Rye Expressen brukte nesten en million kroner på å vinne Trondheim-Oslo
Sist gang SK Rye hadde et lag som vant Styrkeprøven, kostet det til sammen en million kroner å vinne Trondheim-Oslo. Dette bruker Team Oslo, Team Kjekkas, Trønderekspressen og Follo SK på sine lag i dag.
KOSTBAR MORO: Rye Expressen brukte nesten en million kroner på laget som vant Styrkeprøven i 2016. Foto: Ola Morken
Lesetid: 6 minutter
Styrkeprøven Trondheim-Oslo er og blir et prestisjeprosjekt for Sportsklubben Rye, og satsingslaget til klubben har vunnet distansen en rekke ganger.
Men å vinne rittet har kostet klubben dyrt: Sist gang de vant kostet det nærmere 1000000 kroner.
Det var i 2016 at Rye sist vant, de tre årene som fulgte var det Trønderekspressen som toppet resultatlistene. Budsjettet til Rye Expressen sank de siste årene, og kom etter hvert nede på nivå med det konkurrerende klubber har i dag.
– Budsjettet til Rye Expressen har variert avhengig av hvor mange ryttere som har vært med på laget. Rytterne betalte en egenandel på 4000-5000 kroner hver, samt at laget fikk direkte pengestøtte fra SK Rye. Dette dekket en utstyrspakke med blant annet hjelm, tempodrakt, jakke, shorts, ermer, skotrekk og briller, tilbud om treningsopplegg, 1-2 helgesamlinger, startkontingenter til Styrkeprøven og oppkjøringsritt, og support, mat og drikke på ritt, sier Pål Sørvoll som var med på Rye Expressen i flere år.
De resterende 600 000 fikk Rye Expressen som en kombinasjon av tilskudd fra SK Rye og eventuelle sponsorer, der klubben bidro med den klart største andelen av beløpet.
Sørvoll sier samtidig at Rye Expressen var hovedansvarlig for å arrangere Oslo Triatlon og turrittet Øyeren Rundt.
– Vi skilte ikke mellom inntekter fra rittene og direkte tilskudd (fra hovedlaget SK Rye, journ. anm), men det viktige for oss i Rye Expressen var at inntektene fra våre arrangementer alltid oversteg det vi belastet klubben med, hevder Sørvoll.
Team Oslo koster omtrent halvparten av det Rye Expressen gjorde i rekordsesongen 2015-2016. Det nye laget skal bruke rundt 500 000 kroner på troppen som skal slå Trønderekspressen på Styrkeprøven i juni. Hovedsponsoren til Team Oslo er Heinemann Medizintechnick. Tidlig på sommeren ble det klart at det tyske firmaet går inn med 200 000 kroner i laget mot å bli tittelsponsor.
I tillegg til sponsorinntektene må rytterne på Team Oslo ut med en egenandel på 5000 kroner hver for å få budsjettet til å gå opp.
– Bare påmeldingen til Styrkeprøven kommer på rundt 60 000 kroner, så pengene flyr fort unna. Derfor vi har også en egenandel som alle rytterne må betale for å være med. Men med det budsjettet vi har nå, så dekker Heinemann Team Oslo alle rytternes kostnader i forbindelse med alle oppkjøringsritt, samt draktsett og ernæringsprodukter, sier han.
Men der SK Rye brukte alle pengene på ekspresslaget, gir Team Oslo en stor sum til veldedighet. 25 prosent av sponsorinntektene fra Heinemann går direkte til den frivillige organisasjonen Medvandrerne.
Medvandrerne jobber for å gi rusmisbrukere motivasjon til å skaffe seg en bedre hverdag uten rusmidler. Team Oslo skal også markedsføre og støtte Medvandrerne i tiden fram mot Styrkeprøven i juni, og det som eventuelt måtte stå igjen på kontoen på slutten av året doneres til organisasjonen.
– Vi synes det er viktig at vi kan bruke hobbyen vår til å hjelpe andre som ikke har det så greit. Vi som er i 40-50-årskrisa bruker mye tid og penger på oss selv, så det å kunne markedsføre og støtte Medvandrerne er noe vi gjør med glede, sier Bernhoft.
Vil ikke si hva de bruker
Også Team Kjekkas, som blir en av konkurrentene til Team Oslo på Styrkeprøven i juni, har satt av midler til Trondheim-Oslo-prosjektet. Budsjettet for satsingslaget er delvis basert på egenandeler og delvis på bidrag fra hovedlaget Kjekkas IF.
– Klubben vår er liten, men bidrar med midler der den kan for å tilrettelegge for samhold og satsingsprosjekter, samt at vi vil ta en egenandel fra de rytterne som vil være med på prosjektet. Men vi ønsker ikke å offentliggjøre detaljer rundt dette, sier Aleksander Stijelja i Team Kjekkas.
En halv million er et helt vanlig budsjett
Team Follo, som har satset målrettet på Styrkeprøven de siste åra, hadde et budsjett på omtrent samme nivå som det Team Oslo har i år. Også der var totalbudsjettet en kombinasjon av egenandeler og eksterne bidrag.
– Egenandelene på Team Follo var litt større enn på Team Oslo, for vi var ikke like gode til å gå etter sponsorer. Poenget var bare at vi skulle ha et budsjett som skulle dekke felles kostnader som startkontingenter på Styrkeprøven og oppkjøringsritt, drakter til rytterne, og bananer og saft på ritt på en effektiv måte, sier Christian Askildsen, en av Follo-kapteinene.
– Vi har en sponsor som dekker oss, men vi er ikke i nærheten av en halv million. Men det trenger vi ikke heller, sier Hans Jørgen Rambech i Trønderekspressen.
Etter at laget vant Styrkeprøven i 2017, fikk Trønderekspressen en treårsavtale med lakseprodusenten Salmar, som sponser Trønderekspressen med 100 000 kroner i året. Til gjengjeld får Salmar sin merkevarelogo Frøya laks tydelig plassert på lagets svarte og lakserosa drakter.
Da dekker laget startkontingenten til Styrkeprøven for rytterne, samt at rytterne får støtte til å kjøpe drakta. Startkontingenter til oppkjøringsritt, hotell og andre kostnader i forbindelse med ritt og reiser dekker rytterne selv.
I likhet med Team Oslo har Trønderekspressen et veldedig formål. For dem er det demensaksjonen til Nasjonalforeningen for Folkehelsen som er mottaker.
– Vi gir bort alt, 100 prosent, av det vi får inn gjennom dugnader, inntekt fra spinning og salg av håndklær. I fjor utgjorde det 50 000 kroner, og i år ble det 35 000 kroner, sier Rambech.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.