SLIK BLIR STYRKEPRØVEN 2016

50-årsjubileum, NM lagtempo langdistanse, videreutvikling av fellesstarten fra Trondheim er noen av stikkordene.

Sist oppdatert: 7. oktober 2015 kl 05.16
Audun Fløtten (midten) kjørte alene i brudd i seks mil. Det lønte seg. Foto: Ola Morken
Audun Fløtten (midten) kjørte alene i brudd i seks mil. Det lønte seg. Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter

STYRKEPRØVEN

  • Dato: 17.-19. juni 2016

  • Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo.
    - Fra og med 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo
    - I 1997 kom Lillehammer-Oslo
    - I 2002 kom Eidsvoll-Oslo
    - I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011)
    - I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo
    - Fra 2014 var distansen Gjøvik-Oslo også åpen for menn

  • Nå med fem distanser: Trondheim-Oslo 555km, Dombås-Oslo 355km, Lillehammer-Oslo 190km, Gjøvik-Oslo 145km, Eidsvoll-Oslo 70km

  • Statistikk 2015  

  • Mer om Styrkeprøven 

– Sannsynligvis får Lillehammer-Oslo offisiell status som NM lagtempo langdistanse. Sykkelforbundet er positive til det, men hvis beslutning må opp på høyere plan, kan det hende det blir ett år til med uoffisiell status, sier Morten Mørk, som er daglig leder i Styrkeprøven AS.

– Uansett vil formen bli helt lik som i år, men løypa blir litt annerledes på slutten, sier Mørk, som samtidig roser forbundet for støtte og samarbeidsvilje.

KJEKKASENE LADER OM
Team Kjekkas vant Lillehammer-Oslo i juni, foran Lillehammer Ekspressen, og er dermed (uoffisielt) Norgesmestere i lagtempo langdistanse. Det akter klubben å forsvare i 2016, og til neste års utgave har de sågar fått med seg kaptein på Lillehammer Ekspressen Roy Magne Storholm. Flere av rytterne på laget har også gjort det skarpt i Master cupen til NCF, så vel som i internasjonale ritt. 

Les også: KJEKKAS SLO LILLEHAMMER 

Men det ryktes at det er flere som forbereder seg godt for å vippe kjekkasene av pinnen i 2016. Med NM-tittelen formelt på plass, blir det neppe mindre attraktivt.

Blant annet melder jungeltelegrafen om at Stovnerkameratene, som sikret seg den siste pallplassen i Lillehammer-Oslo 2015, mobiliserer sterkt inn mot neste år. 

Saken fortsetter under

Team Kjekkas Styrkeprøven 2015 - Foto Privat
Team Kjekkas vant Lillehammer-Oslo 2015, som var uoffisielt NM lagtempo langdistanse. Foto: Styrkeprøven

Team Kjekkas vant Lillehammer-Oslo 2015, som var uoffisielt NM lagtempo langdistanse. Foto: Styrkeprøven

FELLESSTARTEN FENGER
Fellesstarten fra Trondheim ble relansert til årets utgave av Styrkeprøven, men var den opprinnelige konkurranseformen da Styrkeprøven ble etablert i 1967.

Fellesstarten videreføres i 2016. Men nå blir rittet enda tøffere.

– Det er etter tilbakemelding fra rytterne selv. De vil ha en tøffere utgave. Vi jobber nå med en trasé over Folldal og så på oljegrusen over fjellet ned til Ringebu, sier Mørk.

– Det blir helt kokos, men da er vi faktisk litt back to basic. Her blir det ikke noe service utover matstasjonene underveis, og rytterne må greie seg selv, sier Mørk.

– Dette var en ny øvelse i år, og da Audun Fløtten stakk så tidlig var det ingen som trodde det kunne holde helt inn. Men neste år vil flere greie å henge med, mener Mørk.

Les også: MAKTOPPVISNING I FELLESSTARTEN 

– Jeg hadde egentlig stålkontroll, men det er rart med det etter nesten 50 mil. Du fokuserer mest på det praktiske som mat og drikke, så jeg var veldig usikker på hvordan beina ville være da. Men det gikk bedre enn jeg hadde turt å håpe på, og høydepunktet på turen var responsen fra kroppen da jeg prøvde å banke til med seks mil til mål, sier Fløtten, som er klar for å forsvare tittelen med nebb og klør i 2016.

25-åringen har ikke spikret sesongen med kontinentallaget sitt, Ringerriks-Kraft, men håper å finne plass til fellesstarten i juni. Det blir da et langt bedre planlagt stunt enn årets utgave. I år bråbestemte han seg for å stille fire dager før rittet, og hadde da aldri syklet så langt. Det lengste var 35 mil, og det var flere år siden. 

Og Fløtten vant mer enn bare heder og ære. Førstepremien i Atea Challenge var 50.000 kroner.

– Det er absolutt ikke vanlig kost for meg, og det kommer godt med, sier Fløtten, som satser på å leve av sykling.

Egentlig skulle fellesstarten i 2015 gått som et formelt aktivt ritt med tilhørende støtteapparat, service-konvoi og dommere, men arrangøren fikk ikke tilstrekkelig sikkerhetsmannskap fra politi og vegmyndigheter, og derfor ble det en nødløsning på tampen.

– Det var tilrettelagt så godt som de kunne innenfor de rammene de hadde, og det var ikke noe som gikk veldig utover det sportslige. Men dette hadde vært enda kulere med alt på plass, sier Fløtten.

– Konseptet er veldig fint, og det er positivt at arrangøren ønsker å legge inn konkurranseaspektet i det som de siste årene har vært et veldig seriøst turritt, sier han.

Saken fortsetter under

Fellesstart felt2 Ola Morken 1400x924
Bruddet stakk fra hovedfeltet allerede før Dovre. Foto: Ola Morken

Bruddet stakk fra hovedfeltet allerede før Dovre, og røkla måtte ordne opp for seg selv. Foto: Ola Morken 

RYE EXPRESSEN SATSER HØYERE
I juni ble det endelig uttelling for Rye Expressen, som ble nummer to bak ATEA i både 2013 og 2014.

Les også: ENDELIG SEIER TIL RYE XP

Men med seier på Trondheim-Oslo i boks, måtte klubben lete etter nye utfordringer neste år. Enter The Double: Hvor hardt kan et lag med fulltidsarbeidende hobbysyklister presses, og hvor fort kan de sykle da?

Det skal Rye Expressen finne ut. Eksperimentet kjøres på eget mannskap og kort oppsummert handler The Double om seier og rekord i lagkonkurransen på både Trondheim-Oslo og Lillehammer-Oslo i 2016.

Les også: TYNEFAKTOREN  

Fullstendige søkbare resultater Styrkeprøven 2015, alle klasser og distanser 

Rye XP3 Hjerkinn Ola Morken 1400x924
Bruddet stakk fra hovedfeltet allerede før Dovre. Foto: Ola Morken

Rye Expressen ved Hjerkinn under Styrkeprøven 2015. Foto: Ola Morken

Publisert 7. oktober 2015 kl 05.16
Sist oppdatert 7. oktober 2015 kl 05.16

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen