– Folk må komme på trening for å bli bedre

Laget som knuste damerekorden på Lillehammer-Oslo må bli mer samkjørte i 2018.

Sist oppdatert: 27. oktober 2017 kl 10.35
SAMKJØRING: Ladies Edition Race Team vant dameklassen i Lillehammer-Oslo med knusende margin, men har mer å gå på. Foto: Helge Langen
SAMKJØRING: Ladies Edition Race Team vant dameklassen i Lillehammer-Oslo med knusende margin, men har mer å gå på. Foto: Helge Langen
Lesetid: 5 minutter

– Den største utfordringen er å få folk til å komme på trening. Vi ser at vi trenger å øve mer på samkjøring, men da må folk trene sammen. Vi blir ikke bedre av at folk trener hver for seg, sier Caroline Vamnes, som er initiativtakeren til Ladies Edition og Ladies Edition Race Team*.

I år hadde Ladies Edition Race Team en snittfart på 39.71km/t på de 191 kilometerne fra Lillehammer til Oslo og klokket inn de ti første rytterne på 4:46:49. De slo gjeldende damerekord på Styrkeprøven Lillehammer-Oslo med over 20 minutter, og de var også nesten 20 minutter foran Team Girl Power på andreplass.

LES OGSÅ: Smadret damerekorden 

* Ladies Edition er også navnet på fellesstarten for kvinner i Styrkeprøven Lillehammer-Oslo, mens Ladies Edition Race Team er navnet på satsingslaget til Caroline Vamnes’ jenteprosjekt Ladies Edition. Jenteprosjektet Ladies Edition er uavhengig fra Styrkeprøven.

Saken fortsetter under

LE Lillehammer 2017 - Helge Langen 1400x933
STYRKEPRØVEN: Ladies Edition Race Team knuste damerekorden på Lillehammer-Oslo i juni. Foto: Helge Langen

STYRKEPRØVEN: Ladies Edition Race Team knuste damerekorden på Lillehammer-Oslo i juni. Foto: Helge Langen

BYGGER VIDERE
Forrige helg hadde Ladies Edition kick-off for sesongen 2018 med fellestrening og afterworkout i Oslo der Mads Kaggestad og Heidi Sandstø var instruktører. Framover vinteren blir det flere slike fellestreninger, samt mekkekurs og mulighet for Sydensamling. Selv om verken troppen eller rittplanen for neste år er satt, er det interesse for å bygge videre på årets prosjekt.

– Evalueringen vi hadde etter Lillehammer-Oslo viser at de som var med der er positive til å bli med videre, også de to som falt av tidlig på Styrkeprøven og ikke fikk syklet helt til mål i Oslo, men det er få som har sagt de er med neste sesong, sier Vamnes.

Saken fortsetter under

Heidi Sandstø - Mads Kaggestad - Caroline Vamnes Foto Ladies Edition 1200x800
TRENERTEAM: Caroline Vamnes (til høyre) har med seg både Mads Kaggestad og Heidi Sandstø inn mot neste års prosjekt. Foto: Ladies Edition

TRENERTEAM: Caroline Vamnes (til høyre) har med seg både Mads Kaggestad og Heidi Sandstø inn mot neste års prosjekt. Foto: Ladies Edition

ØNSKER UTFORDRERNE VELKOMMEN
I høst er det kommet et nytt damelag på banen: The Duke Sport ledet av Monica Storhaug og Linda Wold. Lagets spesifikke mål for 2018 er å ta damerekorden på Lillehammer-Oslo fra Ladies Edition Race Team.

– Det er positivt. Vi liker konkurranse og damer som setter seg høye og realistiske mål. Vi blir inspirert av det, og gleder oss til å møte dem på landeveien neste sesong, sier Vamnes.

LES OGSÅ: Dette laget skal vinne Lillehammer-Oslo 

TROPPEN MÅ FUNGERE SAMMEN
Selv om Vamnes ennå ikke har definert satsingsritt og målsetting for Ladies Edition Race Team 2018, er den overordnede oppgaven klar: Troppen må fungere sammen, og det vil derfor bli større fokus på lagbygging.

– Fokuset for oss er å bygge et lag som fungerer sammen, og da er vi opptatt av kvalitet over kvantitet. Men vi vet at vi trenger minst 16 ryttere som er sterke både fysisk og mentalt. Er det noen som vil sykle med oss og vet de kan levere de samme varene som vi gjorde i 2017, er det bare å ta kontakt med oss, sier Vamnes.

Opptakskravet er først og fremst motivasjon og vilje til å jobbe som et lag og for et lag.

– Sykling er en lagsport, og det å lykkes med store ambisjoner er lagarbeid. Et jevnt lag der rulla sitter er avgjørende. Får vi løftet det svakeste leddet 10 prosent, så løfter vi hele laget 10 prosent. Det er dette som blir fokus på treningsarbeidet vårt. Oppsummert handler det om samkjøring, teknikk og terskel. Men da må folk komme på trening, og de må binde seg til laget, sier Vamnes.

Saken fortsetter under

Mads Kaggestad Heidi Sandsto spinning Oct 21 2017 - Foto Ladies Edition 1200x765
FELLESTRENING: Oppstartsamlingen forrige helg var bare starten. Slike samlinger blir det flere av framover vinteren. Foto: Ladies Edition

FELLESTRENING: Oppstartsamlingen forrige helg var bare starten. Slike samlinger blir det flere av framover vinteren. Foto: Ladies Edition

FIKK FOR MYE FRIHET
– I år var et litt famling i mørke for å finne ut hva som fungerer. I år var vi mange nye, og vi visste ikke om det var mulig å nå målsettingen vår. Nå vet vi hva som kreves for å sykle fort. Men når folk ikke kommer på trening, så fungerer det ikke, og det er frustrerende for meg, sier Vamnes.

Denne sesongen blir det strengere.

– Vi ser at for mye frihet ikke fungerer. Når vi har en rytter som kommer på trening en gang i løpet av hele oppkjøringssesongen så kan hun ikke forvente å bli tatt ut på laget, sier hun.

– Vi trenger å trene på tekniske ting, slik som det å ligge enda tettere på hjul og å hele tida ligge i bukken. Da er det viktig at rytterne kjenner hverandre og stoler på hverandre, og det blir vanskelig når vi ikke trener sammen, sier Vamnes.

Når det konkrete målet for laget blir definert, kommer Vamnes derfor til å sette opp en detaljert plan over treninger og satsingsritt, og det vil være et krav for å få være med at man prioriterer disse.

– Jeg ser for meg at vi lager en ukentlig plan med faste dager for fellestreninger, samt noen obligatoriske samlinger med overnatting og teambuilding, og at noen satsingsritt blir obligatoriske. Utfordringen er selvsagt at folk blir skadet, og at folk har jobb og familie ved siden av, så vi kommer nok til å måtte tilpasse dette litt, sier Vamnes. 

Publisert 27. oktober 2017 kl 10.35
Sist oppdatert 27. oktober 2017 kl 10.35
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen