ANDREPLASS: I fjor ble Rye Expressen nummer to på Nordmarka Rundt, men likevel slått med over seks minutter av Kjekkas. Foto: Ola Morken
Lesetid: 3 minutter
Laget fra arrangørklubben Rye ble nummer tre på Enebakk Rundt og har ambisjoner om å ta seieren tilbake fra Kjekkas på søndag. I fjor slo de Rye Expressen med over seks minutter margin.
– Vi må sette nær maks fart fra første meter, men likevel åpne kontrollert. Vi vet jo at Borealis kommer til å stå i ramma i håp om å oss opp til Sollihøgda. Men fra Grua til Gjelleråsen er det mye å hente hvis du har et lag med voksne menn med trøkk i pedalene, sier Pål Sørvoll, som er en av kapteinene i Rye Expressen.
Det 148 kilometer lange oppkjøringsrittet er kjent som ett av terminlistas tøffeste, fryktet av selv de sterkeste storlagene for sin nådeløse løypeprofil. Med stadige stigninger, svingete og krevende nedkjøringer, og endeløse sletter er det minimalt med hvileskjær underveis. og feilberegninger kan slite selv store, sammensveisede lag i filler. Rittet er også første ritt i trippelen Oslo klassikerne, som foruten Nordmarka Rundt består av Tyrifjorden Rundt 3. juni og Øyeren Rundt 12. august.
Saken fortsetter under
KUPERT: Løypeprofilen i Nordmarka Rundt gir lite hvile mellom start og mål.
Hva skal til for å vinne NR? – Nordmarka Rundt er tre og en halv time med melkesyre, og den som tåler mest melkesyre vinner Nordmarka Rundt. Rittet har mye mer bakker enn de andre rittene, og vi sykler generelt bedre på flatene enn i bakker. Det er et forferdelig slit. Bakkene i Nordmarka Rundt varer og rekker, og du må hele tida ligge på grensa til hva laget tåler. Det krever mye av de foran og de bak.
Hvem er hovedkonkurrenten? – Opprinnelig var det Aurora Borealis. De stiller med over 30 mann og er nok favoritter her. Men i løpet av de siste dagene har Kjekkas kommet på banen. Inntil for noen dager siden var det bare sju-åtte av dem, men nå som de kommer med 14-16 stykker så nærmer de seg et mannskap som blir en reell utfordrer. De er vesentlig færre, men de er yngre og de har gjennomgående bedre kondis enn oss.
Hva har dere gjort siden tredjeplassen i Enebakk Rundt 1. mai? – Vi har kjørt timevis med rulletrening. Vi har fått to tette rekker, med gode overganger både foran og bak, og vi holder jevn hastighet. Da vi syklet gjennom traséen til Nordmarka Rundt sist søndag satte vi fart fra Grua til Oslo, og på strekningen mellom Hakadal og Nittedal syklet vi et halvt minutt fortere på treningstur enn vi gjorde på rittfart i fjor. Vi er flinke til å sette rett fart i bakkene. Vi vet nøyaktig hvilken watt vi skal sette i de ulike bakkene, men hva det holder til mot de konkurrentene får vi se på søndag, sier Sørvoll.
MER FRES: Rye Expressen forventer å komme mer samlet til mål og med mer fres enn i sesongdebuten Enebakk Rundt 1. mai. Foto: Rye Expressen
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.