Sondre Holst Enger og Kristoffer Skjerping til Team Kjekkas
Verken Kristoffer Skjerping eller Sondre Holst Enger var fornøyde med hvordan sykkelkarrierene sluttet. Nå gjør de begge comeback i nystartede Team Kjekkas Elite.
COMEBACK: Kristoffer Skjerping (t.v) og Sondre Holst Enger gjør comeback i Norge. Nå skal de sykle for Team Kjekkas Elite. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 6 minutter
Sondre Holst Enger og Kristoffer Skjerping gjør begge comeback i 2022, i det som er kjent som et erkenorsk klubblag.
Team Kjekkas har frem til nå vært en klubb for sterke amatører, men nå skal de hevde seg også på det høyeste nivået i Norge.
Nye midler og nye ryttere er hentet inn til klubben for å drifte det som skal bli den kommende satsingen i Norge: Team Kjekkas Elite.
– Jeg er veldig glad i å sykle, og jeg ga meg ikke fordi jeg er lei, sier Kristoffer Skjerping.
Det er lenge siden han har sittet på en sykkel for å konkurrere, men egentlig skulle det ikke vært slik. Etter at han la opp var han satt opp til et rekordforsøk på Lillehammer-Oslo, som ble avlyst på grunn av korona.
Men nå skal han altså tilbake med startnummer på ryggen, igjen på høyt nivå.
– Siden jeg sluttet som proff har sykling vært lystbetont for å ha det gøy. Etterhvert har jeg fått mange kamerater på Team Kjekkas. Jeg sykler fortsatt for å ha det gøy, men nå er det et par knepp opp, sier han.
– Sykling skal være gøy, hvor lett er det å prestere på dette nivået om det ikke ligger noe alvor bak?
– Kjekkas-laget har blitt mer og mer seriøst i det siste, og nå har vi så bra ryttere at det blir et ordentlig opplegg. Sykling er kanskje gøyest når en ikke har press på seg, men nå blir det mer alvor. Ikke at det blir mindre gøy, men nå får jeg følelsen av at nå må jeg komme meg på rulla å ta en intervalløkt. Den følelsen har jeg ikke hatt før. Rulla var det første jeg solgte etter at jeg la opp, og jeg lovet meg selv å aldri sykle på rulle igjen. Men nå har jeg jo kjøpt en, sier han.
Kristoffer Skjerping var en av Norges aller største talenter på landeveien, der han som U23-rytter syklet inn til andreplass i Flandern rundt – de to andre på podiet var Tiesj Benoot og Dylan Groenewegen. I U23-VM blir han nummer tre – etter å ha vunnet spurten i restene av feltet bak Sven Erik Bystrøms solide gullmedalje.
Han signerte siden for Cannondale-Garmin, for tidlig mente mange. I laget fikk han aldri ut sitt fulle potensial, og han ble en rytter kjørt for hardt, kasteball mellom de ulike rittene.
Til slutt vendte han hjem til Norge – til Uno-X. Men det som skulle bli løsningen på den videre karrieren, ble heller slutten.
Han hadde en god sesong hos Uno-X i 2019, og han vant blant annet beinharde Ringerike Grand Prix. Men da kalenderen nærmet seg slutten, fikk han det han selv omtaler som en sjokkbeskjed:
Han fikk ikke være med Uno-X videre. Vel vitende om at han nå måtte på lagjakt, syklet han inn til seier i Gylne gutuer – så var karrieren over. Han fant seg aldri et nytt lag, og gikk etterhvert inn i et mer normalt arbeidsliv, som tømrer.
– Det er ganske utfordrende å komme hjem fra jobb, og så trene. Det hadde ikke funket med 1000 timer og full jobb, da hadde jeg gått i veggen. Det handler om å finne en balanse mellom jobb og trening, og finne på litt andre ting også. Jeg er kanskje nede på halvparten. Men en kan sykle fort på det også.
– Er det realistisk å forvente et resultat fra Team Kjekkas Elite i år?
– Det er ikke usannsynlig at vi er det beste klubblaget neste år. Jeg tror det er realistisk at vi kan vinne et norgescupritt. Det er greit at vi er avdanka og har full jobb, men vi vet også hva som skal til for å vinne sykkelritt.
– Du har jo vunnet Ringerike Grand Prix før?
– Å vinne Ringerike med full jobb hadde vært dritkult. Men jeg tror det er vanskelig som tømrer.
Dette er Team Kjekkas
Team Kjekkas er primært kjent som et av de sterkeste rullelagene i Norge, selv om flere av klubbmedlemmene har vært å finne på startstreken i både norgescupritt og NM.
Så sent som i fjor satte Team Kjekkas løyperekord på Color Line Tour Kristiansand Hovden. Da regnet vi laget for å være outsidere til prestisjeoppgjøret der lag fra hele landet deltok i fravær av Trondheim-Oslo – en spådom som altså ble gjort til skamme.
I 2019, det siste året med ordentlige rullekonkurranser før pandemien kom, satte laget rekord på daværende løype av Lillehammer-Oslo, pålydende 4:15:47.
Nå ønsker klubben å vise at de kan prestere på det høyeste nivået i Norge som et lag – ikke bare med et enkeltresultat i ulike ritt.
– Vi har lyst til å sette Kjekkas på kartet i Norge, forteller Per Christian Eidevik. Han har vært en motor i klubben helt siden oppstarten, og er sammen med Alexander Stijelja initiativtager til Kjekkas Elite.
– Dette er et seriøst forsøk fra oss på å hevde oss, og vi skal vise for sponsorene våre at vi har høy verdi. Der vi skal vise oss frem er i norgescupen, og vi har også fått muligheten til å kjøre Ringerike Grand Prix og Sundvolden Grand Prix, i tillegg til Norgesmesterskapet. Dette er et rent elitelag som ikke har noe med resten av klubben å gjøre, sier han.
På amatørsiden av norsk sykkelsport, er det ikke uvanlig at lagene som konkurrerer i rulleritt består av ryttere på tvers av flere klubber, gjerne frontet gjennom et sponsornavn.
Team Kjekkas har gjennom historien bestått som en klubb, med en relativt stabil rytterstamme. Det har gjort at de har blitt bedre og bedre med årene – selv om amatørene også har blitt eldre. Seieren i Kristiansand-Hovden blir trukket frem som et eksempel på et lag som yter mer, simpelthen fordi de er mer samkjørt og har en lang historie sammen.
Når Team Kjekkas Elite kjører sitt første løp, er det fortsatt som en del av en klubb – en elitesatsing på kontinentalnivå er utelukket.
Eidevik trekker frem paralleller med klubben forøvrig:
– Det viktigste er at dette er ryttere som har lyst å kjøre offensivt og vise seg frem i norgescup, på Ringerike og Sundvolden, samt NM. Vi som driver klubben er jo etterhvert bitt gamle, men i den gruppa er den yngste 22, mens den eldste er 28. Vi kan godt si at Team Kjekkas utvides – vi har ikke hentet disse rytterne for at de skal kjøre rulle, selv om de skal være med på Vattern rundt som blir målet for Kjekkas 2022, de skal først og fremst jakte pallplasser på høyeste nivå i Norge, sier han.
Dette er Team Kjekkas Elite 2022:
Sindre Haugsvær
Joakim Strindin
Kristoffer Skjerping
Fredrik Steen
Sondre Holst Enger
Magnus Frydenlund
Jørgen Korstad
Anders Bjørgengen
Kristian Klevgaard
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.