Styrkeprøven blir beskyldt for underslag av lisenspenger. Men også Birkebeinerrittet har beholdt de omstridte lisenspengene, uten å møte samme beskyldning.
BEKREFTER: Birkebeinerrittet har hatt samme praksis som Styrkeprøven. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 7 minutter
Hvem eier pengene for engangslisensen når deltageren ikke stiller til start? Arrangør, forbund eller deltager? Det har i mange år vært et konflikt-tema i sykkel-Norge.
Ifølge regelverket til Norges Cykleforbund (NFC) er det forbundet som eier beløpet for lisensforsikringen, også for ikke-oppmøtte deltagere.
Birkebeinerrittet er Norges absolutt største sykkelritt. Også de har tidligere vært kritiske til engangslisensen, dens beløp og hvem som eier pengene til deltagere som ikke har møtt opp.
Birkebeinerrittet forteller at de i flere år beholdt dette beløpet selv - akkurat som Styrkeprøven:
– Det er riktig at dette har vært praksis fram til nå. Årsaken er at dette har vært sedvane blant alle de store arrangørene av turritt i Norge i en årrekke. NCF har ikke fulgt opp regelverket som beskrevet i teksten på tross av flere diskusjoner rundt dette opp gjennom årene mellom forbund og arrangører, skriver Jostein Buraas, daglig leder i Birkebeineren.
– Opplever dere regelverket som uklart?
– Vi opplever ikke regelverket for 2025 som uklart. Men praksisen rundt håndhevingen av regelverket fra NCF sin side fram til nå har vært uklar. Det blir et viktig prinsipp for oss at alle arrangører behandles likt av NCF, svarer Buraas.
Buraas har vært ansatt som daglig leder i Birkebeineren i litt under et år. Han er kjent med at konflikten mellom Styrkeprøven og forbundet handler om mer enn engangslisenser, og er kjent med at lisenspenger har vært et sentralt tema mellom Birken og forbundet i årene før han ble ansatt.
For tiden fremover ønsker de å rette seg etter forbundet.
– Det er viktig for meg å understreke at det ikke er noen konflikt mellom Birken og NCF rundt dette. Vår dialog er konstruktiv og meget god. Andre arrangører får svare for seg. Vi setter vår lit til at NCF fra nå vil håndheve praksis likt ovenfor alle arrangører framover og vil rette oss etter dette.
– Følger regelverket
Beskyldningene om underslag kommer fra konflikten mellom Sogn CK og Styrkeprøven, hvor Sogn hevder at Styrkeprøven har underslått lisenspenger. Partene møtes trolig i retten til våren, med NCF som partshjelp for Sogn.
Både Styrkeprøven og Birkebeinerrittet mener det har vært sedvane blant de store rittene å beholde det nevnte lisensbeløpet. Arrangører vi har snakket med er ikke umiddelbart enige.
Vidar Backstrøm er i dag ansvarlig for Grenserittet, gjennom selskapet Aktivum AS. Han sier de følger regelverket.
– Jeg er kjent med at det i rittets historie er ansatte som har vært kritiske til lisensen. Jeg vet at det ikke har vært en gjeldende praksis (å beholde lisenspengene) i alle årene før meg. I dag forholder vi oss til det gjeldende regelverket, sier han til Landevei.
Nordsjørittet er sammen med Bergen-Voss et av de største rittene på Vestlandet. De er avvisende til at de skal være et av rittene som har hatt samme praksis som Birken og Styrkeprøven.
– Vi overfører penger for samtlige lisenser. Også de som av ulike årsaker ikke dukker opp, sier daglig leder Aina Andreassen.
Skal du sykle ritt må du ha engangs-eller helårslisens. Men hvorfor har både ryttere og arrangører vært sinte på lisensen i over 20 år?
NCF: – Ikke kjent med Birkebeinerens praksis
I en tidligere publisert sak har NCF beskrevet at det har vært uheldige praksiser hos enkelte rittarrangører.
Nå spesifiserer de hva uheldige praksiser innebærer i dette tilfellet.
– En uheldig praksis er når en arrangør etter gjentatte purringer, trenering og manglende imøtekommelse av oppfordringer til å sende over ønsket tall-informasjon, utnytter manglende sanksjoneringsmuligheter. De aller fleste arrangører forholder seg til gjeldende regler, da med en direkte betaling til NCF der lisens og deltakeravgiften til arrangøren splittes ved påmelding.
Det skriver president i Norges Cykleforbund, Heidi Steenbock-Haakestad til Landevei i en e-post.
Hun bekrefter samtidig at de har brukt mer tid på Styrkeprøven enn andre ritt.
Landevei har konfrontert NCF med direkte spørsmål om de er ute etter å ta Styrkeprøven. De bekrefter at de har brukt mer tid på Styrkeprøven enn andre turritt av samme størrelse, men avviser at det handler om en heksejakt.
– Styrkeprøven har de siste årene vært i særstilling med å marginalisere avvikene i sin lisenspraksis, og sin lave vilje til å tilpasse seg idrettsdemokratisk vedtatte regler. I de tilfellene der de ikke følger regelverk og retningslinjer, har denne arrangøren fått mer oppfølging sammenliknet med arrangørene som følger det Tingvedtatte regelsettet. NCF anser dette som sin plikt og i tråd med det mandat som er gitt på Forbundstinget, skriver Steenbock-Haakestad.
Styrkeprøven, ved styreleder Terje Myklebust, skriver følgende i en e-post til Landevei:
– Det er et hierarki av lover og regler i Norge. Vi har stor respekt for idrettsdemokratiet og vedtak som fattes av Tinget. Disse vedtakene er imidlertid rangert under norsk lov.
Vi mener det vedtaket NCF viser til er i strid med den juridiske vurderingen som er gjort og at NCF må være klar over dette.
Trodde du konflikten mellom Sogn CK og Styrkeprøven var ute av verden? Nå er mekling mellom partene avlyst og det kan se ut som det går mot rettsak mellom partene.
Styrkeprøven AS mener idrettens lovverk ikke gjelder dem, og vil heller følge et egenutviklet regelverk. Jurister, forsikringsmegler og Forbundet avviser Styrkeprøvens lovtolkning som er grunnlag for konflikten.
Reagerer på forskjellsbehandling
Landevei erfarer at forbundet tidligere har vurdert å politianmelde forholdet rundt Styrkeprøven, men NCF avviser at dette har blitt gjort.
I et brev Styrkeprøven har sendt NCF, er styreleder Terje Myklebust svært kritisk til sykkelforbundets håndtering av saken. I dokumentet som Landevei har fått tilgang til, skriver styrelederen at Styrkeprøven har behandlet engangslisenser på samme måte som de andre store rittene. Han reagerer på at ingen andre aktører blir ettergått på samme måte som dem selv:
«Vi mener det er helt feil at NCF nå prøver å statuere et eksempel av Styrkeprøven og vår behandling av ikke brukte engangslisenser/forsikringer i stedet for å likebehandle alle rittene som har hatt denne praksisen. Vi ber derfor om at NCF slutter å gå etter Styrkeprøven og at alle turrittene behandles på samme måte.»
På spørsmål om hvorfor ikke Birkebeinerrittet har vært fulgt opp i samme grad som Styrkeprøven når de nå innrømmer samme lisenspraksis, svarer presidenten i NCF følgende:
– NCF har ikke sett noen offentlig uttalelse fra Birken om dette. Vi har jevnlig en konstruktiv, åpen dialog og et godt samarbeid med Birken, og det er enighet om å følge det gjeldende regelverk.
Norges Cykleforbund sitt regelverk er i stor grad formulert som en veiledning for å forklare klubber og medlemmer hva de kan gjøre. Regelverket har få forbud, og beskriver dermed mindre av det som ikke er lov. Regelverket kan derfor tolkes ulikt, og brudd på forskriftene kan være vanskelig å sanksjonere.
I regelverket til NCF står det at arrangøren skal viderebetale alle lisenser, uansett om deltagerne har stilt til start eller ikke.
NCF forklarer hvorfor de mener beløpet skal innløses til forbundet, og ikke beholdes av arrangøren.
– Sykkelisensen er et produkt utviklet av NCF og gjeldende forsikringsleverandør. Lisensen eies av NCF og deltakeren. Arrangøren får en vedtatt andel av lisensen. Lisensordningen er tilsvarende ordninger som andre særforbund har, skriver Steenbock-Haakestad.
– Kommer forbundet til å endre håndteringen av lisenser?
– NCF ønsker å fortsette å ha tillit til arrangørene våre, og vi vil poengtere at de aller fleste arrangementer har automatiserte lisenssystemer. Det er per i dag god dialog med de aller fleste arrangører som har andre påmeldingssystemer, der det kreves manuell rapportering. Vårt mål er å være en serviceorganisasjon som kan støtte arrangørene i å skape viktige aktiviteter for syklister, uansett type ritt. Ved mistanke om avvik følges dette opp med mail og eventuelle telefonsamtaler og møter. Dersom arrangører velger å ikke gi oss innsyn i lister ført separat, så må vi ha tillit til at de gir oss korrekte tall.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Vis mer
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.