INNFØRER LANGEFORBUD

Styrkeprøven strammer inn regelverket rundt langing til rytterne.

Sist oppdatert: 9. juni 2017 kl 17.07
LANGEFORBUD: Det er i år forbudt å lange til ryttere i fart under Styrkeprøven. Foto: Privat/Rye XP
LANGEFORBUD: Det er i år forbudt å lange til ryttere i fart under Styrkeprøven. Foto: Privat/Rye XP
Lesetid: 3 minutter

En innstramming i regelverket medfører at det nå er forbudt å lange mat/drikke til ryttere og lag i fart. Det er punkt 6 og 7 i rittreglementet som inneholder reglene som nå medfører forbud mot langesykler og langing fra veikanten til syklister i fart.

All langing må nå skje utenfor veibanen, og rytterne i laget må være stoppet. Dersom regelen brytes har politiet rett til å stanse rittet.

LES OGSÅ: Trekker tillatelsen  

FRYKTER KOLLEKTIV STRAFF
Pål Sørvoll, som er en av kapteinene i Rye Expressen, tror ikke regelendringen vil gjøre store utslag på tidsforbruket og understreker at de er positive til regelen og vil overholde den. Laget er derimot bekymret for at ikke alle lagene har fått det med seg, og at det da kan komme kollektiv straff fra politiet i form av at hele rittet kan bli stoppet dersom noen av lagene bryter regelen. 

– Vi kommer til å etterleve reglene ved at hele laget stanser for langing. Vi vurderte først om bare noen ryttere skulle stanse og ta med seg drikke/mat til resten av laget, men slik reglene er utformet er heller ikke dette tillatt ettersom det blir langing i fart, det hjelper ikke at langingen foretas av noen på laget. Det krever mer planlegging i forkant av rittet, da vi må se oss ut plasser for disse stoppene. Jeg har nå kjørt hele distansen med bil for å finne egnede steder, sier Sørvoll.

LES OGSÅ: Rekordinteresse for Styrkeprøven 

TRYGGERE OG MER RETTFERDIG
Morten Mørk, som er daglig leder i Styrkeprøven AS, forklarer at regelendringen er en konsekvens av sikkerhetshensyn.

– Styrkeprøven AS er svært opptatt av sikkerhet for deltagerne og like forhold for alle som deltar i vårt ritt. Over tid har vi erfaringer med at noen få enkeltutøvere og lag har tøyd grensen for hva som er tillatt og hva som er norm for gjennomføring av turritt. Vi har derfor i 2017 valgt å spesifisere noen punkter som vi mener ivaretar både sikkerhet og bidrar til likere forhold, sier han, og understreker at regelendringen gjelder mer enn bare langing.

– De fire punktene vi i 2017 har konsentrert oss om er langing i fart, pace, bruk av interkom og generell bruk av følgebil. Alle de fire punktene har det vært forbud mot i tidligere år, men vi har hatt episoder hvor noen utøvere har oversett reglene. I år er det spesifisert, alle er informert og vi tror det vil øke sikkerheten og opplevelsen til ryttere og lag, sier han.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring    

Så langt opplever Styrkeprøven at lagene og rytterne har forståelse for innstrammingene.  

– Styrkeprøven har svært god dialog med både lag og enkeltutøvere og opplever unison enighet om disse punktene. Det er jo utfordrende å mene noe om hva Politet konsentrerer seg om i denne sammenhengen. Men vi har ingen signaler som tilsier at de planlegger noe annet enn det de har gjort i tidligere år, sier Mork. 

Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Publisert 9. juni 2017 kl 17.07
Sist oppdatert 9. juni 2017 kl 17.07

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen