Laget knuste tidligere rekorder på Color Line Tour i fjor og ble første lag under fem timer med tida 4:55:02. Den rekorden hadde sørlandskameratene jaktet i flere år, og selv om Kristiansand-Hovden ikke er hovedmålet for årets sesong, vil laget prøve å forsvare tittelen, sier Erik Tandberg, som har vært administrator for troppen i flere år.
LES OGSÅ: Endelig under 5 timer
I år er det Styrkeprøven Lillehammer-Oslo som blir satsingsrittet. Det er på noe helt annet enn det Tandberg har drillet rulla for de siste tre årene.
– Lillehammer-Oslo er et nytt mål å strekke seg etter og vi vet ikke helt hva vi går til. Vi stiller med 20 sterke ryttere, men vi anser oss ikke som favoritter der, sier Tandberg.
LES OGSÅ: Har fått nok juling
Saken fortsetter under
GLEDE: Kenneth Fladeland Solheim etter seieren på Hovden i fjor. Foto: Espen Sand
KJØRER PÅ INSTINKT
Å tune inn formen til 17. juni i stedet for siste lørdag i mai blir nytt. Tandberg mener at å holde igjen nok på generalprøven Color Line Tour kan bli den største utfordringen for laget, og er spent på hvordan det vil slå ut.
Han vet at når startskuddet går 27.mai, vil gutta ha en pavlovsk reaksjon om å kjøre det remmer og tøy holder oppover dalen. Å kunne forsvare rekorden og seieren lokalt med enda flere sterke lag til start henger høyt, selv om rittet skal være en oppkjøring til Styrkeprøven.
Se også: Livet på landeveien
– Hovden blir første fellesritt for oss. Vi stiller selvsagt med et stort og sterkt lag, men vi har fokus på å forsvare oss og ingen ambisjon om å slå vår egen rekord. Dette er lagt opp som en treningsøkt der vi skal sette laget og rulla. Med gode forhold ser vi nok realiteten med en gang, og da kommer de kanskje til å jage som ville dyr oppover dalen, sier Tandberg.
– Når hovedmålet ligger noen uker senere i sesongen må vi opprettholde mengde og treningsbelastning lenger utover våren. Det vil nok føles litt annerledes enn tidligere, når vi har stilt til start toppet for Color Line Tour, sier han.
Saken fortsetter under
SEIER: Catsj 4:59:59 syklet inn til overlegen seier på Color Line Tour 2016, og brøt 5-timers grensa med god margin. Foto: Espen Sand
Les også: Test av racere med ekstra dekklaring
OPTMIST
Gjennom vinteren er det hovedsakelig lagt opp til egentrening, samt at laget hadde en samling på Gran Canaria i begynnelsen av april. Det Tandberg har sett så langt, gir grunn til optimisme. Selv om noen av fjorårets sterke ryttere har trappet litt ned i år, har det kommet andre til.
– Vi har fått et par nye ryttere inn, og de har jeg solide forventninger til, sier han og fortsetter:
– Blant annet har vi fått med oss Brede Høygilt fra Birkeland. Han har kommet som et friskt pust i år og kommer til å styrke laget. Endre Nyhagen har vært med oss noen sesonger, men har tatt noen kjempeskritt siste to sesongene. Han har gått fra å være en som har jobbet seg med inn i troppen til en av de som kommer til å være ledende i laget i 2017, sier Tandberg.
LES OGSÅ: Kjekkas knuste konkurrentene
Han trekker også fram Per Eskeland, Jørgen Hodnebrog, Torleif Kleppe og Pål Bjørke som sterke ryttere i årets tropp. Totalt teller Mivai Express mellom 22 og 28 ryttere.
– Alle har sine individuelle hjemmelekser og vet hva de må gjøre og hva de må ta tak i. Det er rytterne som må gjøre jobben, og det har vi erfart at de gjør. Jeg har veldig tiltro til disse gutta, sier Tandberg.
Nå kjøres det tre til fem felles fartsøkter utover våren, samt et par minisamlinger, og i tillegg til lagkonkurransen i Color Line Tour, kommer de fleste til å kjøre fellesstarter nesten hver helg utover våren.
LES OGSÅ: Alt handler om 2018
Saken fortsetter under
SKREMMER MEST: Kjekkas ble nummer tre på Color Line Tour i fjor, men vant sesongstarten Enebakk Rundt med over fire minutters margin på mandag. Foto: Ola Morken
STERKERE KONKURRANSE ENN NOEN GANG
– Aurora Borealis og Kjekkas er de lagene jeg frykter mest akkurat nå. Jeg beundrer den sulten Aurora Borealis har, som hvert eneste år går for seier og rekord. Men de har jo flere ryttere å ta av på Østlandet. Samtidig er det små marginer, og Kristiansand-Hovden er annerledes enn Lillehammer-Oslo.
– Vi ser at Kjekkas virkelig har rustet opp og er nok veldig sugne på revansj, og på å vise seg fra en bedre side enn i fjorårets Color Line Tour. De er en fantastisk godt sammensveiset gjeng, med både stayerevne og god fysikk og de har en evne til virkelig å ta seg helt ut for laget, sier Tandberg.
Han vet også at både Sandnes Ekspressen og Rye Expressen har ambisjoner om å kjøre fort både i Color Line Tour og på Lillehammer-Oslo.
– Mange av rytterne på Sandnes er folk vi kjenner godt og har kjørt mot i mange sammenhenger før. Vi vet de er knallsterke, og de kjenner løypa godt. Rye Expressen hadde rekorden før, og de kommer nok tilbake med ambisjoner om å ta den hjem igjen.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker