– Vi skal prøve å vinne Trondheim-Oslo, og prøve å ta Atea i år også, sier Thomas Brodersen.
Veteranen Anders Åsberg er tilbake i kapteinsrollen med det overordnede administrative ansvaret i år, mens førstegangskaptein Brodersen og Rune Holden har ansvaret for å samkjøre rulla. Brodersen, som kjører Trondheim-Oslo for tredje gang, går inn for oppgaven med hud og hår.
– Seier er det eneste vi kjører for. Vi har ikke satt tidsmålet ennå, for løypa er lagt om litt i år og skal gjennom Strømmen og opp til Ekeberg på slutten, sier Brodersen, som tror omleggingen kan bli en suksess.
– Det blir i hvert fall et bedre område for fest etter rittet, sier han.
Blodig alvor
Men skal det bli fest, må det bli seier først.
Derfor har Rye Expressen alliert seg med det tyske toppidrettssenteret STAPS, som de har jobbet med siden tidlig i fjor høst. STAPS hjalp Åsberg og hans makker til seier og ny rekord på Race Across America (RAAM) i fjor sommer, og de har blant annet ansvar for oppfølging av Cannondale-laget, Tour de France-proffer som Tony Martin, André Greipel, Joaquim Rodriguez og Juergen Van Den Broeck, samt flere triatleter og andre utholdenhetsutøvere i verdenstoppen.
STAPS utarbeider individuelle programmer for Express-rytterne både for kosthold og trening, og kommer jevnlig til Oslo for å følger opp rytterne med testing.
– De tester oss både på watt, laktat og O2-opptak. Og vi har ukentlig til daglig dialog med STAPS. De tilpasser treningen underveis etter rytternes individuelle behov, jobb og familiesituasjon, sier Brodersen.
Første testrunde var i oktober, og basert på de testene fikk alle rytterne egne programmer for vinteren og individuell oppfølging. Andre testrunde gikk 26. februar. Da fikk rytterne se hvor landet lå, og gjennomsnittlig har rytterne økt kjørestyrken med rundt 35 watt.
– Det er sånn 7 til 10 watts forbedring per måned, og er helt innafor, mener Brodersen.
I hele vinter har rytterne hatt jevnlige dialoger med de tyske trenerne og tett oppfølging. De har fått treningsplanen sin justert. Men de fleste legger ned rundt 12-15 timer i uka hele vinteren.
– Det er et veldig spennende og givende samarbeid, og dette har jeg veldig tro på, sier Brodersen.
Foran skjema
En måned før sesongstart med Enebakk Rundt ligger Rye Expressen foran skjema sammenliknet med alle andre sesonger.
– Det er ikke så lett å sammenlikne før vi har kjørt Enebakk Rundt. Fjorårets lag var veldig sterke på Enebakk Rundt, og året før var vi heller ikke dårlige. Men det er ikke noen grunn til at vi skal ligge noe bak det vi gjorde i fjor, sier Brodersen.
Årets tropp har en gjennomsnittsalder som ligger litt under tidligere år, og det antar Brodersen vil gi utslag særlig på oppkjøringsrittene.
– Det kan jo slå både positivt og negativt ut på Styrkeprøven, men vi må regne med at de yngre tråkker hardest, spesielt før vi begynner med de virkelig lange oppkjøringsrittene, sier Brodersen.
– Uansett skal vi være klare til å trå til på Enebakk Rundt, og vi forventer oss samme kniving helt fram til startstreken i år også, sier Brodersen, og avslører at han begynner å glede seg til rittsesongen.
Og selv om han ikke driver formell industrispionasje, medgir han at han følger tett med enkelte Atea-ryttere. Og han innrømmer at han lar seg imponere.
– Vi har fortsatt en jobb igjen å gjøre, men vi har også litt tid igjen å gjøre det på, sier Brodersen.
Flybensin
– Vi må bli raskere i bakkene og enda fortere på slettene, sier Brodersen tørt.
– Vi må ned i fettprosent. Christer (Braathen) jobbet med dette i fjor, og det viderefører vi nå, sier han.
I fjor fikk de sporadisk oppfølging på kosthold fra Magnat Center i Oslo, men i år er dette en integrert del av Staps oppfølging. Staps har satt rytterne som skal ned i fettprosent på et opplegg med en til to dager i uka med ekstremt lite karbohydrater.
– Jeg var veldig betenkt i starten. Dette er ikke bare lavkarbo, det er nullkarbo. Men det er lagt opp i forhold til treningen de dagene, og så langt har resultatene vært veldig gode, sier han.
Kroppen bruker fett som energi når den ikke har karbohydrater, så ved å legge inn lavkarbo-dager skal kroppen trenes til å bruke fett som energi.
– Du går fort tom for karbohydrater på Trondheim-Oslo, og da er det viktig at kroppen har lært å forsyne seg av fettlagrene nedover Gudbrandsdalen og videre, sier Brodersen.
Det har rytterne øvet på i løpet av vinteren, og teorien Laget testet ut en slik 24-timers null-karbo bolk på de rytterne som var med til Gran Canaria tidligere i vinter, der de også kjørte noen langturer med lite karbo på tanken. I stedet hadde de fylt opp med proteiner og mye fett.
– Avocado, bacon og kylling er en populær kombinasjon. I løpet av økta fylte vi på med fettholdige matvarer og rent vann, forteller Brodersen.
Men da kjører de ikke altfor harde eller intensive økter.
– Fra oktober til uti februar hadde vi mye fokus på det no-carb, slik at vi har kunnet øke kjørestyrken på fettlagrene. Nå er det hardere, tøffere økter som gjelder og da må vi innpå med karbohydrater underveis, forklarer Brodersen, som håper teorien stemmer i praksis når den virkelige oppkjøringen starter uti april.
– Når vi starter ute med 3- til 6-timers økter, er det greit å ha veiledet kroppen på forhånd om at den skal forsyne seg av fettlagrene også. Det blir Når vi er på vegen til Oslo i juni skal vi være redusert ned til den fettprosenten som er ønskelig. Og da er det karbo som gjelder, sier Brodersen.
Og under Trondheim-Oslo kommer de til å kjøre på vanlig prestasjonskost med mye karbohydrater underveis.
Tett program
I november kjørte Expressen en samling på Avancia med styrketrening og spinning. Vintersesongen startet med en samling i Oslo 17. januar med utesykling på piggdekk, ski og andre uteaktiviteter. Rett før påske var laget to uker på Mallorca, og nå gjenstår kun den tradisjonelle helgesamlinga siste helga i april før Enebakk Rundt.
Etter Enebakk Rundt går det slag i slag med Ryes eget ritt Nordmarka Rundt, deretter Vestfold Rundt At Milano-San Remo ble flyttet til mars var riktignok en strek i regninga. Rye hadde sett seg ut klassikeren som en del av oppkjøringa i år, og leter nå etter en spenstig erstatning.
– Ritt blir det likevel. Det blir ikke helt det samme, men vi jobber med saken, sier Brodersen.
Bruttotroppen ble tatt ut tidligere i vinter, og består som vanlig av 45 ryttere: 44 karer og Linda Treseng. Denne troppen skal slankes ned til 30 ryttere pluss tre reserver, men det skjer ikke før i juni, to uker før DSSP.
Styrkeprøven
Arrangert siden 1967, da med tre distanser: Trondheim-Oslo, Dombås-Oslo og Hamar-Oslo.
Fra og med 1969 til og med 1996 var det kun en distanse: Trondheim-Oslo
I 1997 kom Lillehammer-Oslo
I 2002 kom Eidsvoll-Oslo
I 2007 kom jenterittet Hamar-Oslo (som ble kjørt fra Hamar til og med 2011)
I 2012 kom jenterittet Gjøvik-Oslo
Fra 2014 var distansen Gjøvik-Oslo også åpen for menn
Nå med fem distanser: Trondheim-Oslo 555km, Dombås-Oslo 355km, Lillehammer-Oslo 190km, Gjøvik-Oslo 145km, Eidsvoll-Oslo 70km
Trondheim-Oslo 2015 kjøres i tre utgaver: Lag (rekordpulje) for maks fem lag á maks 30 ryttere, fellesstart og standard turritt. TV2 sender hele fellesstarten, som er myntet på sterke ryttere som ønsker seg en saftig utfordring. Turrittet er åpent for vennegjenger, egenkomponerte lag og soloryttere. Makstida er 36 timer. De tre beste lagene i rekordpuljene premieres, samt de tre raskeste rytterne i fellesstarten (både menn og kvinner).
Det er ikke tillatt med følgebiler, med unntak av rekordpuljene og fellesstarten, som har eget oppsett for teknisk service.
Ny trasé siste 25km: nå går løypa gjennom Strømmen til Ryen og derfra til målgang på Ekeberg. De siste kilometerne blir tekniske, småkuperte, svingete og publikumsvennlige, og er en del av Enebakk Rundt (i motsatt retning). Dette gjelder for alle distansene.