STYRKEPRØVEN
Dato: 17.-19. juni 2016
Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo.
- Fra og med 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo
- I 1997 kom Lillehammer-Oslo
- I 2002 kom Eidsvoll-Oslo
- I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011)
- I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo
- Fra 2014 var distansen Gjøvik-Oslo også åpen for mennNå med fem distanser: Trondheim-Oslo 540km, Kvam-Oslo 275km, Lillehammer-Oslo 182km, Gjøvik-Oslo 147km, Eidsvoll-Oslo 60km
Mer om Styrkeprøven http://styrkeproven.no
– Vi skal sette en rekord på distansen som skal stå lenge, sier Janne Smauget, som er hovedkaptein og initiativtaker til jentelaget.
– Vi gjør dette på samme måte som gutta gjør det. Vi har tidtaking på trening, vi har eget treningsritt med tidtaking, og målet er å kjøre smartest mulig så vi presterer best mulig. Det er nok litt u-jentete at vi luker ut folk fra laget og har et uttak, men vi må ture å være litt u-jentete. Det hadde vært kjempegøy om noen flere jentelag tok utfordringen, sier Smauget.
– Jeg har per dags dato 30 jenter i stallen, men bare 20 av dem kjører rekordpulja fra Lillehammer i juni.
Ambisjonen er å kjøre de 182 kilometerne på under 5 timer. Det krever en snittfart på 35km/t.
– Å holde den farten skal ikke være noe problem. Er det godt vær kan det gå enda fortere, sier Smauget.
Trenger et alternativt jentelag
Smauget har lenge sett seg lei på at det nesten ikke finnes rene jentelag som satser høyt i Lillehammer-Oslo.
– Jeg har syklet i jentelag på klubbnivå, men det blir ikke det samme som et storlag. På slike klubblag blir det ujevnt nivå fordi det ikke er mange nok jenter som vil sykle fort, sier Smauget.
– Styrkeprøven og Lillehammer-Oslo har vært som et NM for gutta hele veien, og jeg har jo lurt på hvorfor det ikke finnes noen jentelag på samme nivå. Da fikk jeg høre at skulle det bli noe, måtte jeg gjøre det sjøl, minnes Smauget.
I høst tok hun skjeen i egen hånd og gikk inn for å samle et skikkelig storlag med en målsetting: Vinne NM lagtempo langdistanse, alias Styrkeprøven Lillehammer-Oslo.
Les også: DAMEJAKTEN
Ikke rekrutteringslag
Smauget hanket inn Even Klund som trener for laget, mannen som var kaptein på Sepura-laget som herjet i Lillehammer-Oslo fra 2012-2014, og var med å bryte timesgrensa på 50km lagtempo i 2013.
– Dette er ikke et rekrutteringsprosjekt. Jeg har funnet jenter som satser mye og sykler mye, og har utøvere både fra landevei, triatlon og terreng. Det er jenter som vil være med, vil bidra, og som har sagt at dette er noe som gir det ekstra kicket som hever dem, sier Smauget.
Og nettopp derfor legger hun ikke opp til ukentlige fellestreninger og mange oppkjøringsritt.
– Det er viktig at dette er jenter som vil sykle fort. Mange av de som jeg har på blokka her, er jenter som har egne mål og sykler ritt hver helg. De skal ikke måtte ofre egne mål for dette. Tanken er at dette også kan være et supplement for dem, som gjør at de kan prestere bedre på sine egne arenaer. Det falt i veldig god jord hos jentene, sier Smauget.
Saken fortsetter under
SVETT: På første fellessamling ble det kjørt både spinning og andre typer økter. Det er mye jobb som skal gjøres før Lillehammer-Oslo i juni. Foto: Marius Wallin
Fokus på jobben
– Det er mange som har sagt til meg at det kommer til å bli en skikkelig kaklegjeng. Men egentlig hjelper det at folk sier det, for da blir det til at vi skal bevise at de tar feil, sier Smauget.
– Vi skal ha det hyggelig og sosialt som lag, men vi har noen enkle kjøreregler for trening. Alle møter 15 minutter før økta starter, med ferdig sjekket sykkel, rett tøy og det du trenger underveis. Vi møter et kvarter før, så får vi skravlet ferdig før trening, forklarer Smauget.
Les også: MÅ LEVERE
Sju fellesøkter og null oppkjøringsritt
At laget kun legger opp til sju fellesøkter, ser ikke Smauget som noe problem.
– Dette er erfarne jenter som vet hva som kreves og har egne mål . Utfordringen er selvsagt at det er en gruppe individualister, og sykling er en lagsport. Men heldigvis har vi kyndig hjelp på trenings
Den første fellessamlingen gikk 14. februar, og var eneste samling i vinter. 27 av 30 ryttere var med på samlingen, som startet med 30 min boot camp. Deretter fulgte 70 minutter spinning med storlagsfokus: lange seige intervaller sittende på setet. Etter 10 minutter skiftepause ventet nye 90 minutter bootcamp med plankestafett, pulsintervaller, nærkamp, utallige burpees og knebøy.
– Målet med økta og samlingen var å trekke hverandre litt ned i kjelleren og ut av komfortsonen, mestre det og vinne økta i fellesskap, forklarer Smauget.
Lagmøte, utdeling av drakter og fotoshoot fikk de også presset inn i det knadde programmet.
– Vi hadde et bra lagmøte, der vi diskuterte suksessfaktorer for å nå målet, men hva vi diskuterte av taktikker vil vi holde for oss selv, sier Smauget.
Resten av fellesøktene blir kjørt fra etter påske og fram mot rittet. Fram til da skal grunnlaget legges gjennom egentrening. Første uteøkt kjøres 7 april, og alle treninger går torsdags kveld, med unntak av Kristi Himmelfartshelga. Da kjører laget simuleringsrittet sitt, som går i løypa til Landegrensen med full pakke og elektronisk tidtaking.
Saken fortsetter under
FLYTTE GRENSER SAMMEN: Bootcamp med nærkamp var en ny utfordring for mange av jentene på Women Road Express. Foto: Marius Wallin
Åpner for storlag for kvinner
Det gjenstår fortsatt noen formelle detaljer, men Smauget regner med at hun får godkjenning for storlaget i NCF Region Øst. Det finnes nemlig en regel som gir dispensasjon fra kravet om at alle rytterne på laget må representere samme klubb.
– For herrer er det slik at alle på laget må ha lisens i samme klubb men vi har funnet en regel som sier at for kvinner er det lov å samle ryttere fra samme region til ett lag. Man kan jo ikke drive og bytte klubb hele tida bare for å sykle ett ritt, sier Smauget.