Rye Expressen lå nede i 2021, men samler nå troppene igjen for å gjenoppta jakten på seieren i Trondheim-Oslo. Foto: Ola Morken
Lesetid: 5 minutter
Det legendariske satsingslaget har vært en institusjon på landeveien i flere tiår, men i 2021 lå Rye Expressen brakk. En endring i styret i Rye SK gjorde at flere initiativtagere trakk seg fra klubben.
Flere av dem gikk til Heinemann Team Oslo – men vender nå altså tilbake til Rye. Tradisjonen tro er det Styrkeprøven Trondheim-Oslo som er hovedmål for sesongen.
I spissen for det nye satsingsprosjektet til Rye står ekteparet Michelle og Jo Engebretsen. De syklet begge for Heinemann Team Oslo i år, men har vært sentrale i Rye Expressen i mange år før det.
– I 2021 var det mange faktorer som spilte inn, men det viktigste er vel at korona tok litt knekken på sykkelprosjekter, samt at det ikke var noen som tok tak i Expressen etter at Heinemann Team Oslo ble etablert. Det er flere av de «gode gamle» som hadde tenkt på Rye Expressen, men man er jo helt avhengig av ildsjeler for å få sånt til å gå, sier Michelle Engebretsen.
I tillegg til koronapandemien med nedstenging og reiserestriksjoner fra mars 2020 og langt utover i sommeren 2021, var klubben Rye SK preget av intern uro rundt valg av nytt styre våren 2020. Som en konsekvens av den prosessen var det mange av de mest profilerte rytterne fra Rye Expressen som gikk ut av klubben, og ble med å etablere Heinemann Team Oslo: et nytt, felles satsingslag for ambisiøse rulleryttere fra hele Østlandet.
Målsettingen for Heinemann Team Oslo 2021 var den samme som Rye Expressen har hatt siden 2017: Å ta seieren på Trondheim-Oslo tilbake fra Trønderekspressen. Slik gikk det ikke.
Styrkeprøven 2021 ble som kjent avlyst, og rullelagene møttes i stedet på Color Line Tour Kristiansand-Hovden i august. Og etter at Heinemann Team Oslo endte på en skuffende fjerdeplass i det eneste rittet de syklet i 2021, var det flere av Rye-rytterne som ønsket å gjenoppta klubbens eget satsingslag.
Stor interesse for nytt ekspresslag
Da initiativtakerne inviterte til informasjonsmøtet om Rye Expressen 2022, kom det over 20 interesserte og motiverte.
– De som kom på møtet, er en blanding nye og kjente ryttere. Noen av de nye er ryttere fra Rye15 og ryttere fra andre klubber som har syklet på 15-16 timer flere ganger, og derfor ønsker å ta steget opp i Expressen nå. Vi vet også at det er flere som vil være med, men som ikke kunne delta på møtet nå på tirsdag. Dessuten har vi ligget litt lavt, så det er nok en del som ikke har fått med seg at Expressen er tilbake ennå, sier Engebretsen.
– Hvordan ble initiativet mottatt i klubben?
– Klubben var strålende fornøyd med å ha satsningen tilbake, så det var lett å forankre.
– Hva er annerledes med Rye Expressen sammenliknet med Heinemann Team Oslo: Begge skal jo vinne Trondheim-Oslo, så hvilket behov fyller Rye Expressen som ikke Heinemann kan gi?
– Den store forskjellen på Rye Expressen og Heinemann er jo at Rye Expressen er del av en klubb. Rye Expressen er et lag som har vært der i årevis, og som vi vil ha i fremtiden, med klubbtilhørighet med alt det innebærer, slik som trygghet og, forhåpentligvis, stabilitet fremover. Og som del av klubb har vi også ansvar tilbake som for eksempel dugnader.
– Hvilke ambisjoner har Rye Expressen for 2022?
– Hovedmålet for 2022 er å bygge opp laget igjen, få tilbake samholdet og viljen til å blø for drakta. Får vi til det, så kommer vi til å sykle fort i de rittene vi kjører. De gjengse tilbakemeldingene vi har fått, er at dette har vi tro på, og dette gleder vi oss til.
– Vinner dere Trondheim-Oslo i 2022?
– Vi skal bite i styretapen, men vi har ingen ambisjon om rekorder. Vi vil så klart sykle fort, så får vi se hvor vi ender, men det kommer jo an på hvilke andre lag som stiller i 2022. Dette er jo også en langsiktig satsning, så det å få i gang igjen Rye Expressen handler om mye mer enn Styrkeprøven 2022.
– Hva med fellestreninger og samlinger?
– Vi kommer til å kjøre ukentlige fellestreninger både gjennom vinteren og deretter ute når det blir bart, og en felles samling på Mallorca før påske. Å få ei rulle med over 20 ryttere til å flyte er jo noe helt annet enn å sykle sammen i små grupper på fire til seks ryttere, slik vi gjerne har gjort gjennom koronatida. Så fellestreningene blir viktige frem mot rittsesongen og inn mot Styrkeprøven.
– Nei, vi kommer ikke til å tilby noe slikt opplegg nå. De fleste av de som er med, har så lang erfaring med trening at det klarer de å tilpasse selv. For de som er helt nye, vil vi selvfølgelig dele den kunnskapen og erfaringen vi sitter på. Men vi legger som sagt opp til mye fellestreninger for å få samkjørt oss godt.
Heinemann Team Oslo satser for øvrig også videre mot Trondheim-Oslo i 2022, og dermed er det nå to Oslo-baserte lag som har ambisjoner i Styrkeprøven i juni.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.