ALT HANDLER OM 2018

Da vil Nordlyset sette ny løyperekord på Trondheim-Oslo. Alt innen den tid er trening.

Sist oppdatert: 25. april 2017 kl 06.00
2018: Det er neste år det skal gå virkelig fort for Aurora Borealis. Alt innen den tid er trening. Foto: Eirik Granly
2018: Det er neste år det skal gå virkelig fort for Aurora Borealis. Alt innen den tid er trening. Foto: Eirik Granly
Lesetid: 5 minutter

Aurora Borealis har Color Line Tour Kristiansand-Hovden 27. mai og Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 17. juni som to satsingsritt for sesongen, men lagets hovedmål er å sykle Trondheim-Oslo på under 12:51:02 i 2018. Den rekorden ble satt av Velo Club Zoncolan i 2009, et lag som for øvrig besto av flere ryttere som i dag kjører for Aurora Borealis.

– Alt vi gjør i år er med tanke på neste år, og i år må vi bygge opp stallen mot det. Vi blir ikke bekymret om vi er færre ryttere enn andre lag vi konkurrerer mot i år, og vi er ikke bekymret om vi blir slått av andre lag på enkelte ritt. I år handler det om å få om bord flere ryttere, folk som er i andre roller nå men som vil supplere oss inn mot neste års prosjekt. Noen av disse vil komme til i løpet av våren, andre blir med fra høsten, sier Skjerstad.

Aurora Borealis starter årets sesong med en stamme på rundt 20 mann, derav to kapteiner: Tronn Skjerstad og Rune Morten Johansen. Videre er flere av tidligere sesongers ringrever med, inkludert Jan Olav Beitmyren, Ole-Kristian Ringnes og Geir Lien.

LES OGSÅ: Rye går for ny dobbel 

Saken fortsetter under

Tronn Skjerstad - Eirik Granly 1400x933
KAPTEIN: Tronn Skjerstad. Foto: Eirik Granly

KAPTEIN: Tronn Skjerstad. Foto: Eirik Granly

MÅ SETTE SEG NYE MÅL
– Vi har ryttere som tiltrekkes av mål som ikke er repetisjon av det vi har gjort tidligere. Vi søker utvikling og fornyelse gjennom å sykle andre ritt og sette oss andre mål heller enn å repetere det vi gjorde i fjor. Det ble tydelig etter at vi oppsummerte sesongen 2016. Prosjektet i 2018 er en videreføring av denne filosofien, sier Skjerstad.

Totalt satser Aurora Borealis på fem klassiske lagritt på våren og forsommeren: Enebakk Rundt blir sesongpremieren, deretter følger Nordmarka rundt helga før Kristiansand-Hovden, som blir første hovedritt i år. Tyrifjorden rundt første helga i juni blir generalprøven før Lillehammer-Oslo 17.juni.

Etter Styrkeprøven blir det mer individuelt, men Skjerstad antyder at klubben stiller med ett til to lag på Jotunheimen Rundt første helga i juli og to til tre lag på Offroad Finnmark i månedsskiftet juli-august.

BLI MED PÅ SAMLING 2018: Enda mer av alt – flere turer, mer sosialt, mer stæsj – Norges eneste landeveisfestival 

Saken fortsetter under

Rulle 1400x933
RULLE: Samkjøring prioriteres når laget først er samlet. Foto: Eirik Granly

RULLE: Samkjøring prioriteres når laget først er samlet. Foto: Eirik Granly

SELVMOTSIGENDE PROSJEKT
For å sette ny rekord på DSSP må laget sette sammen en rulle som finner en felles flyt og der hvert eneste pedaltråkk bidrar framover. Til det kreves en trengs en type ryttere som er både individualister og sterke personligheter, utøvere som har treningsintelligens nok til at de ikke trenger å bli trent, sier Skjerstad.

Han forklarer at det ikke er noen enkel oppgave å sette sammen et lag av slike personligheter, og at det handler om mer enn bare å finne de som er sterkest på papiret til gitte roller i rulla.

– Det er egentlig selvmotsigende å bygge et lag av slike sterke personligheter og individualister. Men det har en viss magi over seg, sier Skjerstad.

LES OGSÅ: Nordlyset vant Styrkeprøven 

JAKTEN PÅ X-FAKTOREN  
Det er flere faktorer som skal fungere for at målsettingen skal innfris i 2018.

– Det er ingen enkel formel som gir rekord, men summen av flere forhold og en viss x-faktorer som må falle på plass. At vi må finne den x-faktoren som fungerer for akkurat dette laget er noe av det som trigger oss. Det vi vet fra tidligere forsøk er at vi må finne vår måte å kjøre på, og fylle på med ryttere som passer inn i laget. Men det var faktisk et lag som egentlig ikke hadde alle forutsetninger for å lykkes som greide å sette rekorden, sier Skjerstad.

UNIKT STØTTEAPPARAT
Det er mer enn bare summen av rytterne på laget som er avgjørende for resultatet. Støtteapparatet må være like velsmurt som rulla, og også der er det mange roller som skal fylles.

– Vi trigges av å ha flere sider ved laget enn bare å gjøre det vi har gjort før. Så via Anders Bernhodt, en av rytterne i laget og innehaver av Duke Sport på Råholt, har vi fått i gang et samarbeid med en av Frelsesarmeens behandlingssentre for tidligere narkomane. De blir en viktig del av vårt støtteapparat, forteller Skjerstad.

– Det er supert å ha så dyktige og ivrige folk i støtteapparatet vårt, og fint å kunne være tett på folk som har den type bakgrunn. De snuoperasjonene disse har gjort har vært med på å skape mer motivasjon i laget vårt, og vi er glad for å ha et sånt samarbeid, sier han.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

Aurora Borealis - Foto Eirik Granly 1400x511
AMBISIØSE: Selv om det ikke er i år det gjelder, stiller ikke Aurora Borealis i ritt for å bli listefyll. Foto: Eirik Granly

AMBISIØSE: Selv om det ikke er i år det gjelder, stiller ikke Aurora Borealis i ritt for å bli listefyll. Foto: Eirik Granly

Publisert 25. april 2017 kl 06.00
Sist oppdatert 25. april 2017 kl 06.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen