– Team Aurora Borealis er en gjeng som liker å sykle sammen og vi liker å gjøre ting på vår måte, sier Tronn Skjerstad.
Han var kaptein på ATEA Pro Aktiv, på HTC og på Velo Club Zoncolan. Stammen i det nye laget er i stor grad en videreføring av disse prosjektlagene, ispedd et knippe nye ryttere.
– Du må bli spurt for å komme med på dette laget. Det er viktig poeng at alle de nye rytterne har kjørt med noen av de som har kjørt for oss i tidligere konstellasjoner. Det er folk vi kjenner, sier Skjerstad, og forklarer at han er ute etter folk som skal fungere både i og utenfor rulla.
– Det handler ikke bare om hva slags watt du tråkker, eller hvilke tidligere resultater du kan vise til. Vi trenger folk som kan kjøre med andre og som kan være med andre, sier Skjerstad.
Noen, deriblant Jan Olav Beitmyren og David Eckroll, har vært med på alle rekordlagene. Rune Morten Johansen, som har vært med siden HTC-tiden, og Geir Lien er andre ryttere som står for kontinuiteten i laget.
– Jeg kunne trekke fram flere navn, og jeg kan si noe pent om absolutt alle rytterne som er på dette laget. Det er folk som liker å være med en gjeng, og som gjør hverandre gode, sier Skjerstad.
Les også: DET RUMLER I RULLA http://www.landevei.no/Nyheter/DET-RUMLER-I-RULLA
Saken fortsetter under
Tronn Skjerstad (til høyre) er kaptein i Aurora Borealis, som han var i ATEA. Jan Olav Beitmyren (til venstre) er en av veteranene i laget, og har vært med helt siden Team Velo Club Zoncolan i 2009. Foto: Ingeborg Scheve
FERDIG MED ATEA
– Vi var egentlig kommet til det at vi så det var riktig å avslutte samarbeidet med ATEA. Det ligger ikke til oss å repetere det vi har gjort før år etter år, forklarer Skjerstad.
– Vi hadde fått ut det vi ønsket ut av det etter tre år. Nå har vi ingen sponsorer eller forventninger å forholde oss til, og har vi alle de friheter vi ønsker å ha. Vi ønsker å utvikle oss, og ikke bare på syklingen, men også på andre former for lagbygging og samarbeid.
VERKEN KLUBB ELLER TEAM
Aurora Borealis er et prosjekt i utvikling. Foreløpig er det en løs konstruksjon, men planen er å bygge opp organisasjonen over tid.
– Vi har ikke helt fastsatt hva dette skal bli eller nøyaktig hva vi sikter mot, men tanken er at vi skal bygge dette gradvis opp til en gradvis fastere struktur, og kanskje bli en klubb på sikt, sier Skjerstad.
For å delta i Styrkeprøven er det krav om at alle rytterne må representere samme klubb, men Skjerstad er ikke sikker på hvor dypt dette kravet stikker når alt kommer til alt.
– Det var vel mest fra Styrkeprøven for at rittet skulle få status som NM lagtempo lang distanse. Vi kan tilpasse oss de reglene som kommer, sier Skjerstad.
Han legger til at når Team Aurora Borealis stiller på Enebakk Rundt på søndag, er det med et lag på 15-16 mann som representerer sine respektive klubber, men i Aurora Borealis drakter. Det er for øvrig første gang draktene luftes offentlig.
Les også: SESONGPREMIEREN
Saken fortsetter under
Samkjøring er det viktigste laget må øve på. Kjørestyrke, individuelle ferdigheter og erfaring skorter det ikke på. Her fra Nordmarka Rundt i fjor. Foto: Ola Morken.
VIL HA HARDERE KONKURRANSE
Stivere konkurranse er av grunnene til at laget i år satser på Lillehammer-Oslo.
Han trekker fram Rye Expressen og tittelforsvarer Kjekkas som noen av de antatt sterkeste konkurrentene. Videre antyder Skjerstad at det vil komme et sterkt lag vestfra, og kanskje noen overraskelser i løpet av oppkjøringsperioden.
– Da blir det tøff konkurranse, og det er definitivt inspirerende for oss. Vi håper det blir i hvert fall 4-5 lag som vil kjempe om seier på Lillehammer-Oslo, og at det blir en ordentlig konkurranse, slik det ikke har vært på Trondheim-Oslo de siste åra, og i år blir vel den distansen enda kjedeligere, sier Skjerstad.
Les også: VIL VINNE ALT
IKKE ET TRENINGSFELLESSKAP
– Vi trener ikke folk. Vi vil ha folk som har nok treningsintelligens til å gjøre det som skal til, og som har idrettserfaring og erfaring med å trene, enten seg sjøl eller andre. Dette er folk som har en kombinasjon av selvstendighet til å trene, og får idrett til å gå opp med jobb og familie og andre ting i livet utenfor sykling, sier Skjerstad, og forklarer at dette er noe av det som skiller Aurora Borealis fra andre lag.
– Det er andre ting i livet enn sykling, og dette skal ikke gå utover familie, jobb og helse, men være et positivt supplement til hverdagen. Det er en del andre der ute som kanskje burde ta en sjekk i passet og innse at det er gått noen tiår siden det toget gikk og at de ikke ble toppidrettsutøvere, sier Skjerstad.
Men jobben må gjøres. Skjerstad antyder at de fleste i laget legger ned 10-12 timer trening i uka i gjennomsnitt. Noen satser kun sykkel, andre driver også med løp og triatlon, og noen sykler også en del terreng.
Saken fortsetter under
Ceresrittet lagtempo er ikke noe satsingsritt for Aurora Borealis, men noen av rytterne benytter seg garantert av muligheten. Foto: Ola Morken
KJØRER SEG INN PÅ RITT
Inn mot Lillehammer-Oslo vil Aurora Borealis kjøre en håndfull oppkjøringsritt, som skal brukes til å finjustere samkjøringa i rulla. Første formtest er Enebakk Rundt på søndag, deretter følger Nordmarka Rundt 22. mai, Vestfold Rundt 29. mai og Tyrifjorden Rundt 5. juni. Videre står rytterne fritt til å delta på andre konkurranser, og trene på den måten de mener er best for dem.
Den individuelle strukturen er en av lagets styrker, men også en ulempe i noen sammenhenger.
– Vi har ikke så mange fellestreninger, og det vil nok tilsi at vi ikke kommer til å prestere så bra som lag på starten av sesongen. Så langt har vi hatt en samling med to turer sammen der vi har fått trent på rullekjøring, så vi stiller med den ulempen i bagasjen, sier Skjerstad. Han vet at andre lag både har mer fokus på fellestreninger og samlinger, har kjørt sammen i flere sesonger, og ikke minst har flere ryttere å ta av.
– Vi har vel en tredjedel av den stallen som Rye Expressen har, og halvparten så mange som Kjekkas, men vi har kanskje akkumulert mer individuell erfaring i laget, sier Skjerstad.
Sondre Bolstad er en av de nye rytterne på Aurora Borealis. Han kom fra Lillehammer CK. Foto: Ingeborg Scheve