Braathen frykter for sikkerheten ved lagets deltagelse.
– Problemet er sikkerheten. Om det er velt eller uhell, da har vi noen bak med førstehjelpsutstyr som kan hjelpe de som har tryna. Har man ikke følgebil er det vanskelig å vite hva som skjer bakerst i gruppen. Noen kan velte uten at en får det med seg.
Uten følgebiler blir det enda vanskeligere å få kommunisert med rytterne i rulla. Flere ganger i nyere tid har noen også sabotert rittet, og beskjeder om slike hendelser kan vanskelig gis til rytterne.
– Vi har jo opplevd sabotasje med tegnestifter, og vi trenger noen i kontakt med arrangøren. Når vi ikke får beskjed om sånne ting kan ikke vi gjøre grep underveis, sier han.
Styrkeprøven foregår over 540 kilometer på den lengste distansen fra Trondheim, og vær-og temperaturforskjellene kan være store underveis. Ryttere som bryter rittet kan få problemer om de ikke har tilgang på nytt tøy, mener Braathen.
– Vi tenker jo også på klær og temperaturforskjeller, må du bryte og ikke har mulighet til å skifte etter seks timer i kaldt regnvær så blir du stående på flekken og fryser halvt i hjel.
LES OGSÅ
![UTFORDRING: Ekspresslag som ATEA kan få utfordringer i Styrkeprøven om følgebiler forbys. Foto: Kristoffer Kippernes. UTFORDRING: Ekspresslag som ATEA kan få utfordringer i Styrkeprøven om følgebiler forbys. Foto: Kristoffer Kippernes.](https://www.datocms-assets.com/55942/1635860644-vil-forby-foelgebiler.jpg?q=70&auto=format&w=104&fit=crop&crop=faces,focalpoint&iptc=allow&h=69&fp-x=0.5&fp-y=0.5)
Statens Vegvesen vil ha følgebilene bort fra alle distanser av Styrkeprøven, og politiet støtter forslaget.
![FRUSTRERTE: Team YT-Torshov kan i år måtte sykle uten følgebiler. Foto: Privat FRUSTRERTE: Team YT-Torshov kan i år måtte sykle uten følgebiler. Foto: Privat](https://www.datocms-assets.com/55942/1635860628-det-er-jo-farlig.jpg?q=70&auto=format&w=104&fit=crop&crop=faces,focalpoint&iptc=allow&h=63&fp-x=0.5&fp-y=0.5)
Jonas Strømberg fra Team YT-Torshov Sport mener et forbud mot følgebiler utgjør et stort sikkerhetsproblem.
Likt for alle
Sportsklubben Rye er den største klubben i Styrkeprøven. Som et forbilde for mange henger ikke Expressen med geipen av utfordringen med følgebiler.
– Saken er uheldig, men vi skal uansett sykle. Å ikke stille er ikke et tema. De tekniske utfordringene man kan få med sykkelen kan man gjøre selv med gode forberedelser. Det handler om å feste flaskeholdere og sjekke at dekkene er i god stand.
Rye-Expressen har både jaktet og forsvart rekorder de siste ti årene, men Braathen er usikker på om forholdene nå ligger til rette for rekord.
– Sånn vi ser det kommer det å bli vanskeligere å sette rekord. Det blir mer lotteri om en kommer i mål eller ikke, har du en punktering der dekket revner kan du jo risikere å ikke å komme til mål.
På akkurat det siste punktet er ikke Braathen bekymret.
– Det er likt for alle og egentlig helt greit.