IKKE AKKURAT SVEITSISK URVERK

Trønderlaget CK Victoria tapte mye tid i Styrkeprøven på dårlig samkjøring og mangel på rutiner.

Sist oppdatert: 6. februar 2017 kl 06.00
POLSK RIKSDAG: Trønderekspressen har mye å hente på mer struktur under pauser. Foto: Stian Henden
POLSK RIKSDAG: Trønderekspressen har mye å hente på mer struktur under pauser. Foto: Stian Henden
Lesetid: 4 minutter

– Vi har bare ett mål. Vi skal være raskest fra Trondheim til Oslo i juni, sier Arne Gran i CK Victoria.

Gran var med på laget som ble nummer to i lagkonkurransen i 2016, 20 minutter bak Rye Expressen.

– Vi syklet omtrent like fort som Rye Expressen, men vi kastet bort minutter på stopp og pauser, sier Gran. 

Les også: RYE KNUSTE TRØNDEREKSPRESSEN 

Analysert mot Rye Expressen på Strava var det ikke på sykkelsetet de tapte lagkonkurransen Trondheim-Oslo i fjor.

– Vi kjørte mer som polsk riksdag enn sveitsisk urverk, kan man si. Vi er nødt til å bli mer drillet på pauser og stopp, sier han.

– Får vi til strukturen slik at det blir sikker og optimal kjøring og vi får inn drillen slik at alt sitter også når folk blir slitne, da er mye gjort, mener Gran.

Saken fortsetter under

Trønderekspressen Ola Morken 900x600
Trønderekspressen har ikke alltid vært en strømlinjeformet tropp. Det blir annerledes i 2017. Foto: Ola Morken

BROKETE BANDE: Trønderekspressen har ikke alltid vært en strømlinjeformet tropp. Det blir annerledes i 2017. Foto: Ola Morken

Les også: RYE GÅR FOR NY DOBBEL 

Forsterket stallen og opplegget
De har hentet inn store deler av CK Victoria-laget som kjørte Lillehammer-Oslo i fjor. Videre har laget også trent mer systematisk denne høsten og vinteren. De har fått et samarbeid med Toppidrettssenteret i Trondheim, som er en del av Olympiatoppen, og får treningsprogram fra dem som store deler av laget følger.

Treningsopplegget er periodisert med lette, mellomharde og harde uker, og er lagt opp rundt fire kjerneøkter i uka: tre intervalløkter, der en er styrketråkk, samt en langtur. Videre må folk spe på med det de syns de trenger og har kapasitet til.

For egen del legger Gran ned rundt 10 timer i uka i gjennomsnitt, men han vet at flere i troppen bikker 20 treningstimer i uka.

– Folk vet jo hva de må gjøre for å være der de vil være i juni.

Saken fortsetter under

Trønderekspressen - Stian Henden 1400x933
FELLESØKTER: Trønderekspressen har fellestreninger ute hver lørdag, også hele vinteren. Innen juni skal alt fra rulle til pauserutiner sitte. Foto: Stian Henden

FELLESØKTER: Trønderekspressen har fellestreninger ute hver lørdag, også hele vinteren. Innen juni skal alt fra rulle til pauserutiner sitte. Foto: Stian Henden

HISTORISK BRUTTOTROPP
For første gang har Trønderekspressen en bruttotropp, det til tross for at de i år også er et rent trønderlag.

– Nå har vi over 40 mann på blokka. Tidligere har jeg følt meg som en av de sterkere rytterne, men i år skal jeg kjempe for å bli tatt ut til nettolaget, og jeg har også hevet meg, sier Gran.

At det blir uttak til troppen som skal representere Trønderekspressen i Styrkeprøven, gjør også at alle legger seg mer i selen, mener Gran.

Det kjøres langtur på fem-seks timer utendørs hver lørdag og spinning hardøkter inne hver søndag.

– Vi har veldig god stemning i laget. Folk er gira på å gjøre det vi har kapasitet til i det materialet vi har, sier Gran.

For 2017 er det tre kapteiner i troppen: Arne Inge Hangerhagen, som tidligere syklet for ATEA, Geir Møllegaard og Hans Jørgen Rambech. Videre har troppen også med seg Jon Andreas Klokkehaug, som vant Jotunheimen Rundt 2016 med knusende margin, tidligere ATEA-rytter Arve Værnes, og arbeidshesten Frode Jermstad.

Les også: MÅ HA SOLID GRUNNLAG 

Saken fortsetter under

Jon Andreas Klokkehaug JR 2016 - Leif Andreas Skare 1400x933
OPPKJØRING: Arne Gran går systematisk til verks for å sørge for at han blir en del av nettotroppen i juni. Foto: Margrete Gran

ARBEIDSJERN: Jon Andreas Klokkahaug blir et sterkt kort i Trønderekspressen 2017. Foto: Leif Andreas Skare

PLANEN ER KLAR
Nå gjenstår er par måneders vintertrening, før det blir fellessamling i Spania i april. Deretter går det slag i slag med ulike oppkjøringsritt så snart sesongen er i gang.

Mange vil kjøre noen av rittene i bedriftsserien i Trondheim. Som lag blir fire ritt lokalt, samt Mjøsa Rundt eller Tyrifjorden Rundt som generalprøve to uker før Styrkeprøven.

– Rittene i Trøndelag gir oss en fin progresjon. Byneset-Klæbu Rundt er på åtte mil. Victoriarunden er på 13 mil, Hemnesrunden er 15 mil og Trondheimsfjorden Rundt er 20 mil, sier Gran.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen. 

Arne Gran - Foto Margrete Gran 1400x933
OPPKJØRING: Arne Gran går systematisk til verks for å sørge for at han blir en del av nettotroppen i juni. Foto: Margrete Gran

OPPKJØRING: Arne Gran går systematisk til verks for å sørge for at han blir en del av nettotroppen i juni. Foto: Margrete Gran

Publisert 6. februar 2017 kl 06.00
Sist oppdatert 6. februar 2017 kl 06.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen