Nå skal Styrkeprøven sykle gjennom Vikingskipet på Hamar
Ja, du leste helt riktig. Skal du sykle Trondheim-Oslo neste år, må du mellom storbyene sykle inn den ene enden og ut den andre på Vikingskipet. Det er bare en av nyhetene for Styrkeprøven 2021.
FERDIG MED SKREIFJELLA: Styrkeprøven legger traséen tilbake på østsida av Mjøsa fra 2021, og unngår den svingete og smale strekningen langs Skreifjella. Foto: Ola Morken
Lesetid: 5 minutter
Påmeldingen til Styrkeprøven 2021 starter i dag, og de største nyhetene for Styrkeprøven 2021 finner sted i og rundt Hamar.
Når rytterne kommer til Hamar, kan de vente seg både mat og underholdning i Vikingskipet.
– Vi ønsker å få til et opplegg som gir Styrkeprøven mer tur- og opplevelsespreg, og som oppfordrer til en atmosfære med lavere skuldre. Så da lokale krefter på Hamar kom med forslaget om å legge hele rittet gjennom Vikingskipet, tente vi på den ideen og det å gjøre noe ut av denne stoppen som gjør at folk trives der, sier Eirik Thorgersen, daglig leder i Styrkeprøven.
Rent praktisk organiseres dette på den måten at rytterne sykler inn den ene av kjøreportene og ut gjennom den andre på motsatt side av Vikingskipet.
Tiden vil stoppes når rytterne triller inn mot Vikingskipet og starter opp igjen på andre siden av hallen.
Dette gjøres for at flere skal benytte seg av tilbudet sammenliknet med en forblåst matstasjon i veikanten.
– Fra Hamar til mål er det fortsatt over 12 mil, og de fleste som sykler Styrkeprøven er mer opptatt av å fullføre enn hva tida blir. De trenger nok den lille pausen, og når de heller ikke taper tid på det, så blir det greiere å sette seg ned, spise litt ordentlig og roe seg, sier han.
Samtidig er det fortsatt en del som må falle på plass når det gjelder opplegget i Vikingskipet utover matservering.
– På nåværende tidspunkt er det er litt vanskelig å si nøyaktig hva vi får inn i hallen. Det vil i alle fall bli matservering, men det er klart at området er såpass stort at vi må planlegge hva vi kan få til og detaljene sammen med Vikingskipet rundt hva vi kan få til av underholdning, sier Thorgersen.
I tillegg til å være en matstasjon for Trondheim-Oslo, Kvam-Oslo og Lillehammer-Oslo, blir Vikingskipet også startområde for de som sykler Hamar-Oslo.
Unntak for rekordlagene
I 2021 ligger det an til rekordjag på Trondheim-Oslo. Team Kjekkas, Team Oslo, Team Follo og Trønderekspressen har alle sagt at de satser på distansen igjen, i tillegg til at Rye ryktes å stille nok et raskt lag.
Det gjenstår fortsatt noen detaljer rundt hvordan passeringen gjennom Vikingskipet skal foregå for rekordlagene, og Thorgersen er åpen for dialog med lagene om deres ønsker i den sammenheng.
– Vi vil jo helst ha dem gjennom hallen, men vi innser jo at de kan ha innvendinger mot det og vil ha en dialog med dem om dette, sier han.
– Det går en vei rett forbi ved siden av hallen, og vi er innstilt på at de kanskje ønsker å la være å stoppe inne i Vikingskipet. Det kan det være en mulighet. Uansett hva vi lander på, så er det viktigste at det blir likt for rekordlagene, sier Thorgersen.
Han trekker fram at da rekorden på Trondheim-Oslo ble satt i 2009, fikk laget trukket fra tida på noen av stoppene.
– Vi må avtale dette med rekordlagene, og passe på at de har samme regler, sier han.
Tilbake på E6-sida av Mjøsa
Fra 2021 flyttes løypetraséen tilbake på E6-siden av Mjøsa etter at veiarbeid i flere år har tvunget rytterne over på Gjøviksiden. Nå legges traséen over Vingnesbrua ved Lillehammer over til Brøttum og videre til Moelv og Brumunddal på veger som går parallelt med E6 til Hamar.
Omleggingen gjør også at distansen Gjøvik-Oslo erstattes med Hamar-Oslo, slik det var før rittet måtte legges på vestsida av Mjøsa.
Fra Hamar går traséen igjen parallelt med E6 til Minnesund.
– Vi har greid oss fint over Gjøvik og langs Skreifjella også, men den veien er smal og har en del tungtrafikk, og det slipper vi på Hamarsida av Mjøsa. Det blir også bedre veistandard, for veien parallelt med E6 sør for Hamar er i eksepsjonelt god stand, sier Thorgersen.
Løpende start fra Trondheim
Videre har Styrkeprøven måttet legge om startordningen i Trondheim for å tilpasse seg koronarestriksjonene og sørge for at det ikke blir for mange personer samlet på samme sted.
Det har arrangøren løst ved å kjøre en flow-start på fredag kveld, der ryttere kan starte når de vil innenfor en av to tidsperioder på 45 minutter hver. Det første startvinduet går fra klokka 21 til 21:45, og det neste fra klokka 22 til 22:45. Dette vil da spre de rytterne som tradisjonelt bruker lengst tid på distansen.
I tillegg til å være et koronatiltak, ble den nye startordningen også applaudert av politi og vegmyndigheter.
– Disse rytterne må jo passeres av stort sett alle, så for politi og vegmyndigheter er det en fordel at de er mest mulig spredt når raskere ryttere og konkurransepuljene skal passere dem, forklarer Thorgersen.
Fem distanser, påmelding åpner nå
For 2021 tilbyr Styrkeprøven fem distanser: Trondheim-Oslo på 540 kilometer, Kvam-Oslo på 279 kilometer, Lillehammer-Oslo på 192 kilometer, Hamar-Oslo på 138 kilometer og Eidsvoll-Oslo på 62 kilometer. På Lillehammer-Oslo kjøres også en egen dameklasse: Women-Vélo.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.