SKUFFET ETTER HELGENS STYRKEPRØVE

Styrkeprøven i hardt vær etter helgens ritt.

Sist oppdatert: 25. juni 2015 kl 09.36
FINT VÆR, SKUFFENDE ANKOMST: Mange av rytterne etter helgens styrkeprøve var svært skuffet fra ankomst Oslo til målgangen på Ekeberg. Foto: Ola Morken.
FINT VÆR, SKUFFENDE ANKOMST: Mange av rytterne etter helgens styrkeprøve var svært skuffet fra ankomst Oslo til målgangen på Ekeberg. Foto: Ola Morken.
Lesetid: 5 minutter

Arrangøren av Styrkeprøven og rittene Trondheim-Oslo, Lillehammer-Oslo, Eidsvoll-Oslo og Trondheim-Oslo fellesstart har måttet tåle hard kritikk etter helgens arrangement.

På arrangørens facebookside og på Landeveis diskusjonsforum er det flere deltagere som er svært kritiske i sin omtale av rittet.

Deltagerantallet i rittet har stupt fra 10000 i rekordåret 2009, til ca 6000 deltagere i år.

Les også: Endelig vant Rye Expressen

Nå står arrangøren i fare for å miste ytterligere deltagere til andre ritt. Listen over saker deltagerne klager på er lang. I hovedsak er det ankomsten til Ekeberg som er det store ankepunktet, men innkjøringen og sikkerheten i Oslo er viet plass blant de som klager.

Les også: Team Kjekkas best fra Lillehammer

Ved ankomst Ekeberghallen klaget flere deltagere over at det ikke fantes noen speaker, ingen skilt som viste hvor deltagerne skulle, ingen medaljer, ingen t-trøyer, de hadde ingen steder å sette fra seg sykkelen og at det kun ventet et glass cola og en appelsinbåt etter at en var kommet til mål. Da bagasjetjenesten også kom for sent, toppet det seg for mange av syklistene.

Daglig leder i Styrkeprøven as, Morten Mørk, er sparsom med detaljer rundt årsakene, men lover at de tar problemene på alvor.

Styrkeprøven har ikke besvart Landeveis spørsmål i saken direkte, men daglig leder skriver følgende i en e-post:
Vi er absolutt ikke fornøyd med gjennomføringen og vi deler noen av de oppfatningene som kommer frem på blant annet vår facebookside. Flere av styremedlemmene våre enten syklet selv eller var til stede i hallen, og vi er skjønt enige om at det var mye som ikke var på det nivået vi ønsker. Alt gikk heldigvis ikke galt. Matstasjonene var kraftig løftet fra tidligere år. Rittet var TV-overført med veldig gode tilbakemeldinger. Lagkonkurransen, rekordpuljene fra Trondheim og fellesstarten har stort sett kun fornøyde deltagere og selv om det har kommet en del klager så har det kommet svært mange hyggelige tilbakemeldinger også. Fokuset på tilbakemeldingene ligger i traseen Olavsgaard - Ekeberg, løypevakter og målområdet. Det må vi bli bedre på. Styrkeprøven 2015 hadde et utrolig flott sykkelvær og vi har veldig, veldig mange av våre turryttere som har hatt en super dag på sykkelen sin. Det er viktg å skjele til at opplevelsen underveis er beveggrunne til at de fleste faktisk deltar.

Når man arrangerer sykkelritt for 6000 og det strekker seg fra kontinentalryttere til debutanter fra Eidsvoll så er behovet og ønskene svært forskjellige.  Det er viktig å holde hodet kaldt når man skal analysere tilbakemeldingene og prøve å sette disse i perspektiv.  Man må ikke falle i fellen å tro at to kommentarer på facebook nødvendigvis representerer de resterende 6000. Vi vil ila. kort tid komme med en detaljert spørreundersøkelse så vi får kartlagt hva deltagerne egentlig mener og ønsker endret. 

Så til spørsmålet, hva gikk galt? Vi bommet på måten vi rigget til på Ekeberg. Hvorvidt denne appelsinen er tilstrekkelig eller ikke er vi ikke så opptatt av, men tragedien er at vi ikke fikk sluset rytterne inn i hallen. Vi burde skiltet bedre og hatt flere folk tilstede ved mål, medaljer rett etter målgang som en del av velkomsten, guider som skulle loset rytterne i riktig retning.  Hallen var nemlig klar. 

Les også: Skal sette ny rekord i styrkeprøven

Vi fikk også en meget utfordrende ressurssituasjon allerede fra torsdag. Vår leverandør av løypevakter og hjelpemannskaper falt fullstendig igjennom og under halvparten at dem som var lovet dukket opp. Resultatet blir at vi kommer bakpå fra starten av og må flytte folk fra mål og ut i løypa. De som skulle jobbet med arenaen måtte drive brannslukking i løypa i stedet. Det er ikke slik at vi skylder på noen, dette er utelukkende vårt ansvar, men det var jo ikke planen å ikke ha nok løypevakter.

Trafikken og den tekniske avslutningen var vi klar over på forhånd og at noen ikke liker bakker i slutten av rittet er notert. Vi tror at trafikken hadde blitt opplevd som mindre dramatisk med gode løypevakter og vesentlig bedre skilting.  Når det er sagt så er dette et av temaene hvor vi vil vente å se på resultatet av spørreundersøkelsen før vi trekker noen konklusjoner, men det ligger i kortene at det vil bli endringer til neste år.

Pga ressursmangel blir det følgefeil i  bagasjelogistikk (ingen kolli mistet), sykkelparkering og startnummerutdelingen. Dette har ikke påvirket alle, men vår ambisjon er selvfølgelig at dette skal gå knirkefritt.

Oppsummert så er vi ikke fornøyde med gjennomføringen, men føler likevel at vi er på rett vei med mange av de endringene som ble gjort fra i fjor. Det blir en grundig evaluering i august så gyver vi løs på jobben med å løfte kvaliteten frem mot neste år og 50-årsjubileum for Styrkeprøven. 

Mørk lover å komme tilbake med mer informasjon rundt problemstillingen.

Styrkeprøven 2016 arrangeres 17-19 juni.

Les også: Slik vinner du fellesstarten Trondheim-Oslo

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Publisert 25. juni 2015 kl 09.36
Sist oppdatert 25. juni 2015 kl 09.36

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen