STYRKEPRØVEN: Team Heinemann Oslo ble henvist til annenplass i sitt første forsøk i Styrkeprøven. Nå blir de til Trimtex Cycling Team. Arkivfoto: Henrik Alpers
Lesetid: 4 minutter
– Vi kommer jo ikke nærmere enn det vi gjorde i fjor. Det var litt bittert, at det var så lite om å gjøre. Men sånn er det jo. Da får en bare gjøre det bedre i år.
Det sier Hans Helmenbakken til Landevei. Han er kaptein i Trimtex Cycling Team. Er navnet ukjent for deg? Det stemmer nok, men laget er nok kanskje kjent.
Trimtex Cycling Team er nemlig bare Team Heinemann Oslo under nytt navn.
– Vi var litt uheldig, for vi mistet Heinemann. De satte stopp for all sponsing grunnet markedssituasjonen. Da måtte vi ut på markedet, men var heldige og fikk med oss Trimtex, som da har navnet på laget, sier Helmenbakken.
Han forteller at det var ikke helt enkelt å finne en ny hovedsponsor, men Trimtex kom på banen gjennom bekjentskaper.
– Heldigvis var vi ganske flinke med økonomien i fjor, så vi satt faktisk igjen med 60 000 kroner på konto fra i fjor. Det var bra, siden vi har mindre budsjett i år. Men vi har fått fullfinansiert hele prosjektet og alt av betalinger til oppkjøringsritt, hotell og rittavgifter.
Bedre rustet
Og det Helmenbakken snakker om øverst i saken er selvfølgelig Styrkeprøven 2022, hvor laget ble slått med i overkant av fem minutter av Trønderekspressen, som vant for fjerde gang på rad.
Da Heinemann Oslo ble lansert høsten 2019, gikk daværende kaptein Anders Bernhoft ganske hardt ut og sa at det ville være flaut om laget ikke vinner Styrkeprøven.
Takket være korona ble 2022 første forsøk for laget og det endte altså med annenplass.
Men retorikken er nå hakket mer ydmyk, men ambisjonen er fremdeles klokkeklar: Å vinne Trondheim-Oslo.
Og Helmenbakken mener de er bedre rustet i for rittet i år, som går 17. juni.
– Vi er vel 42 i bruttotroppen, som har sagt seg villig til å kjempe om de 30 plassene. Det er mer enn på samme tidspunkt i fjor, sier han – og fortsetter:
– I fjor så klarte vi jo ikke å starte nok, så vi startet vel med 27. Så måtte vi også hanke inn noen på slutten, som ikke var så godt innkjørt, men likevel gjorde en kjempejobb. I år håper å ha konkurranse om plassene.
Viktige erfaringer
I fjor var det også en solid andel av rytterne i laget som aldri hadde syklet rittet tidligere, blant annet ham selv, noen han fikk smertelig erfare.
– Jeg fikk ikke i meg næring etter Dovrefjell og måtte stå av på Lillehammer, fullstendig næringstom.
– Med alle oppkjøringsritt og alt, som gjerne var 4-5 timer lange, var jeg jo blant de som gjorde det best, men det teller ikke når du ikke får deg i næring. Jeg selv har fokusert mye på det nå. Å bruke gel for eksempel, det var litt av problemet i fjor.
Det gjøres også flere grep, for at laget skal hente inn det siste lille de manglet på Trønderekspressen i fjor.
Etter påske venter en samling på Mallorca med kjernetid på en uke, mens noen skal være lengre, andre kortere.
– I og med at vi var så nærme i fjor, er det jo veldig lite vi skal gjøre annerledes. Det er veldig små justeringer. Vi var et relativt nytt lag i fjor, som ikke hadde kjørt så mye sammen. Vi hadde mange nye i fjor, men mange er med videre i år. Så jeg føler vi skal klare å bli mer samkjørte.
– Med en så stor bruttotropp, hvordan skal uttaket av de 30 rytterne til syvende og sist gjøres?
– Da er det rett og slett hvem vi tror kan gjøre en best jobb for laget, som gir oss størst sjanse for å nå målet. Vi må være så ærlig og si det. Selvfølgelig ikke på bekostning av lojalitet og hvem som har møtt opp, men vi hanker ikke inn folk som ikke har vært med –selv om de er sterke.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.