HATTRICK 2019: Trønderekspressen er godt i gang med oppkjøringen til Styrkeprøven 2019. (Fra venstre) Carl Georg Jessen, Bård Kuvås Brevik, Bjørn Holmvik, (sjult bak) Nils Strøm, Snorre Lauritsen, Hans Olav Nilsen, Frank Thorsen, Hans Jørgen Rambeck og Håkon Veseth. Foto: Frode Jermstad
Lesetid: 5 minutter
– Vi er i full gang med opprustningen mot neste sesong, og det har aldri vært større interesse rundt laget. Vi er vel opp mot 40 mann i troppen nå, sier Frode Jermstad, som koordinerer treningsopplegget til Trønderekspressen også denne sesongen.
Samtidig er han klar på at årets overlegne seier ikke blir noen sovepute for laget.
– Å vinner er greit, men det er ikke noe gøy å vinne hvis man ikke lukter på noe mer. Det må vi gjøre, for Trondheim-Oslo er en veldig spesiell konkurranser. Hadde været vært litt mer på vår side i år hadde vi hatt med flere enn 12 mann til mål, og da hadde det gått fortere.
PÅ VEI MOT 2019: Trønderekspressen har fellestreninger hver uke, og langturen på lørdager kjøres utendørs hele året. Foto: Frode Jermstad
Vinner på samhold og offervilje Jermstad trekker fram at det er flere grunner til at Trønderekspressen lykkes så bra, og flere av dem handler ikke om watt eller O2-opptak.
– Hovedgrunnen til at vi lykkes så bra, er at vi er en utrolig sammensveiset gjeng. Vi stoler 100 prosent på hverandre, og ønsker å jobbe for hverandre. Dessuten bor 90 til 95 prosent av laget i eller nær Trondheim og trener sammen flere ganger i uka hele året, sier Jermstad.
– Vi skal videreføre det vi er gode på, og heve oss der vi har mer å hente, sier han.
Laget har to faste fellestreninger i uka gjennom hele høsten og vinteren: en hardøkt på torsdager og en langtur på lørdager, men mange treffes også utover disse.
– På hardøktene er det intervall, og på langturen er det rulletrening, rolig og mye sosialt. Det er lite hokuspokus over det vi gjør, men vi har en klar rød tråd i det vi gjør og vi gjør noen endringer i treningsopplegget i år. Men vi trenger ikke finne opp kruttet på nytt på de områdene hvor det vi har er tørt og smeller godt, sier han.
KOORDINATOR: Frode Jermstad er også i år en av de som koordinerer treningsopplegget til Trønderekspressen. Foto: Privat
Klokkehaug inn i kapteinslaget Det blir også noen endringer administrativt og omfordeling av roller innad i laget. Blant annet går Jon Andreas Klokkehaug inn i kapteinslaget.
– Jon Andreas har vært med oss en stund og har vært en sterk bidragsyter i laget de siste i et par åra allerede, men vil nå få en rolle i kapteinsteamet. Det blir positivt å få inn noen som kanskje tenker litt annerledes og vi regner med, sier Jermstad.
Han tror 34-åringen, som har en litt annen tilnærming til lagkjøring og rittstrategi og taktikk, vil bidra til å heve nivået på laget. Klokkehaug gleder seg til å bidra formelt i kapteinsrollen, og har allerede flere endringer i gjære.
– Jeg er jo litt yngre enn de andre og tenker kanskje litt mer offensivt rundt målsettinger. Jeg liker å gå utenfor komfortsonen heller enn å sykle skånsomt. Vi har et godt lag, og vi har vunnet med god margin på mange konkurranser, men det er forskjell på å levere et godt resultat og det å få ut maksimalt av potensialet til laget. Det handler blant annet om å ha en tydeligere rittplan og mer struktur. Dessuten tenker jeg nok litt annerledes på treningsfronten også, sier Klokkehaug.
I tillegg til Klokkehaug består kapteinslaget av Arne Inge Hangerhagen, Geir Møllegård og Hans Jørgen Rambeck.
AMBISIØSE: Trønderekspressen går for sin tredje strake seier på Styrkeprøven Trondheim-Oslo. Her etter målgang i juni. Foto: Trønderekspressen
Sesongoppkjøring i Belgia En av endringene laget har gjort for kommende sesong, er tilbud om å sykle brostein og bakker i Belgia i stedet for rulletrening i Spania eller på Mallorca under den tradisjonelle vårsamlingen.
– Vi har trent mye sammen som lag og vi har trent mye rulle, så det er ikke noe problem om vårsamlingen får et litt annet fokus, sier Klokkehaug.
Han tror en samling i Belgia i mars-april vil utfordre rytterne på en annen måte.
– Vi skal sykle en del av vårklassikerne i Ardennene. Det blir noen voksne dagsetapper og selv om Belgia ikke har noen store fjell blir det mange høydemeter. Men det å se de store klassikerne og oppleve sykkelkultur på et helt annet plan gir motivasjon til å prestere selv, sier Klokkehaug.
Og Jermstad er en av de som skal prøve seg på sesongoppkjøring i Belgia denne gangen, og ser fram til
– O2-opptaket må opp, og da er det nyttig å kjøre litt annet enn bare flater slik vi ofte gjør til vanlig.
Resten av laget vil legge vårsamlingen til Spania som tidligere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.