STYRKEPRØVEN I LIMBO: Det tradisjonsrike sykkelrittets skjebne kan bli avgjort i løpet av kort tid. Arkivfoto: Trønderekspressen
Lesetid: 4 minutter
De siste to åra har det være uenigheter mellom arrangøren og myndighetene i forkant av Styrkeprøven, eller Trondheim-Oslo som mange omtaler rittet som.
Blant tingene som blir diskutert er trasévalg underveis, og hvor stor påvirkning arrangementet skal ha for trafikk-avviklingen inne i hovedstaden.
Norges Cykleforbund er ikke part i diskusjonene mellom Styrkeprøven, politiet og Statens Vegvesen. Som øverste organ i norsk sykkelsport, følger man likevel med på sakens utvikling.
– NCF kjenner ikke dialogen mellom arrangør og myndigheter, men på generelt grunnlag må arrangører av sykkelritt tilpasse seg trafikkbildet og samarbeide godt med lokale myndigheter for å finne gode løsninger, sier arrangementssjef i Norges Cykleforbund, Cato Karbøl til Landevei.
– Et tiltak kunne vært å flytte målgangen ut av Oslo til for eksempel Hellerudsletta som har mindre trykk på trafikkbildet, mener han.
Styremedlem Thomas Svane Jacobsen har likevel stått fast på kravet i et møte hos Vegdirektoratet onsdag.
– Vi skal syklet til Vallhall. Rittet heter Trondheim-Oslo, og ingenting annet, slo han fast.
Tour of Norway har tidligere hatt målgang midt inne i Oslo-gryta. I 2017 var det målgang nedover Dronning Eufemias gate ved Operahuset. Det er også andre turritt som har tilknytning til hovedstaden.
Krevende arrangement
Styrkeprøven skiller seg litt ut fordi det er stor nivåforskjell mellom elitemosjonistene som sykler på lag - og hvermansen som har lyst til å teste dagsformen med start fra enten Trondheim, Lillehammer eller Eidsvoll.
Det er også stor forskjell på veinettet man møter underveis, og de største Europa-veiene er i utgangspunktet stengt for syklister, og må skiltes om etter spesialvedtak.
– Tour of Norway har vært innom Oslo, og det foregår også en rekke andre sykkelritt der. Hvorfor får ikke Styrkeprøven til dette?
– Det er flere utfordringer. Blant annet tidspunktet, hvor lenge veiene må holdes stengt og hvor mye det påvirker sentrumsbildet og annen trafikk, også underveis i rittet. Det kan på mange måter være lettere å ha kontroll på feltet i for eksempel Tour of Norway, for der er utøverne såpass jevne. Du har et brudd, et felt og noen baktropper å passe på.
– På turrittene ønsker vi å ha med alle typer syklister, både de gode og de som ikke sykler så fort. Da er det også vanskeligere for arrangøren å ha kontroll på de forskjellige gruppene, sier Karbøl i Norges Cykleforbund.
Arrangøren skriver åpent på sin egen hjemmeside at de frykter at et eventuelt avslag på søknaden om å arrangere årets ritt skal bli kroken på døra også for framtidige utgaver av det tradisjonsrike rittet.
«Dersom vegmyndighetene i år fastholder sitt vedtak om at Styrkeprøven ikke kan arrangeres, vil det trolig medføre at arrangementet slik det har vært siden 1967 aldri kommer tilbake», står det blant annet.
Karbøl hos NCF synes det er trist om det skulle bli det endelige utfallet på saken:
– Det vil være synd å miste et så anerkjent turritt og et stort treningsmål for mange. En bauta i kalenderen, men samtidig er sykkelsporten i den posisjonen at vi må tilpasse oss trafikkbildet i dagens samfunn. Hvis arrangørene ikke gjør det, vil de ikke få godkjenning og får da ikke lov til å arrangere rittet. Da må man enten endre på årets ritt, eller se på endringer til neste år.
PS: Styret i Styrkeprøven AS har ikke ønsket å kommentere uttalelsene fra Norges Cykleforbund.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.