– Fellesstarten fra Trondheim er akkurat så tungt som man kan forestille seg, sier Knut Sande, som ble nummer fire i fjor og nå anser seg som en ringrev i øvelsen.
– Forskjellen fra i fjor var at nå visste jeg mye mer hva jeg gikk til. Men i år var det et helt annet ritt. I fjor satt vi i en liten gruppe og visste at en av oss var to hakk sterkere enn alle oss andre. Han stakk fra da det var igjen seks-åtte mil. I år var vi fire stykker de siste 40 milene og alle sammen kunne vinne rittet. Det gjorde at det ble veldig taktisk og åpent helt til de siste 200 meterne, forteller han.
Etter 540 kilometer skilte ett sekund i Sandes favør. Han klokket inn på 14:10:47, foran Keir Plaice fra Canada og Henrik Oftedal, som begge fikk registrert 14:10:48 i mål.
Topp 3 menn turpulje #1
1. Knut Sande, OSI, 14:10:47
2. Keir Plaice, Canada. 14:10:48
3. Henrik Oftedal, Team Isklar-Bundegruppen, 14:10:48
Fullstendige resultater alle klasser og distanser
Les også: Landevei har testet varmesåler
LURINGER
Nedover Gudbrandsdalen gikk rulla radig, men fra Lillehammer begynte det å skje ting. Det ble stadig støtet og rykket.
– Det gikk et brudd med to stykker, og de fikk en bra luke. Siden ingen ville dra, tok det et år å kjøre dem inn igjen, og han canadieren tok vi ikke igjen før det bare var tre mil til mål, forteller Sande.
Da begge var kjørt inn og teten var samlet igjen, begynte han å skjønne at seieren kunne være innen rekkevidde i år.
– Jeg følte meg trygg på at jeg var sterkest i spurten. Etter å ha kjørt med den gruppa hele dagen merket jeg at jeg var raskere enn dem, så jeg er overrasket over at de ikke prøvde å kvitte seg med meg. Det kunne de fint ha gjort. Jeg var klart svakest av oss i bakkene, og jeg var helt på stålet opp Frognerbakkene. Men det var ingen som ville dra. De siste tre-fire milene satt vi til tider omtrent stille. Det gikk sikkert ikke over 10km/t, sier Sande.
OFTEDAL: STERK I BEINA DÅRLIG I POKER
– Hvis det finnes noe slikt som en moralsk vinner av et ritt, så er Henrik Oftedal den moralske vinneren av fellesstarten i år. Jeg visste at han er sinnssykt godt trent, og jeg er helt lamslått av hvor sterk han er, sier Sande, og trekker fram at store deler av rittet var Oftedahl den eneste som tok initiativ.
Han konkluderer med at Oftedal hadde de beste beina og var dårligst i poker, og at det kan ha kostet ham dyrt. Sykkelritt er førstemann til mål, og innenfor sportslighetens rammer er det lov til å ta alle midler i bruk, understreker Sande.
– Slike ritt som dette er nemlig et spørsmål om hvor god du er til å spille poker. Du vil at alle skal tro du er helt ferdig når du egentlig bare sparer krefter. Oftedal er håpløs på det. Eric Nevin er helt ramm der. Han er den som er best av oss til å se ut som han er klar for å legges inn på sykehjem, men jeg vet at han kunne bli helt umulig å hanskes med om han fikk lov til å bare henge på hjul, sier han.
– Henrik var veldig aktiv og tydelig på at han ville ha luke, og de andre angrer nok litt på at de ikke var like aktive som ham. Da kunne ting fort ha blitt annerledes. Men jeg er veldig glad de var litt tafatte. På slutten hadde jeg mer enn nok med å henge på, og jeg hadde ikke hatt sjans til å passe på dem alle sammen, men de virket som de var forberedt på å tape spurten allerede, sier Sande.
Les også: TRIGGES AV Å KJENNE PÅ FRYKTEN
Da det var 2km til mål gjorde Oftedal et forsøk på langspurt, og fikk en luke på 200 meter. Den var det bare så vidt de greide å tette i tide, for ingen tok ansvar. Det holdt på å gå.
– Heldigvis for meg reiste Nevin seg og tettet luken, og da vant jeg spurten, sier Sande.
Les også: Knut Sande, Landeveiens Reodor Felgen
ROSER ARRANGØREN, HUDFLETTER POLITIET
– Morten Mørk kjemper som en løve mot politiet og vegmyndigheter for å gjennomføre et godt arrangement. Funksjonærer og frivillige gjorde en fantastisk jobb i hele løypa, sier Sande, som fikk en smak av det Styrkeprøven må takle til daglig.
– Politiet gjorde alt de kunne for å kjefte på frivillige og arrangører, og minimalt for å sikre at vi kom trygt fram, sier Sande.
Han opplevde at politiet selv skapte farlige situasjoner i trafikken flere ganger. Fellesstarten tok igjen lagpuljer, og rundt disse skapes det bilkø. Men i stedet for å eskortere fellesstarten rundt lagene eller få lagene til å sykle på en rekke slik at bilene kunne passere, kjørte politiet fram og tilbake i feltet for å irettesette frivillige, forteller han.
– Når politiet har så store ressurser er det en skam at de er mer opptatte av å slå ned på arrangørens funksjonærer og frivillige enn å jobbe for sikkerheten til de som sykler, sier Sande.
Les også: Siste nytt om landeveissykling
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.