Heinemann Team Oslo har planen klar for seier i Trondheim-Oslo
Heinemann Team Oslo ble i sin tid startet for å sette rekord og vinne Styrkeprøven Trondheim-Oslo. Men på grunn av koronapandemien har de aldri fått vist hva de er gode for. Nå er de klare for sin første start.
ENDELIG: Heinemann Team Oslo har ironisk nok aldri deltatt i rittet laget ble startet for å vinne, Trondheim-Oslo. De går for seier på første forsøk. Foto: Randsfjorden rundt.
Lesetid: 6 minutter
Det er tre år siden sist noen forsøkte å utfordre Trønderekspressen på Styrkeprøven Trondheim-Oslo, uten at trønderne følte seg veldig truet.
Men siden den gang har Østlandets store satsingslag, Team Heinemann Oslo, fått en stadig mer robust stamme av ryttere. Trønderekspressen triller ut fra Trondheim klokken 04.00, ti minutter senere er det Team Heinemanns tur.
– Målet er å knappe inn forspranget hvertfall før Oslo. Vi har hatt en ambisjon om å vinne i flere år, egentlig helt siden vi startet prosjektet. Vi er to like store lag, så det blir spennende, svarer Hans Helmenbakken, kaptein i Heinemann Team Oslo.
Laget har hatt et svært ambisiøst prosjekt gående i flere år, men så langt har de ikke oppnådd den dominansen de tidlig ytret ønske om. Laget hadde på et tidspunkt en bruttotropp på over 80 ryttere, og til en satsing på Lillehammer-Oslo, tiltrakk de seg også eksproffene Kristoffer Skjerping og Ole Forfang.
Men under de vanskelige koronaårene har laget tatt viktige skritt for å kunne bli best på distansen Trondheim-Oslo, en distanse som krever kontinuitet og seig kondisjon, og en annen type ryttere enn det som eksempelvis Team Kjekkas satser på.
– Vi har samla en gjeng med veldig gode ryttere fra hele Østlandet, i et prosjekt som har pågått i mange år. Vi er en mindre og mer kompakt gjeng enn vi var i fjor, nå er vi trygge på at vi er et lag som kommer til å bestå. Før var vi en større gruppe, og det var mer ut og inn med ryttere. Nå er vi veldig trygge på de at vi har en kjerne på 25 ryttere som er stabile - vi vet at de kommer på treninger, sier Helmenbakken.
Trønderekspressen har i tre år vært laget alle vil slå, og Heinemann Team Oslo ble i sin ti opprettet med store ambisjoner.
Laget skulle ikke bare hente seieren hjem til Østlandet, rekorden var også et må. De uttalte i 2021 at det ville være flaut om de ikke vinner rittet, og de vurderte de til og med å stille to lag.
Men de har ennå tilgode å delta i rittet, og verken miljøet eller laget vet egentlig hva de er gode til over distansen på 568 kilometer.
– Utover en stabil stamme i laget, hva gjør at dere vinner Trondheim-Oslo 2022?
– Vi har med oss noen som har veldig god kapasitet, særlig kaptein Vidar Mehl, men det er laget i seg selv som er sterke. Under generalprøven syklet vi rundt Randsfjorden to ganger, det er en distanse på 30 mil. Vi mistet ingen ryttere før like før mål. Vi er ganske jevne selv om vi har noen gode, og kommer vi mange mot mål vil det hjelpe oss på slutten, vi har rett og slett ikke mange ryttere vi forventer skal dette av tidlig, sier Helmenbakken.
Dropper rekordforsøk
Laget har som nevnt hatt løyperekord som ambisjon. Skal du sette ny rekord på Trondheim-Oslo er det ikke bare et helt lag som skal ha en god dag, laget er også avhengig av gode vindforhold.
Har du motvind og regn hele veien, kan du bare glemme å slå rekorden. En av de tidligere rekordholderne, Hugo Strand i Masterutvalget i NCF, har også uttalt at rekorden er «uslåelig».
Helmenbakken bekrefter at de ikke har rekord i tankene i år, av mange årsaker.
– Rekorden på 12.50 er uslåelig siden rittet er over to mil lengre. Når løypa i år er 568 kilometer ser jeg på det som usannsynlig, det er nesten tre mil lengre enn da rekorden blir satt, sier han.
Værmeldingen for helgen viser litt nedbør ved start, før en vind fra nordvest kan gi dem et lite skyv etter passering Hjerkinn. Men selv om medvinden er aldri så kraftig, er også løypa et tema.
– Det er veiarbeid ved starten i Trondheim, og der taper vi litt tid. Vi skal også gjennomen del knotete veier ved Lillehammer. Vi har ikke fokus på rekord - vi har fokus på seier og kun det.
– Dere har tidligere hatt rekord som uttalt mål. Hva gjør dere om dere kommer til Lillehammer, og skulle ligge ti minutter foran rekorden? Sprenger dere laget og lar de sterkeste kjøre for rekord?
– Vi vil at flere skal ha en god opplevelse i år, og heller ha noe å strekke oss etter neste år. Sykler vi på 14 timer i år er det ikke en mye dårligere prestasjon enn 12.50 som er rekorden, de hadde perfekte forhold det året.
– Hva er en god sluttid for laget med årets forhold?
– Vi har ikke fokus på tiden, og vi har opplyst internt at vi skal sikre seieren. Fordelen av å starte bak er alltid bra, det er noen plasser i Drivdalen der en kan se hva som skjer 5-6 minutter foran seg. Vi vet vi har et sterkt lag, og målet er å ta tronen tilbake til Østlandet, sier Helmenbakken.
I tillegg til en lengre løype, er det i år forbudt med følgebiler. Det er første gang i nyere tid, og det er politi og veimyndigheter som har iverksatt de i overkant stramme reglene.
Laget starter 04.10 fra Trondheim, ti minutter etter tittelforsvarer Trønderekspressen.
Erfaringsmessig har jagende lag med mindre erfaring en tendens til å kjøre seg selv i stykker tidlig. Det koster, for mister et lag for mange ryttere over Dovre, hjelper det lite med mye kjørestyrke i enkelte.
Helmenbakken lover en hard, men kontrollert start.
– Hardt - men kontrollert - det er jo noe vi har hørt før. Hva legger dere i starten i år?
– Vi kommer til å starte relativt hardt. Vi vet hvem som er gode i bakker, hvem som er gode nedover og hvem som er gode når det er flatt - og vi trenger alle typer. Vi kan ikke kjøre fra de som er best nedover og på flatene opp til Dovre. Balansen er hele veien. Da blir det slik at det er de som er gode på flatene som må sette farten på starten. Men igjen, laget er såpass jevnt at det skal gå fint hele veien, svarer Helmenbakken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.