebiler på noe vis. Og alle lag har sine faste, innarbeidede matstopper, utenfor vegbanen.

Angell hadde avklart regelverket rundt følgebiler med Styrkeprøven i forkant av rittet. Han hadde fått beskjed om hva som var forbudt og hva som var innenfor. Slik Angell oppfattet situasjonen, kom diskingen av Bergenslaget som lyn fra klar himmel.

Riktignok gikk det ikke mange kilometerne etter start før Angell ble stoppet av en dommer fra Styrkeprøven. Angell får en advarsel om at han måtte holde seg unna. Angell tar den til etterretning, passer på å holde seg godt bak feltet, eller kjøre forbi, slik at han ikke kjørte følgebil.

– Jeg lå hele tida 1-2 kilometer bak eller 1-2 kilometer foran feltet. Det er ofte flere biler mellom meg og feltet, sier Angell.

Ved starten på Drivdalen ble Angell stoppet av en annen dommer. Han slo ned på at Bergenslaget ikke hadde frontbil, og Angell forklarte hvordan det hadde seg.

– Jeg sa at det var min feil og skyldtes en misforståelse, at merkingen av frontbilen var en glipp. Han kunne ikke garantere at vi ikke ville bli stoppet av politiet på Dombås, men dommeren sa han skulle kjøre foran oss nedover, sier Angell.

– Vi tok en matbit på Fokkstua, og så ikke dommeren mer. Jeg kjørte etter hvert etter laget, men holdt god avstand. Jeg kjørte til side og stoppet for å oppdatere lagets Facebook side. Laget lå bak skjema til Dombås, men så kjørte de veldig sterkt. Vi hadde tatt inn 13 minutter på 50 kilometer. Det måtte oppdateres for de som fulgte oss på nett, minnes Angell.

Det var Angell som hadde ansvar for merking av frontbil, og at de ble disket fra lagkonkurransen kan han forstå, men ikke at rytterne ikke fikk kjøre individuelt skjønner han ikke.

– Det hadde vært greit om vi bare ble disket fra lagkonkurransen. For dem handlet det om å sette seg et mål om en tid, sier han.

– De sier at vi har gitt teknisk assistanse. Rytterne skjønner ingenting. Noen blir sinte, og en av rytterne som er advokat sier han ikke kan se hvilken hjemmel politiet har til å gjøre dette, sier Angell.

– De mener at følgebilen hadde ligget bak feltet, noe vi gjorde en gang, fikk en advarsel og tok den til etterretning, sier han.

Alle rytterne inntok galgenhumoren og tråkket videre til Oslo.

Må få konsekvenser
Angell mener episoden burde få etterspill på flere plan.

For det første mener han at han ikke var en følgebil i tradisjonell forstand, men at han bisto et en rytter med punktering, uten å gi mer hjelp enn å fikse nye slanger, mens en rytter fikk litt teknisk på en matstopp, men ikke noe underveis, sier Angell.

For det andre hjalp Angell to ryttere som hadde gått i bakken etter en velt.

– Da stoppet jeg, merket stedet, og passet på rytterne, som var skadet. Å ikke stoppe for dem ville vært helt feil.

Bergen CK ble snytt for opplevelsen. 30 mann har trent mot Trondheim-Oslo siden i fjor, lagt ned hundrevis av treningstimer, tusenvis av kroner og satt sammen en tropp og et støttemannskap for å krone innsatsen med kraftprøven nedover E6.

– Dette har drept motivasjonen, sier Angell.

Det mener han er synd for Styrkeprøven, som er et stort treningsmål for mange mosjonister, nettopp fordi rittet har, til nå, hatt et unikt lagkonsept.

– Det er laget, samarbeidet, det sosiale og kameratskapet som gjør Styrkeprøven så spesiell. At voksne folk griner når de kommer i mål og omfavner lagkompisene, sier Angell.

– Det er disse øyeblikkene som gjør det verdt å trene mot et hårete mål, sier han.

Publisert 4. juli 2014 kl 19.34
Sist oppdatert 4. juli 2014 kl 19.32

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen