FRISTENDE: Etter at Trondheim-Oslo ble avlyst vil Heinemann Team Oslo heller sykle det 210 kilometer lange Color Line Tour på Sørlandet enn Styrkeprøvens 365 kilometer lange Oslo-Lærdal. Foto: Arrangøren
Lesetid: 4 minutter
Tidligere i uken ble det kjent at Trondheim-Oslo er avlyst, og at det planlagte gigantoppgjøret mellom Heinemann Team Oslo, Team Kjekkas og Trønderekspressen ikke ville finne sted.
Arrangøren av Styrkeprøven satte opp en egen gruppe til storlagene i rittet Oslo-Lærdal, og tilbød dem å gjøre opp der i stedet. Men akkurat det er i hvert fall ikke Heinemann Team Oslo interessert i.
Oslo-Lærdal arrangeres i år på samme dag som Color Line Tour, og nå ligger det an til at storlagene heller vil flytte oppgjøret til sørlandsrittet.
– Jeg er veldig skuffet over begrunnelsen fra Styrkeprøven om avlysningen. Jeg er ikke overrasket over at det ble en avlysning sånn situasjonen er nå, men jeg er skuffet over at de prioriterer å arrangere Oslo-Lærdal i stedet for å jobbe med Trondheim-Oslo. Trondheim-Oslo har vært det store rittet i mange år, og Oslo-Lærdal er noe de først har begynt med nylig, sier Pål Sørvoll i støtteapparatet til Heinemann Team Oslo.
Årsaken til at de ikke vil stille til start i Oslo-Lærdal er sammensatt, men skuffelsen er definitivt til stede. Storlagene hadde også Vätternrunden oppe til vurdering, men å krysse grensen til Sverige er komplisert i disse dager. Da dukker Color Line Tour fra Kristiansand til Hovden opp som et godt alternativ.
– Først og fremst anser vi Color Line Tour som et mer egnet ritt for lagsykling, det er simpelthen bedre for rullelagene. Det er også stor usikkert rundt om vi kan reise, usikkerhet vedrørende karantene, og usikkerhet rundt hvordan det oppfattes av omgivelser og sponsorer dersom 60 mann reiser til utlandet etter den runden landet har vært gjennom det siste året, sier Sørvoll.
Color Line Tour er bare 210 kilometer langt, og blir således en liten nedtur sammenlignet med 560 kilometer lange Trondheim-Oslo.
– Color Line Tour blir mer som et Lillehammer-Oslo. Det er ganske stor forskjell fra Trondheim-Oslo, her blir det maks trøkk i 4:50, det er noe helt annet enn å sykle fort i 13 timer.
– Dere er et sterkt lag, bør ikke den rekorden være innen rekkevidde? – 4:50 er utrolig fort, og det kommer helt an på været. Rekorden er knallsterk. De som skal slå den skal sykle fort og være heldige med været. Vi er sterke, men motvind og regn klarer selv ikke vi å gjøre noe med, sier Sørvoll.
– Jeg er trygg på at vi skal klare oss Daglig leder i Styrkeprøven, Eirik Thorgersen, sier Styrkeprøven ikke hadde mulighet til å arrangere Trondheim-Oslo i stedet for Oslo-Lærdal den 21. august, aldri så lyst de eller storlagene måtte ha.
– Den helgen var aldri et reelt alternativ. Vi hadde håpet på å kunne arrangere Trondheim-Oslo sent i juli eller tidlig i august, men politiet hadde ikke anledning. Det er helt klart at det er en samlet vurdering av ganske mange faktorer, men det blir umulig for oss å arrangere rittet uten støtte fra politiet hele veien, sier Thorgersen.
– Heinemann TeamOslo sier de er skuffet over avgjørelsen, og velger således å kjøre Color Line Tour i stedet. Dette gjør de selv om det er satt opp en egen startpulje for lagkonkurranse. Hva tenker du om det? – Jeg føler meg trygg på at vi skal klare oss, selv uten at de blir med på det. Vi snakket med noen av de andre lagene, og det ble ytret et ønske om lagstart på Oslo-Lærdal, så da gjorde vi det. Det kan hende vi bevarer pulja om det eksempelvis er mindre lag som ønsker å delta i en lagkonkurranse; om ikke, gjør vi bare om på det, sier Thorgersen.
– Det er vi veldig innstilt på. Vi legger opp til Jotunheimen-Rundt med avvikling som planlagt, vi føler oss trygge på at det blir gjennomført etter samtale med helsemyndighetene i Lærdal og Sogndal. Beskjeden fra dem er at vi fortsetter å planlegge som vi har gjort, og at det gjør virker fornuftig, sier Thorgersen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.