Det er langt mellom de store stjernene i norske amatørritt, men til helgen får Trondheim-Oslo et sjeldent eksklusivt besøk. Tony Martin, også kjent som «Panzerwagen», er klar til start.
NYE OPPGAVER: Tony Martin har åtte VM-gull på tempo. Nå er khan klar for å sykle Trondheim-Oslo. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
Tyske Tony Martin har bekreftet sin deltagelse i helgens Styrkeprøven Trondheim-Oslo, og med det får rittet sin absolutt sterkeste deltager gjennom tidene.
Martin la opp etter fjorårssesongen, etter å ha vært en av historiens beste temporyttere. Martin vant intet mindre enn fire individuelle gullmedaljer på tempo, samt fire gull i ulike parøvelser.
Førstkommende lørdag er det altså ikke bare Styrkeprøven som gjør sin retur på norsk jord. Også Tony Marint er klar for et ganske så langt comeback på norsk jord, når han nå er klar for å sykle 568 kilometer fra Trondheim til Oslo.
– Ja det stemmer, Tony Martin er klar til start på lørdag. Vi skulle gjerne startet tidligere på dagen, men er klare først klokken 05.20.
Det bekrefter Martins tidligere trener, Jörg Werner. Werner er et svært viktig navn i tysk sykkelsport, og i tillegg til Martin, trente han også Marcel Kittel og John Degenkolb.
Werner er tidligere topprytter selv også, og han deltar også sammen med Martin. Laget de sykler på har totalt ni mann.
Skal hjelpe en gammel venn og sponsor
Så kommer det store spørsmålet - hva i all verden får en tidligere verdensmester på tempo til å sykle Styrkeprøven?
Med velfylt bankkonto og mindre treningsiver enn som aktiv, skulle vi tro at gleden over å sykle 560 kilometer, mange av dem potensielt i dårlig vær, var minimal.
– Lagen som vi sykler for heter Team Oßwald. Guenter Oßwald har vært en stor sponsor for Tony i mange år, særlig på starten av karrieren. Han er ikke bare en sponsor, han er også en god venn. Guenter er mer enn klar for å vinne sin aldersklasse, og da han spurte oss om å starte et lag var svaret selvsagt ja, forteller Werner.
Guenter Oßwald er altså en 71 år gammel velgjører i tysk sykkelsport, som blant andre Tony Martin har nytt godt av å kjenne. Han driver selskapet Federn Oßwald - et selskap som er stort innen bilrekvisita og teknisk utstyr til industriell bruk.
I følge Werner er Oßwald topptrent, og han skårer svært høyt på alle parametre - hans biologiske treningsalder er nærmere 50 enn 70.
Guenter har en andreplass i sin aldersklasse i 2017, og planla allerede da revansjen.
– Vi deltok i Styrkeprøven for fem år siden, og det var et flott ritt. Jeg mener jo at det ikke er verdens beste idé å sykle 570 kilometer i hans alder, mange av dem kanskje i regn og dårlig vær, men han vil virkelig vinne sin aldersklasse. Så jeg foreslo å lage et bra lag, og vi er klare alle sammen, sier Werner
– Martin kan sykle alene på litt over 13 timer
Hvor fort kan en proffsyklist sykle Trondheim-Oslo? Det spørsmålet er det mange som har stilt seg.
De norske superamatørene har også vært så velorganiserte i sin tilnærming til rullekjøring, at mange har stilt seg spørsmålet om et norsk topplag på Trondheim-Oslo kunne ha slått et lag satt sammen av profesjonelle syklister.
Spørsmålet har mang en gang dukket opp på TV2 sine Tour de France-sendinger, og svaret er altså nei - norske amatører ville tapt, aldri så godt organisert de hadde vært.
– I et så langt ritt som 570 kilometer handler det aller mest om ernæring. Om vi hadde hatt god kontroll på det elementet, tror jeg nok Martin kunne ha syklet med en snitthastighet på 40 kilometer i timen. Trolig også fortere, lyder det korte svaret fra Werner.
Denne helgen senker de på Guenters vegne topphastigheten noe, og målet er å komme i mål med en snitthastighet på 30 kilometer i timen.
– Vi kommer til å bruke cirka 18 timer tror jeg. Det er et langt ritt, med en veldig spesiell belastning. Vi trår ikke høye watt-tall, det er den timelange, jevne belastningen som er slitsomt for kroppen. Vi kommer til å være slitne ved målgang, vi var ganske slitne forrige gang også, men ikke verre enn at jeg kan anbefale en kort tur dagen etter, sier Werner.
Årets ritt er en av de lengste rittets historie, og er på hele 568 kilometer. Styrkeprøven og alle distansene arrangeres fra fredag til søndag. Team Oßwald starter 05.20 på lørdag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.