HENLAGT: En av rytterne som var involvert i den alvorlige massevelten under Styrkeprøven er fortsatt 50 prosent sykemeldt, et halvt år etter ulykken. Politiet hela saken.
Lesetid: 5 minutter
Camilla Schjetne iLadies Edition anmeldte Asker CK etter den alvorlige ulykken under Lillehammer-Oslo i sommer, etter at Asker-laget dro fra skadestedet etter bare noen minutter. Politiet har nå henlagt saken.
Hendelsesforløpet er uklart, men resultatet var alvorlig. En av jentene ble liggende bevisstløs på bakken, og fikk senere konstatert hjernerystelse og skulderen ut av ledd. En av rytterne brakk bekkenet og to ribben da hun gikk ned.
Da Schjetne smalt i asfalten pådro hun seg tre brudd i bekkenet og omfattende indre blødninger, noe som førte til at hun ble liggende 17 dager på sjukehus. Hun har videre hatt store problemer med tarmsystemet som følge av skadene, samt behov for sterke medisiner, og har vært 100 prosent sykemeldt frem til september. Nå er hun altså tilbake i 50 prosent jobb.
DRO FRA ULYKKESSTEDET ETTER FÅ MINUTTER Reaksjonene fra sykkelmiljøet var mange og sterke, da det viste seg at Asker-laget dro fra ulykkesstedet etter litt over tre minutter – mens det fortsatt lå skadde ryttere i veibanen.
Schjetne anmeldte Asker-laget for to forhold, men politiet har henlagt ulykken – og senere avslått klagen.
Schjetne er både overrasket og skremt over henleggelsen.
– Det er slik i turritt at deltakerne plikter å rette seg etter vegtrafikkloven, da rittet gjennomføres på offentlig vei. Hadde det vært en bilist som hadde forårsaket ulykken, ville sjåføren umiddelbart mistet førerkortet, samt fått annen reaksjon. Det er derfor uforståelig at politiet velger å ikke etterforske og reagere på uforsvarlig sykling som medfører store personskader, sier hun.
Schjetne, som selv er advokat, anmeldte herrelaget for det hun mener er to brudd på vegtrafikkloven. Hun anmeldte Asker-laget for henholdsvis uforsvarlig forbikjøring, samt å forlate et ulykkessted før ambulanse og utrykningspersonell er kommet til stedet.
Saken ble henlagt med begrunnelsen at politiet ikke antok at det var rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold. Henleggelsen ble anket. Anken ble avslått.
– Bilister som kjører på og skader syklister risikerer vesentlige reaksjoner i form av anmeldelse, bøter og straff. Om bilister forlater ulykkesstedet og skadde, skjerpes reaksjonene og konsekvensene betraktelig. Det samme gjelder ifølge loven for syklister som kjører på og skader andre syklister – i teorien. Men denne ulykken viser at i praksis får selv alvorlige brudd på vegtrafikkloven tydeligvis ingen konsekvenser, til tross for omfattende personskader, sier hun.
I avslaget på klagen skriver politiet at de ikke ser rimelig grunn til å undersøke om det har skjedd noe straffbart, til tross for at Schjetne poengterer i anmeldelsen at det var vitner til stede som kan bekrefte av Asker-rytterne forlot stedet før politi og ambulanse kom til ulykken.
– Det er ingen tvil om at Asker-laget kom bakfra og ønsket å kjøre forbi de kvinnelige syklistene. I turritt gjelder vegtrafikkloven, og i henhold til vegtrafikkloven var det Asker-lagets ansvar å gjennomføre forbikjøringen på forsvarlig vis. Det er også ulovlig å forlate ulykkesstedet før politiet er kommet, sier hun.
ASKER KJENNER SEG IKKE IGJEN Kaptein for Asker CKs lag, Hans Erik Standal, opplevde situasjonen og ulykken annerledes enn Schjetne og de andre rytterne i Ladies Edition-laget.
– Vi har stor forståelse for at det er ulike meninger om dette. Og vi føler virkelig med de som ble skadet i denne ulykken. Når det er sagt kjenner vi oss ikke igjen i beskrivelsen. Vi erkjenner at vår forbikjørsel kan ha bidratt til at en deltaker ble usikker og veltet fordi det var trangt på stedet. Vi har tidligere sagt at vi burde vurdert forbikjøringen annerledes, sier Standal i en e-post til Landevei.
Han er ikke enig i at Asker-laget stakk fra ulykken.
– Vi forlot ulykkesstedet etter å ha kontaktet ambulanse og etter at vi ble forsikret om at de skadde ble tatt hånd om av deltakerne i sin gruppe og andre som kom til. Vi spurte eksplisitt om det var mer vi kunne bidra med, og fikk da beskjed om det var det ikke, sier Standal til Landevei.
DETTE SIER POLITIET Landevei spurte Oslo politidistrikt om hvorfor denne konkrete saken ble henlagt, og generelt hvor alvorlig en ulykke som involverer syklister som kolliderer med syklister må være før politiet vil prioritere den. Politiet sendte følgende svar på e-post:
I alle saker blir det tatt en konkret vurdering i henhold til hendelsen, alvorlighetsgrad av personskade etc. Om det er rimelig grunn til å iverksette etterforske saken beror på flere hensyn, blant annet sannsynlighet for at det er begått et straffbart forhold, forholdsmessigheten mellom forholdets alvor og den nødvendige etterforskningsinnsats og at etterforskningen skal være saklig begrunnet. Det er strenge beviskrav som gjør seg gjeldende på strafferettens område. Det kan ikke trekkes noen generelle slutninger om at slike ulykker ikke blir prioritert av politiet ut fra denne enkeltsaken, da det vil avhenge av en totalvurdering i den enkelte sak. Riksadvokaten har lagt til grunn at politiet har adgang til en bred skjønnsmessig vurdering etter straffeprosesslovens §224.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.