Feil om oslopolitiet og «Styrkeprøven»

Politiet har hele tiden vært positive til å stille med tilstrekkelig ressurser til at 6000 syklister kan gjennomføre turrittet, sier Gunn Anita Bjørnbakk, leder i seksjon for trafikk- og sjøtjenester, Oslo politidistrikt.

Sist oppdatert: 16. juni 2015 kl 14.19
Styrkeprøven AS har fått avslag på søknad om å arrangere både turritt og aktivt ritt fellesstart på samme dag flere ganger. Det har ikke politiet ressurser til å stille opp på. Arkivfoto: Privat
FULL DEKNING: Både Gjensidige og NIF bekrefter at Styrkeprøven har gyldig forsikring. Selv mener de noe annet. Arkivfoto, privat.
Lesetid: 5 minutter

Av fung. politiinspektør Gunn Anita Bjørnbakk
Leder Seksjon for trafikk- og sjøtjenester, Oslo politidistrikt

I artikkelen Dugnad redder Styrkeprøven, publisert på Landevei.no sent fredag kveld, fremsettes en rekke påstander om både Oslo politidistrikt og meg, i forbindelse med Styrkeprøven AS' søknad om å avholde aktivt ritt samme dag som det årlige turrittet. Oslo politidistrikt ble ikke gitt tilsvarsmulighet. Jeg ønsker derfor å kommentere noen av påstandene.

Først og fremst er det fullstendig feil at oslopolitiet «trekker seg i 12. time», eller at vi først «halvannen uke før rittet» melder at det ikke er tilgjengelige politiressurser til å gjennomføre både turritt og konkurranseritt samme dag på en forsvarlig måte.

Det korrekte er at arrangøren sendte søknad til Statens vegvesen (SVV) 5. desember i fjor. 6. januar holdt SVV et møte med arrangøren og Oslo politidistrikt. Der informerte politiet om at vi ikke ville ha tilgjengelige politiressurser til å kunne dekke begge ritt samme dag.

I en epost fra daglig leder Morten Mørk i Styrkeprøven AS til SVV 9. januar, med kopi til Oslo politidistrikt, bekreftes det at arrangøren er kjent med at politiet har informert om at vi ikke kan bidra med mer enn 14 politimotorsykler totalt, samt at både SVV og politiet legger til grunn at turrittet alene krever så mye politiressurser. Mørk skrev videre at «dersom OPD ikke har tilstrekkelig kapasitet vil vi måtte lete etter andre løsninger». Det er altså feil at oslopolitiet «snur i tolvte time».

22. januar får Styrkeprøven AS avslag på sin søknad om aktivt ritt, fra Statens vegvesen. Arrangøren anker den forvaltningsmessige behandlingen til Vegdirektoratet i februar. Styrkeprøven AS anker i mars også selve avslaget på søknaden til SVV, og i april avslås anken. 8. mai leverer arrangøren en ny søknad til Statens vegvesen, og 13. mai avgir Oslo politidistrikt sitt høringssvar til SVV – der vi gjentar at det ikke er tilgjengelige politiressurser til å gjennomføre begge typer ritt samme dag. 27. mai gir SVV tillatelse til å gjennomføre rittene – men med eksplisitt forbehold om blant annet at politiet må ha tilstrekkelig ressurser til gjennomføringen.

Politiets oppgave i forbindelse med «Styrkeprøven» er å ivareta trafikksikkerhet og fremkommelighet for syklistene og andre trafikanter. Oslo politidistrikt er gitt i oppgave å koordinere politiinnsatsen mellom de seks involverte politidistriktene langs traséen mellom Trondheim og Oslo. Dette har Oslo politidistrikt gjort i mange år, og politiet har hele tiden vært positive til å stille med tilstrekkelig ressurser til at 6000 syklister kan gjennomføre turrittet. I tråd med krav fra Statens vegvesen er behovet for å gjennomføre det på en trafikksikker måte, 14 politimotorsykler og 14 tjenestepersoner.

I årets søknad ønsket altså arrangøren for første gang å gjennomføre konkurranseritt samme dag som turrittet. Dette ville krevd et langt større behov for politiressurser. I aktive ritt må politiet sørge for bevegelig stenging av trafikk i begge kjøreretninger, noe som gir betydelig redusert framkommelighet for øvrige trafikanter. Dette ville krevd dobbelt så mye politiressurser enn gjennomføring av kun turrittet – altså 14 ekstra politimotorsykler og førere. Men fordi rittene pågår over lang tid, var politiet også pålagt å skifte alle MC-førere underveis av hensyn til HMS og sikkerhetshensyn.

Dette tilsier at Oslo politidistrikt måtte brukt et betydelig antall politimotorsykler med førerbytte underveis. Dette ville kommet i tillegg til de 14 motorsykkelekvipasjene vi planlegger for turrittet. Dette har også Statens vegvesen lagt til grunn for en tillatelse.

Av hensyn til beredskap og ordinær tjeneste, kan ikke oslopolitiet avgi så mange mannskaper og kjøretøyer denne lørdagen. Også politiet har startet ferieavvikling på det tidspunktet, og har krav til minimumsbemanning i eget politidistrikt. Oslopolitiet har også innhentet oversikt fra de fem andre impliserte politidistriktene, og samtlige sier de ikke har tilgjengelige ressurser til å gjennomføre begge typer ritt samme dag.

Vi kjenner oss heller ikke igjen i påstandene om at oslopolitiet «ikke samarbeider med noen», og at vi «også truet med å trekke tilbake avtalt sikkerhet til turrittet». Landevei.no siterer – uten forbehold eller tilsvar – hva én part hevder en annen part skal ha sagt og ment i en telefonsamtale.

Jeg har en annen oppfatning av telefonsamtalen. Jeg fortalte Morten Mørk at Oslo politidistrikt er positive til bruk av politimotorsykler fra andre distrikter, så lenge det utføres i henhold til lover og forskrifter. Dersom det skulle gjennomføres konkurranseritt i Oslo, sa jeg at vi i så fall må bruke politimotorsyklene våre i eget distrikt, og at vi ikke samtidig kan bistå med 14 politimotorsykler til turrittet. Altså det samme budskapet Oslo politidistrikt tydelig har fremført i høringssvar og gjennom hele prosessen: Vi har ikke tilgjengelige politiressurser til begge typer ritt samme dag.

Oslo politidistrikt er positive til å koordinere politidistriktenes innsats og stille opp med mye ressurser i det store turrittet, som nettopp er basert på godt samarbeid. Når vi ikke kan doble denne ressursbruken for å håndtere et aktivt ritt samtidig, handler ikke dette om uvilje – men en totalvurdering av hva som er mulig og forsvarlig, sammenholdt med andre viktige oppgaver politiet skal ivareta.

Publisert 16. juni 2015 kl 14.19
Sist oppdatert 16. juni 2015 kl 14.19

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen