Oppkjøringsrittene, som starter formelt med Enebakk Rundt 1. mai, utgjør hoveddelen av opplegget til Ateas rekordlag i Styrkeprøven. Og opplegget handler om samkjøring.
Kaptein Jan Olav Beitmyren bekymrer seg ikke en meter for kjørestyrken og erfaringen til rytterne. Han sitter på en imponerende samling tidligere norgesmestere, eksproffer og mesteramatører. Og det er nettopp det som trekker for en del av rytterne i Atea.
– Det er mange vinnere i dette laget, mange som har vært mestere og veldig gode. På Atea skal vi få dette til å fungere sammen. Får vi det til, så er det bare himmelen som er begrensingen på hvor langt vi kan nå, sier Geir Lien.
Lien, som sannsynligvis har en av landets største motorer over 40, beskriver seg selv som en enslig svale mesteparten av året. Og derfor stortrives han med Atea-laget og rekordprosjektet hver vår. Når Atea-rulla har kjørt seg inn, er det rett og slett lett å kjøre fort.
– Ikke noe er så moro som å kjøre fort i rulle, og når vi er samkjørte, er det lett å kjøre fort. Du ser på pulsen at det er ganske rolig, men du merker at det går fort. Du hører det i hjulene, det suser og rumler i rulla. Da er det moro, forteller Lien.
Må be om å få være med
Atea-troppen teller 29 mann, og Beitmyren headhunter ikke ryttere.
– De må be om det sjøl. Det er viktig å kjenne etter hva driven er, sier han.
For Beitmyrens del er det råskapen i laget som trigger.
– Jeg har syklet i 32 år. Det er lagfølelsen og samholdet vi har i rittet, og det er veien fram til dit gjennom de andre rittene vi kjører. Det er å prestere sammen. Jeg kjenner det er rått å sykle så fort over så lang tid. Det er det som er motivasjonen, sier Beitmyren.
– Å se at det ble fellesstart fra Trondheim trigget ikke. Å prestere sammen, det trigger.
Kun 12:51 som gjelder
Selv om det er flere endringer i Styrkeprøven i år, blir det lite annet enn starttidspunktet som er nytt for Atea. Det er 540 kilometer fra Trondheim til Oslo og det er tida 12:51 som skal slås.
I år starter laget allerede klokka 0430, og følgebilopplegget er mer strukturert fra arrangørens side.
– Om det er vårt lag som får kjøre bilen, vet jeg ikke, men det er våre servicefolk som sitter i den, sier Beitmyren, og er godt tilfreds med det.
Etter fjorårets følgebilskandaler, var det flere på laget som ikke ville være med videre om det ikke ble bedre orden på sikkerheten rundt nettopp det.
Null testing og oppfølging
Treningen fram mot Styrkeprøven legger ikke kaptein Jan Olav Beitmyren seg opp i.
– Vi trener ikke folk og vi kjører ingen tester på Atea. Trene får folk gjøre sjøl. Vi forventer at de som sier ja til dette laget vet hva det innebærer og gjør den jobben. Vi starter der andre lag slutter, men vi har sagt til noen av de som var med i fjor at dersom de skal være med i år har de en jobb å gjøre og de må heve seg, sier Beitmyren.
Han stoler på at de skjønner hva det betyr.
– Jeg starter fra Trondheim med de som er klare. Det er ikke sikkert at 29 mann starter. De må ha de kvalitetene som skal til, og man må gi 110 prosent for laget, sier Beitmyren, og ramser opp kjørestyrke, lagspillermentalitet og den udefinerbare X-faktoren, den som gjør at gruppa som lag har det bra og fungerer.
– Laget setter farten, og det er lettere å justere ned farten etter hvert enn å justere den opp. Så gjør vi opp status i mål, sier Beitmyren.
Grunnstammen i laget er den samme som de siste åra, men noen inn og noen ut vil det alltid være. I år kommer de to trønderne Arne Inge Hangerhagen og Bjørn Holmvik, Vidar Moen fra Drammen, og en veteran fra 2009-laget, Kjetil Johansen.
Samlet om prosjektet
I november kjørte Atea en minisamling med en lang fellestur og et 4-5 timer langt lagmøte etterpå. I vinter har rytterne skjøttet sine egne treningsprosjekter, og i slutten av mars kjørte laget en felles samling i Norge.
Deretter blir det en samling på Gardermoen i forbindelse med Enebakk Rundt, som går 1. mai og er lagets første ritt for sesongen. Neste ritt for Atea er Nordmarka Rundt 24. mai, og Vestfold Rundt 31. mai. Sistnevnte har laget ikke kjørt før, og i den sammenheng kjører Atea også en helgesamling.
Mjøsa Rundt 7. juni blir siste finpuss før Styrkeprøven. Det er to færre ritt enn i fjor, men to flere samlinger.
– Vi samler laget litt mer i år enn vi har gjort tidligere år. Vi kjører samme filosofi som tidligere men tar tilbakemeldinger fra laget. Det går på å bli godt nok samkjørte er viktig, sier Beitmyren, og legger til at innad i laget er det også uformelle treninger.
– Vi er en god gruppe her i Mjøsområdet. De som bor i Oslo-Drammensområdet trener sammen, og nå er det fire trøndere på laget så de får finne hverandre.
Mange kjører også individuelle ritt mellom lagets oppkjøringsritt og samlinger, og flere har planer om Ceres-rittet i klassen for firemannslag.
Trening er en personlig oppgave, men det blir likevel muligheter til å avstemme mot hverandre før juni. Atea kjørte en helgesamling i slutten av mars, og har lagt opp til en til i forbindelse med Enebakk Rundt 1. mai, og en i forbindelse med Vestfold Rundt 31. mai. I tillegg er det flere på laget som samler mil på Mallorca denne uka.
– Nå legges det timer i banken på ulike plasser, både innenlands og utenlands, sier Beitmyren.
Kapteinen kaster ikke bort tida selv heller. Han er på Mallorca med planer om å logge 50 timer på ni dager der.
Jager fortiden
Totalt er det fem rekordpuljer på strekningen Trondheim-Oslo. De starter fra klokka 0430. For resten av deltakerne fra Trondheim relanserer arrangøren rittet som fellesstart, slik det var på 1980- og 90-tallet. Den går klokka 0700.
For Beitmyren og hans menn var det aldri noe alternativ. Beitmyren var selv med på prosjektlaget Team Velo Club Zoncolan, som satte løyperekorden på 12:51 i 2009. Siden har Beitmyren jaget seg selv.
For å slå rekordtida må alle marginer være på lagets side, inkludert været. Og siden rekordåret har det slett ikke vært på rytternes side. Men seier har det blitt til Atea hver gang så langt.