I år som i fjor er det full dramatikk i sluttspurten på vei inn mot Styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo. Turrittet har i over 50 år vært en institusjon i norsk tursykling.
Nok en gang har rittet fått nei til å arrangere fra politi og vegvesen, noe som ikke bare vil sørge for avlysning av årets ritt, men også fremtidige utgaver.
Det tror styremedlem i Styrkeprøven, Thomas Svane Jacobsen.
– Dersom vi ikke får tillatelse til å arrangere årets ritt er vår eneste løsning å måtte avlyse. Vi kan ikke arrangere et turritt uten tillatelse fra vegmyndighetene.
– Hvis begrunnelsene fra politi og Statens vegvesen når fram hos Vegdirektoratet, da er det lite vi kan gjøre for framtida. Da kan vi ikke søke lenger, da stenger de veien fra Trondheim til Oslo for bruk i turritt, lyder den dystre erkjennelsen.
Politiet: - For dyrt
De siste årene har problemene hopet seg opp i kraft av synkende deltakerantall, covid-19 og større krav fra politi og veimyndigheter.
I fjor ga også Statens vegvesen avslag på søknaden om å arrangere rittet, men Styrkeprøven fikk medhold i sin klage hos Vegdirektoratet.
Kort fortalt er Styrkeprøven nødt til å søke om tillatelse for bruk av veier der det normalt ikke tillates bruk av sykkel. På noen av disse veiene er man også nødt til å sette ned fartsgrensa mens rittet pågår.
Politiet har argumentert for at de «samfunnsøkonomiske konsekvensene» blir for store.
De mener altså at det blir for dyrt å gjennomføre.
Blant problemområdene er rittet avslutning inn mot Oslo. Politiet ønsker avslutning ved Hellerudsletta, mens arrangøren ønsker å ta i bruk E6 fra Hvamskrysset og videre inn på Øster Aker vei.
– Både politi og vegvesen vil nekte oss å sykle inn til Oslo. De mener at rittet ikke har noe der å gjøre, sier Svane Jacobsen.
– Politiet har skrevet i sin rapport at vi må skilte ned fra 90 til 70 kilometer i timen på en strekning som er 4,5 kilometer lang, og at det vil bety for store kostnader. Men det er ikke vi enige i.
Han synes det er trist at det ikke er mulig å enes om én dag i løpet av året der myke trafikanter får litt spesialbehandling mot den harde biltrafikken som dundrer på de samme veiene året rundt.
– Det er den ene dagen vi ønsker å bruke deler av disse veiene mellom Trondheim og Oslo. Dersom vi får et nytt avslag hos Vegdirektoratet, da har jo bilene vunnet. Da er signalet at bilene skal få bruke disse veien akkurat slik de ønsker. Det skal ikke være noen hindringer for dem.
Landevei har sett dokumentasjon både på avslaget fra Statens vegvesen og klagen som Styrkeprøven nå har sendt til Vegdirektoratet.
Dette er Styrkeprøven:
540 kilometer langt sykkelritt mellom Trondheim og Oslo, kjent som Den Store Styrkeprøven.
Norges mest kjente og prestisjefylte sykkelritt for amatører og tursyklister.
Arrangert for første gang i 1967.
Arrangeres hvert år i midten av juni.
Deltakerrekorden fra 1988 er på 4644 syklister
I 2022 var det 887 syklister som gjennomførte rittet.
Arrangerer også kortere utgaver av rittet samme dag (Lillehammer-Oslo, Hamar-Oslo og Eidsvoll-Oslo).
PSST! På utkikk etter en rimelig gravelsykkel? Vi har testet tre av sesongens sykler! (+)
Problemområdene
Fjorårets utgave av Styrkeprøven fikk kritikk fra deler av deltakerne, blant annet med hensyn til organisering og krav til å følge trafikkreglene underveis.
Det betyr blant annet at man må stanse opp hvis man blir møtt av et rødt lys underveis, noe som blant annet var krevende ved et anleggsområde etter Lillehammer som ga forskjellig utslag for noen av de konkurrerende lagene på vei sørover.
Valg av trasé underveis er blant uenighetene arrangøren har med vegmyndighetene.
Styrkeprøven mener at de i stor grad har valgt veier som både vil gi smidig trafikkavvikling og gi deltakerne høy grad av sikkerhet underveis, men Statens Vegvesen er ikke enige, og har avslått de to første søknadene.
Vegdirektoratet skriver blant at «omsøkt sykkelritt ikke er i samsvar med flere punkter i forskrift om sykkelritt på veg § 5 og forskriftens formålsbestemmelse § 1. Søknaden tilfredsstiller ikke krav til god trafikksikkerhet for syklende og andre trafikanter. Videre fører valg av trasé til dårligere framkommelighet for andre trafikanter mens sykkelritt pågår (…)», står det blant annet i avslaget.
– Hva vil du si er problemområdene blant veiene dere ønsker å bruke?
– Vi har blant annet søkt om å få bruke E6 gjennom Støren. I fjor syklet vi utenom og ble ledet gjennom sentrum i stedet. Det var regn den dagen, og ganske kronglete vei med mye svinger. Vi følte det var en viss fare for syklistene, og ønsker å bruke E6 i stedet. Men de må det skiltes om den aktuelle helgen, slik at vi har lov til å sykle der.
– Deler av Gudbrandsdalen er også problematisk. Politi og vegvesen ønsker ikke at vi skal bruke den, men vi har søkt om mindre bruk av den i år, da det er bygget en ny trasé for E6 og vi vil benytte deler av gamleveien i stedet.
PSST! I fjor deltok den tyske sykkelstjernen Tony Martin i Styrkeprøven. Slik gikk det (+)
Klar melding til deltakerne
På nettet er det naturlig nok stor interesse blant deltakerne om hva som skjer med årets utgave. Svane Jacobsen presiserer at rittet på ingen måte er avlyst.
Det som skjer nå er at Styrkeprøven ønsker å få et snarlig møte med Vegdirektoratet i inneværende uke, og helt en avklaring så snart som mulig. Vegdirektoratet gikk inn og overprøvde avslaget på anken i fjor, og Styrkeprøven håper selvsagt at det kan skje på nytt.
– De som har meldt seg på til Styrkeprøven, hva bør de gjøre nå?
– Det skal fortsette å trene og forberede seg til Styrkeprøven. Den er absolutt ikke avlyst.
– Det vil være fryktelig trist om myndighetene skal ta en beslutning og legge ned Styrkeprøven. Det er det vi går rundt og er veldig redde for.
Som Landvei har satt fokus på tidligere, er det en rekke arrangører som sliter med en potensielt dødelig kombinasjon av sviktende deltakerantall og økte kostnader knyttet til gjennomføringen av arrangementet.
Styrkeprøven hadde et sted mellom 4-5000 deltakere i glanstiden, som gjøv løs på strekningen mellom Trondheim og Oslo.
Slik er det ikke lenger.
I år er det rundt 550 påmeldte fra Trondheim og noe tilsvarende fra Lillehammer. Under comebacket i fjor var det 1700-1800 som meldte på den lengste distansen.
Usikkerhet rundt hvorvidt arrangementet blir gjennomført på nytt, hjelper selvsagt ikke på de negative trendene.
– I de fleste turrittene er det en ganske brutal nedgang. Vi gjør alt i vår makt for å få til dette, og håper virkelig at Styrkeprøven 2023 skal bli gjennomført som planlagt, sier Svane Jacobsen.
PS: Årets utgave av Styrkeprøven skal etter planen bli gjennomført lørdag 17. juni, med mindre det kommer en kontrabeskjed fra arrangøren i løpet av kort tid.