Spikkestadrunden var siste ritt i Norgescupen 2018. Vaktplanene for den 40 kilometer lange løypa var godkjent av både politiet og Norges Cykleforbund, men trafikkforholdene på rittdagen gjorde det uforsvarlig å gjennomføre Norgescupfinalen.
– Vi hadde foretatt en risikoanalyse av rittet og gjennomført testritt i traséen. Vi hadde også lagt rittet så tidlig på dagen som mulig for å unngå mest mulig trafikk, men da rittdagen kom var det ikke forsvarlig, sier rittleder Bjørnar Volden i arrangørklubben Bærum og Omegn CK.
– Vi legger og flate og beklager at det ble slik. Vi opplever at vi har forståelse for avgjørelsen, men det er selvfølgelig mange som er frustrerte også. Mange har reist langt, og brukt mye tid og ressurser for å komme hit.
LES OGSÅ: Sjeldent åpent om sammenlagtseieren
Saken fortsetter under
SKUFFET: Mange av rytterne var skuffet over at Norgescupfinalen ble avlyst. Foto: Pål Westgaard
– Løypa var rett og slett for farlig
Mye trafikk i traséen, mange påkjøringer og rundkjøringer og minimum av løypevakter gjorde det uforsvarlig å gjennomføre Norgescupfinalen i Spikkestad.
– De fleste ville at rittet skulle avlyses, og noen klappet for avgjørelsen, forteller Pål Westgaard i støtteapparatet til Asker CK.
Han forteller om skumle forhold i løypa med lange bilkøer, utålmodige bilister som foretok farlige forbikjøringer, tunneler, smale veier og så mye støv på grussegmentene at det var vanskelig å se.
– Enkelte rytter sto av i langesonen på grunn av sikkerheten. Løypa var rett og slett for farlig. Det var mye motgående trafikk, spesielt ned de gamle Lierbakkene. Det var altfor få vakter, og ikke alle rundkjøringene hadde vakter, sier Westgaard.
Saken fortsetter under
STØVETE: Stedvis var det så mye støv at det var nesten umulig å se veien. Foto: Pål Westgaard
25 prosent grus
Traséen i Norgescuprittet Spikkestadrunden er 40 kilometer, der omtrent 25 prosent av løypa er lagt til gruslagte turveier. Det gjorde arrangøren av flere grunner.
– Grussegmenter bidrar til å gjøre rittet mer spennende, men det reduserer også fordi de nye kravene til løypevakter gjør at vi må tenke alternativt for å kunne gjennomføre i henhold til reglene, forklarer Volden.
LES OGSÅ: Utvider Ronde van Vestkant
Saken fortsetter under
RITTLEDER: Bjørnar Volden. Foto: Pål Westgaard
Norgescupen er avgjort
Konsekvensen av dagens avlysning er at Norgescupstillingen etter siste etappe i Tour de Hallingdal i begynnelsen av juli blir stående som endelig resultat i Norgescupen 2018. For rytterne som hadde sjansen til å kjøre seg opp i sammendraget er dette kjedelig.
Den endelige stillingen i Norgescupen 2018 er som følger:
Topp 3 menn senior
1. Kristian Aasvold, TVK/Team Coop, 1647 poeng
2. Markus Hoelgaard, Sandnes SK/Joker Icopal, 1439 poeng
3. Jonas Abrahamsen, Grenland SK/Uno-X Development Team, 1183 poeng
Topp 3 menn U23
1. Olav Hjemsæter, Glåmdal SK, 763 poeng
2. Jonas Iversby Hvideberg, Fredrikstad SK, 587 poeng
3. Håkon Lunder Aalrust, Asker CK/Team Coop, 483 poeng
Topp 3 menn junior
1. Audun Gautestad, Bergen CK, 1557 poeng
2. Sindre Hvasser Brein, BOC, 1465 poeng
3. Dennis Gråsvold, Grenland SK, 1217 poeng
Topp 3 kvinner senior
1. Ingrid Moe, Bergen CK/Hitec Birk Sport, 1990 poeng
2. Line Marie Gulliksen, BOC/Hitec Birk Sport, 1595 poeng
3. Ingvild Gåskjenn, Horten og Omegn CK/ Hitec Birk Sport, 1419 poeng
Topp 3 kvinner U23
1. Ingvild Gåskjenn, Horten og Omegn CK/ Hitec Birk Sport, 1419 poeng
2. Hedda Wallstrøm Johansen, Grenland SK, 678 poeng
3. Mie Bjørndal Ottestad, Ullevål SK, 552 poeng
Topp 3 kvinner junior
1. Amalie Lutro, Stavanger SK, 1670 poeng
2. Thale Kielland Bjerk, BOC, 1450 poeng
3. Mari Hole Mohr, Stavanger SK, 1140 poeng
Les også: Landevei sine siste produkttester
Les også: Turekspertene i UTE sine testvinnere