HAR INVESTERT MYE: Trimtex Cycling Team har invistert mye tid, penger og krefter for å vippe Trønderekspressen ned fra tronen i Trondheim-Oslo. - Krise hvis det blir avlyst, sier lagleder Hans Helmenbakken.
Lesetid: 6 minutter
Deltakerne stålsetter seg for det verste mens Styrkeprøvens framtid forblir uavklart.
Tidligere denne uka skrev Landevei at arrangøren av Styrkeprøven mellom Trondheim og Oslo fremdeles mangler tillatelse til å gjennomføre arrangementet den 17. juni.
Det har naturlig nok gjort deltakerne svært spente og usikre på hva som vil skje nå.
På toppen av pyramiden foregår det er rimelig hvass konkurranse om å være laget som sykler de 540 kilometerne på kortest mulig tid.
I fjor var det Trønderekspressen som ankom hovedstaden på best tid. Det hadde Trimtex Cycling Team tenkt å gjøre noe med i år.
– Vi var så nærme i fjor og har gjort alt vi kan for å forbedre oss i år. Det hadde vært krise for oss og veldig mange andre som har lagt ned 7-800 timer med trening for å få dette til, dersom det nå skulle blitt avlyst. Det ender kanskje med at vi reiser opp til Trondheim og sykler på eget initiativ. Det har i vært fall blitt diskutert i gruppa, sier lagkaptein Hans Helmenbakken til Landevei.
– Ikke urimelige krav
Med søknaden Styrkeprøven per i dag har inne, ønsker verken politi eller Statens Vegvesen å gi mosjonsrittet grønt lys. Det er blant annet uenighet om trasévalg forbi eller gjennom Støren, og om rittet - som har røtter helt tilbake til 1967 - skal få sin årlige avslutning ved Valhall i Oslo.
Politiet har varslet at det er problematisk å skilte om og stenge av deler av E6 ved Hvamskrysset og videre innover Øster Aker vei, og har i stedet henstilt til å legge målgangen til Hellerudsletta.
– Jeg leste artikkelen hos Landevei tidligere i uka, og synes egentlig ikke at de kravene som kom fram der hørtes altfor ille ut. Målgang på Hellerudsletta er ikke nødvendigvis noe urimelig krav, og absolutt ikke et problem for oss om vi sykler noen få kilometer kortere. Hvis alternativet er at det ikke blir arrangert noe ritt, vil jeg mye heller velge det. Kanskje er det heller ikke noe urimelig krav at man ikke stenger av hovedveiene, selv om jeg vet at det har blitt gjort i mange år og at de har pleid å få det til, sier Helmenbakken.
Det som svir for de energiske mosjonistene er all tid de har lagt ned i forberedelsene til Styrkeprøven. Etter påske reiste store deler av troppen på samling til Mallorca. Det har vært gjennomført felles rullesamlinger og naturligvis også mye trening i egen regi.
Førstkommende helg skal laget, som fremdeles har hele 38 mann i troppen, gjøre unna en slags generalprøve ved å sykle to runder rundt Randsfjorden og totalt rundt 300 kilometer og 7,5 timer på landeveissykkelen.
– Trondheim-Oslo-helga, hvor viktig er den for dere?
– Den er veldig viktig. For mange. Kanskje spesielt for oss som sitter på hytta og banker ned fire timer på rulla hver lørdag og søndag før resten av familien står opp. Du legger ned en betydelig innsats, og når det nærmer seg finalen - så kan det plutselig bli avlyst på grunn av små ting det bør være mulig å løse. Det vil være krise, synes jeg. Det vil det være fryktelig for mange. Jeg frykter også at lagsyklingen vi holder på med, kanskje dør litt ut. Da forsvinner litt av gnisten, da forsvinner også laget vårt og jeg tror det blir veldig vanskelig å få noen til å melde seg på neste år, hvis man ikke vet helt med sikkerhet at det blir noe ritt, sier han.
– Dere kom med litt kritikk til arrangøren for måten rittet ble gjennomført på i fjor, og vurderte vel også om dere ikke skulle starte i år. Hva gikk den kritikken ut på?
– Det gikk blant annet på kommunikasjonen i forkant og underveis, men det synes jeg har blitt veldig mye bedre i år. Vi har fått klar tilbakemelding hele veien.
– Det var problemer rundt starttidspunktet i fjor. Vi stor der i regnvær klokka 04:00 på natta, og fikk beskjed om at vi ikke skulle starte før om 40 minutter. Beskjeden om starttidspunktet hadde vi fått rett fra rittleder, og så fikk vi beskjed om at Skogn skulle starte før oss. De hadde ikke en gang møtt opp til det tidspunktet, så da måtte jeg brumme ganske høyt for å orden på det. Det var noen klønete, unødvendige ting det hadde skapt mindre stress om det bare hadde endret på, men jeg synes som sagt at kommunikasjonen har vært mye bedre nå.
Store utlegg
De respektive lagene har også betydelige økonomiske utlegg knyttet til arrangementet. Påmeldingsavgiften koster mellom 1 900-2 450 kroner/hode avhengig av når du melder deg på, i tillegg kommer utgifter til hotell i Trøndelag og for noen også overnatting inne i Oslo.
Trimtex Cycling Team har holdt av 38 hotellrom i Trondheim de nå er usikre på om kan bli refundert. De har også lagt ut snaue 60 000 kroner i påmeldingsavgift.
– For å få best mulig pris på overnattinga, har vi også forhåndsbetalt hotellrom i Trondheim. Så da får se om vi prøve å selge det via finn.no eller om vi får brukt det selv. Om det skulle bli avlyst vet jeg ikke om vi refundert dem, men det bør jo kunne ordne seg. Vi ønsker å gjennomføre og planlegger for fullt etter at det skal bli noe av. Hvis ikke må vi kaste oss rundt og finne en annen løsning. Vi skal uansett sykle den dagen. Den er blitt holdt av i kalenderen i snart ett år, påpeker han.
Inntil det foreligger en endelig godkjennelse eller et endelig avslag fra Vegdirektoratet, vil det fremdeles være i det blå om Styrkeprøven 2023 vil bli gjennomført.
Nytt møte mellom partene
Foreløpig gjelder en klar anbefaling fra arrangøren, som også i fjor opplevde å få anken godkjent etter behandling hos Vegdirektoratet som siste instans:
– De som har meldt seg på til Styrkeprøven skal fortsette med å trene og forberede seg til rittet. Det er absolutt ikke avlyst, sa Thomas Svane Jacobsen til Landevei tidligere i uka.
Styrkeprøven satt onsdag i møter med Vegdirektoratet. Den endelige konklusjonen er foreløpig ikke gjort kjent.
– Det var et hyggelig møte, og vi opplever dialogen som god. Det kommer en avgjørelse raskt som vil bli gjort kjent for oss, Staten Vegvesen og politiet, og som vi vil dele videre, sier Svane Jacobsen.
– Er det blitt foreslått radikale endringer av løypa, for eksempel å trekke målgang ut til Hellerudsletta?
– Vi skal sykle til Valhall. Rittet heter Trondheim-Oslo og ingenting annet, kommer det kontant fra styremedlemmet i Styrkeprøven.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.