Eksproffer skal smadre rekorden på Lillehammer- Oslo
Kristoffer Skjerping og Ole Forfang er håndplukket til Team Energima, der de sammen med kjente superamatører skal sykle Lillehammer-Oslo med 50 i snitt.
REKORDPROSJEKT: Kristoffer Skjerping har to sesonger på World-Tour-laget til Cannondale-Garmin på CV'n. Nå skal han sette rekord på Lillehammer-Oslo. Foto: Pål Westgaard
Lesetid: 4 minutter
Det nystartede amatørlaget Team Energima har klare rekordmål, lenge før de i det hele tatt har syklet sitt første ritt. Rullerekordene på Østlandet skal slås – og i juni er målet å sykle Lillehammer-Oslo med 50 km/t i snitt.
– Jeg kan røpe at Kristoffer Skjerping og Ole Forfang er to av de som står på startstreken for Team Energima i juni. Dagens rullelag har nok ikke den farten inne, så vi måtte tenke litt nytt. sier Anders Bernhoft.
Det har han rett i. For dagens rekord på Lillehammer- Oslo er fra 2011, da Team Aktiv mot kreft klokket inn på 3:53:00. Da hadde laget holdt en snittfart på 49 km/t.
Å sykle 192 kilometer med en gjennomsnittshastighet på 50 km/t er mildt sagt et ambisiøst mål. For å sykle så fort, trenger en ryttere med enorm kapasitet, særlig i bakkene. Det er her den tidligere Garmin-proffen Skjerping og Joker-syklisten Forfang kommer inn.
– Vi må ha et lag med ryttere som har høyere kapasitet enn supermosjonistene. Det handler om å kunne holde høyere trøkk i motbakker og tungt terreng enn det supermosjonistene klarer alene. Vi forhørte oss litt rundt i miljøet, og fikk ganske fort tilbakemeldinger om at dette var interessant for rytterne vi ønsket å ha med på laget, forteller Bernhoft.
Han har selv vært rytter på prosjektlagene til Aurora Borealis og Team Atea, og vært med å ta rekorder for disse ved flere anledninger. Men denne gangen blir det annerledes.
Til daglig er Bernhoft sjef på The Duke sport på Råholt, og er kjent som både ildsjel og supermosjonist. Han har derimot ingen planer om å sykle på prosjektlaget selv.
– For min egen del, blir nok dette prosjektet i tøffeste laget. Jeg fyller 50 år i mai, og har selvinnsikt nok til og skjønne at her må jeg jobbe i kulissene nå, så får unggutta sykle, sier han.
Saken fortsetter under
Lang planlegging Prosjektet Lillehammer-Oslo med 50 km/t i snitt begynte i fjor høst, med en drøm om å sprenge etablerte rekorder for rullelag i Styrkeprøven.
Bernhoft kom i kontakt med Martin Liplass Schei fra Rye Expressen, som ønsket seg nye utfordringer på sykkelen. Schei jobber i Energima, et firma som leverer energistystemer, ventilasjons- og kjøleanlegg til næringsbygg, og fikk med seg arbeidsgiveren som hovedsponsor for laget. Dermed var også finansieringen på plass.
Mehl trengte ikke lang betenkningstid for å takke ja til tilbudet om en plass i årets prosjektlag.
– Det er utrolig kult å sitte i rulla når speedometeret sjelden viser under 50 kilometer i timen. Men for å klare 50 i snitt må vi være en gruppe ryttere som alle er sterke men også mest mulig «like sterke». Og så er vi avhengig av været, og at vi ikke får motvind, sier Mehl.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.