Styrkeprøven: Nå er tillatelsen i boks

Styrkeprøven har møtt mange utfordringer i 2024, men nå er tillatelsen til å arrangere rittet på plass.

Sist oppdatert: 4. april 2024 kl 15.38
BLIR RITT: Styrkeprøven har lang historie, og er Norges eldste turritt. Foto: Arkivfoto, Styrkeprøven.
BLIR RITT: Styrkeprøven har lang historie, og er Norges eldste turritt. Foto: Arkivfoto, Styrkeprøven.
Lesetid: 2 minutter

Styrkeprøven fikk den endelige godkjennelsen fra Statens vegvesen 21. mars, og 27. mars ble nyheten bekreftet offentlig. Det betyr at det blir ritt den 15. og 16. juni som planlagt.

Det er en svært tidlig avklaring fra Statens vegvesen, som normalt ikke gir de endelige tillatelsene før nærmere arrangementsdato.

Godkjennelsen gjelder for Trondheim-Oslo, Lillehammer-Oslo og Eidsvoll-Oslo.

Vi har bedt Styrkeprøven kommentere nyheten, men de har ikke svart på vår henvendelse.

Styrkeprøven har i mange år kjent for å være konkurransearena for de største og beste amatørlagene i landet, men i planleggingen av årets utgave så de seg nødt til å gjøre en rekke store endringer for at veimyndighetene skulle gi tillatelse.

Det er nå slutt på lagkonkurransen i rittet, hvilket betyr at de store rullelagene nå må finne andre arenaer der de gjør opp om seieren. Det er fortsatt mulig for klubber å sykle sammen, men rekordpuljene er historie.

Det betyr at Team Zoncolans rekord fra 2011 pålydende 12:51 blir stående for godt.

Arrangøren har nå vært opptatt av at opplevelsen skal være hundre prosent selvhjulpen, og at deltagerne utelukkende skal forholde seg til arrangørens matstasjoner.

Arrangøren har også endret løypa. I år vil en mindre del av den lengste distansen foregå på E6. I stedet skal rytterne blant annet sykle over Venabygdsfjellet.

Det betyr at Styrkeprøven blir kortere i distanse, men får flere høydemeter.

LES OGSÅ
FARLIG: Politiet peker særlig på dårlig sikkerhet i sin rapport. Illustrasjonsfoto: Styrkeprøven 2012, Ola Morken
OPPLEGG: Apparatet rundt rittet er enormt, og politiet står for mye av sikringsarbeidet av løypa.

Tillatelse med flere vilkår

Styrkeprøven har vært under stort press siden november 2023. De uttalte at de ikke lenger ville forholde seg til Norges idrettsforbund og Norges cykleforbund og heller operere utenfor den organiserte idretten, og følge et delvis egenutviklet regelverk.

Dette har vakt kraftige reaksjoner i Sykkel-Norge, og var et stort tema på sykkeltinget.

I flere rapporter har politiet totalslaktet Styrkeprøven for svakheter ved gjennomføring av rittet, og har særlig pekt på manglende sikkerhet. Statens vegvesen vurderte politianmeldelse av rittet i fjor, for flere vilkårsbrudd under selve gjennomføringen av rittet.

Årets tillatelse har derfor en rekke vilkår som er ufravikelige. Om ikke disse følges, vil tillatelsen umiddelbart trekkes tilbake. Blant annet skal komplette vaktlister og fullstendig oversikt over arrangørens følgebiler være klart innen 31.05.

Eieren av Jotunheimen rundt, Sogn CK, måtte gå til retten for å få avsluttet et samarbeid med Styrkeprøven AS.

Denne saken er skrevet av
Henrik Alpers
Journalist
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Publisert 4. april 2024 kl 15.24
Sist oppdatert 4. april 2024 kl 15.38

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen