Heinemann Team Oslo 2021 syklet ett ritt. Der ble de nummer fire. Det skal ikke skje i 2022. Foto: Eirik Granly
Lesetid: 4 minutter
Det lå an til rekordras på Trondheim-Oslo i 2020, men pandemien satte en stopper for rittet. Til tross for at pandemien fortsatt herje i fjor høst, satset de store rullelagene likevel friskt på nye muligheter i 2021.
Etter lanseringen av Heinemann Team Oslo i fjor høst, Østlandets nye storsatsing for å bryte seiersrekka til Trønderekspressen på Styrkeprøvens lengste distanse, sto laget med over 80 ryttere i bruttotroppen for 2021. Kaptein Anders Bernhoft uttalte at «det er flaut om vi ikke vinner Trondheim-Oslo».
Da forsommeren 2021 endte med ny koronakansellering av Styrkeprøven. De store rullelagene avtalte da å møtes til oppgjør på Color Line Tour Kristiansand-Hovden i august i stedet. 540 kilometer ble til 210, og Team Heinemann Oslo endte på en skuffende fjerdeplass.
Til tross for nederlaget i sørlandsrittet, satser mange av rytteren fra prosjektlaget nå på nytt for 2022.
– Vi syklet ett ritt i 2021, og der ble det ble en skuffende fjerdeplass. Det er ikke mer å si om det, og vi var ikke bedre enn den fjerdeplassen. Men det er ingen som var fornøyde med det, konkluderer Marius Bækkevar, en av rytterne i Heinemann Team Oslo 2021 og nå en del av kapteinsteamet i videreføringen av prosjektlaget for 2022.
– På datoen da Trondheim-Oslo 2021 skulle gått, lørdag 12.juni, syklet vi Randsfjorden rundt med 46 kilometer i timen i snitt, og brukte totalt tre timer og 14 minutter. Det er det samme som Team Kjekkas gjorde da de satte løyperekord på rittet. Så selv om Color Line-rittet var en skuffelse, var det ingen tvil om at vi hadde nivå inne allerede på første forsøk med et nytt rullelag, sier han.
– Hva skyldtes den skuffende prestasjonen? – For det første var det flere ryttere som ikke hadde sin beste dag på rittdagen. Det er også mulig at vi åpnet for hardt, for mange ryttere datt av tidlig. Og så er Trondheim-Oslo og Kristiansand-Hovden to forskjellige ritt. Trondheim-Oslo er over dobbelt så langt, og det var Trondheim-Oslo vi hadde trent for.
– Nå er dere i gang med et nytt prosjekt for 2022, og målet er fortsatt det samme: Å sette rekord Trondheim-Oslo. Hvordan skal dere klare å innfri det denne gangen? – Vi starter nå med blanke ark, og vi er ferdige med den fjerdeplassen. Nå skal vi vinne Trondheim-Oslo, og vinner vi, blir det nødvendigvis løyeprekord siden det er en ny og lengre trasé nå. Vi er veldig sugne på det. Men vi bruker jo også nederlaget på Hovden som motivasjon for 2022.
Laget hadde i fjor hele 80 stykker i bruttotroppen, og det var vanskelig nok å få gruppen ned til halvparten. Kravene til de som skal delta er høye.
– Vi ønsker å ha en mindre, men sterkere og mer dedikert gruppe i år. I fjor var vi over 80 på papiret, men i realiteten var det bare 40, og det var de som klarte å stille på Kristiansand-Hovden. Vi er nå 43 mann, og vi har gitt tydelig beskjed om at alle som skal være med i 2022 må gå «all in», så vi forventer at de gjør det som skal til, sier Bækkevar.
– Vi ser at blant annet kapteinslaget er annerledes på Heinemann Team Oslo 2022. Hvem er med videre fra 2021? – Vidar Mehl, Hans Helmenbakken og meg selv. Det er også vi som utgjør kapteinsteamet, med Helmenbakken som øverste høvding. Geir Lien og Anders Bernhoft er med videre, det samme er Jonas Orset, Jo Hoff Nordskar og Stein Are Harjo, samt Marius Slemdal, Stian Landstad, Anders Kroken, og Arnstein Høva fra Heggedalsklubben GUI.
– Men spesifikt hva gjør dere annerledes denne gangen for å unngå en gjentakelse av 2021? – Det viktigste er at vi forventer at alle som melder seg, går inn for oppgaven. Det håper vi vil gjøre at vi har et jevnere lag denne gangen, der flere er på samme nivå. Vi vet kapasiteten er der, så det er små justeringer som skal til. Vi skal få det beste ut av den troppen vi reiser til Trondheim med.
– Hvordan legger dere opp forberedelsene og treninga? – Mye av terminlista er fortsatt ikke klar, så vi har ikke spikret oppkjøringsplanen 100 prosent ennå. Men gjennom vinteren kommer vi til å kjøre ukentlige meetups på Zwift, og en samling på Mallorca i mars/april. Etter den samlingen må vi bruke april og mail effektivt. Da blir det jevnlige utetreninger, ytterligere tre samlinger, og to oppkjøringsritt før Trondheim-Oslo i juni. På utetreningene blir det rullekjøring i rittfart, slik at vi får samkjørt laget godt. Å trene formen forventer vi at folk gjør på egenhånd, sier Heinemann Team Oslo kapteinen Marius Bækkevar.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.