Rye Expressen føler seg godt i rute til helgas generalprøve før Styrkeprøven men er ekstra spent på Trønderekspressen. Foto: Sylvain Cavatz
Lesetid: 4 minutter
Mens oppkjøringsrittene mot Styrkeprøven så langt har vært preget av de tradisjonelt sterke storlagene fra Østlandet, kommer Trønderekspressen til Tyrifjorden Rundt på søndag. Det er knyttet stor spenning til Trondheimslaget, som har rustet opp stallen betraktelig sammenliknet med i fjor.
Trønderekspressen selv er også spente på generalprøven. Så langt har de bare konkurrert lokalt, og selv om de har vært kreative med å skape større konkurranse der, er det ikke det samme som å kjøre mot rivalene.
– Jeg tror vi ligger ganske godt an før Styrkeprøven, til tross for at vi kun driver og konkurrerer med oss selv. På siste ritt vi deltok i, Victoriarunden, delte vi laget i tre smålag og kjørte mot hverandre, sier Arne Gran, som er en av kapteinene i Trønderekspressen.
– Vi drar jo nedover for å kjenne litt på nivået, så dette blir spennende. Men dessverre stiller vi ikke fullt lag, så jeg tror ikke Tyrifjorden nødvendigvis blir en lakmustest på hvem som vinner Styrkeprøven, sier Gran.
SPENT: Trønderekspressen gleder seg til å teste nivået på hovedkonkurrentene. Foto: Sigurd Moen
Rye jages fra to kanter
Rye Expressen slo Aurora Borealis på Randsfjorden Rundt forrige helg, og har også hatt god margin ned til Sykkelridderne på tidligere ritt i sesongen. Samtidig har Rye aldri slått Aurora Borealis på Tyrifjorden Rundt, så kaptein Rune Holden har på ingen måte avskrevet dem heller.
– Det blir et utrolig spennende ritt. Det er en veldig teknisk trasé som utfordrer oss til det ytterste, samt att vi møter Trønderekspressen for første gang i år. De er jo våre største konkurrenter på Trondheim-Oslo så det blir spennende å se hvor de står i forhold til oss. Sykkelridderne vant her i fjor og blir garantert å regne med i år også. Dette er en løype for de gutta. De er råsterke i det småkuperte terrenget, så her får vi ikke noe gratis, sier Holden.
Han legger til at laget ikke endrer på kjørestilen, men fortsetter med det som har fungert så langt i år.
– Strategien blir som tidligere. Vi går for en kontrollert åpning med styrt watt i bakkene, så gjelder det finne flyten og gjøre rytteren bak deg god. Da får vi flyt i rulla, og med flyten kommer også farten, sier han.
Sandnes SK slo rekordholderne på Kristiansand-Hovden med fire sekunder.
Revansjesugne
Aurora Borealis har seier og rekord på Styrkeprøven 2018 som hovedmål, men stiller heller ikke på årets utgave for å bli listefyll. På Tyrifjorden Rundt regner Sykkelridderne med å stille i underkant av 20 mann, og vet at det kan bli tynt mot Ryes nesten 30.
Så langt denne sesongen har de blitt slått av Rye Expressen, men Aurora Borealis har gode erfaringer med generalprøven over Sollihøgda. – Jeg ser at Rye starter fem minutter bak oss, så da har de nok en skummel plan. Men historisk er det fra dette rittet og fram til Styrkeprøven at vi har vist muskler. Dette er også planen på søndag. Vi blir litt og litt bedre for hvert ritt, og har tro på at i finalen der alle stiller med maks 20 mann skal vi vise hva som bor i Aurora Borealis, sier Jan Olav Beitmyren.
Beitmyren er en av veteranene i Aurora Borealis, og kjørte også sammen med mange av de samme rytterne da laget Velo Club Zoncolan satte rekord på Trondheim-Oslo i 2009, en rekord som har stått i nesten 10 år. I år er det riktignok Lillehammer-Oslo som er lagets valgte distanse i Styrkeprøven, men alt handler om ny rekord på Styrkeprøvens lengste løype i 2018.
TITTELFORSVARERE: Aurora Borealis har gode erfaringer med Tyrifjorden Rundt som oppkjøring til Styrkeprøven. Foto: Sylvain Cavatz
Prioriterer fellesstart
Kjekkas har analysert og evaluert nederlaget på Hovden sist helg, som var lagets hovedmål for sesongen.
– Vi har slikket sårene etter helga, men stiller ikke til start på Tyrifjorden Rundt. Det var heller aldri planen. Det neste for oss nå er Lillehammer-Oslo. Denne helga vil en del av oss kjøre fellesstart, mens noen reiser utenlands for å sykle kvalifiseringsritt til Masters-VM, sier Aleksander Stijelja, som er kaptein i Kjekkas.
Tyrifjorden Rundt er andre av tre ritt i serien Oslo Klassikerne. Selve rittet har fått noen endringer i pr sammenliknet med tidligere utgaver. Den største er at rittet i år kjøres motsatt retning, altså medsols. Det skal bedre sikkerheten i rittet.
Start og mål er fortsatt i Sandvika sentrum. I tillegg til det ordinære turrittet på 145km med både fellesstart og lagkonkurranse, kjøres det også en kort løype med fellesstart på 60km og en lang løype på 245km.
VAKKERT: Tyrifjorden Rundt har mer å by på enn oppkjøring til Styrkeprøven. Foto: Frank Solberg
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.