Nå kutter han ned på antall kilometer, og satser heller på høyere fart. Til sommeren er det rekordfart på Lillehammer-Oslo som gjelder:
– Jeg synes det er spennende med nye utfordringer og opplevelser. Etter først å vunnet i 2017, for så å gå kanontom ved Minnesund og dermed miste sjansen på seier i 2018, var det et stort høydepunkt å slå tilbake i 2019, sier Follo-gutten.
Han vurderte i det lengste om han skulle satse på Styrkeprøven også i år, men da nyheten om at både Kristoffer Skjerping og Ole Forfang skulle være med på rekordforsøket fra Lillehammer, tok planene en ny vending.
– Jeg har sett på ulike ritt og mål for 2020, og da jeg fikk høre om rekordforsøket på Lillehammer - Oslo ble jeg veldig trigget til å høre med Anders Bernhoft i Team Energima. Jeg ble møtt av ham med åpne armer, forteller han.
Lillehammer-Oslo arrangeres i år 20. juni, og når de 20 utvalgte tråkker i gang er det et helt annet løp som skal kjøres enn en fellesstart fra Trondheim. Mens det i trondheimsrittet handler om å spare krefter, skal det nå brukes krefter fra start.
Orset er ikke redd for treningsendringen som kreves.
– I likhet med alle ryttere så må jeg også legge ned god trening og stille i toppform. Mange tror kanskje det er umulig å holde 50 i snitt, men jeg tror dette laget er slagkraftig nok til å klare nettopp dette. Om alle stiller i god form kommer det til å kunne gå fort!sier han.
Flere rykter om storlaget
Rytterstallen til Team Energima er ennå ikke komplett, men ryktene derimot har det vært nok av.
Andreas Vangstad skulle blant annet være en av motorene i laget. Vangstad har bronse i NM på tempo, og la i fjor opp etter to år i Team Joker. Vangstad selv avkrefter deltagelsen, og forteller kort i en tekstmelding at «akkurat nå har jeg ikke sykkel en gang».
En annen tidligere Joker-rytter som var ryktet til laget var Henrik Evensen. Han bor i samme område som initiativtager Anders Bernhoft, men har inntil videre syklet sitt siste ritt.
– Nei jeg skal ikke det. Jeg har ikke en gang vasket sykkelen etter det siste løpet, forteller Evensen til Landevei.
Ingen lønn til rytterne
Mens vi er inne på rykter - lag som sykler med ryttere fra diverse klubber, med kun et sponsornavn på drakten, blir ofte omtalt som «kjøpelag». I den forbindelse kan det virke som om det er store budsjetter i sving, og ryktene ville ha det til at både Skjerping og Forfang skulle kjøre for lønn.
Bernhoft trekker på smilebåndet når han blir fortalt ryktene:
– Her er det nok ingen betalte ryttere! Felles for rytterne på laget er at alle blir trigget av å sykle 50 i snitt på distansen. De fleste er også litt nye på denne type ritt, det er de to tingene som er gjennomgående for dette prosjektet, sier han.
Han har tidligere holdt kortene tett til brystet, men han bekrefter at Orset nå er en del av stallen:
– Jeg er fornøyd med å ha Jonas på laget. Han er en bra fyr, og ikke aller minst er han god til å sykle, sier han.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.