Kjekkas klokket inn på 3:36:50, og tok sin andre utklassingsseier på rappen, også denne gang med Rye Expressen på andreplass og Aurora Borealis på tredjeplass.
– Vi har aldri vunnet Nordmarka Rundt før, og vi visste at verken Rye Expressen eller Aurora Borealis ville la oss få en meter gratis etter Enebakk Rundt 1. mai, sier Aleksander Stijelja, som er kaptein i Kjekkas.
Han er imponert over fokuset og innsatsen i laget, og måten rytterne setter laget foran egne ønsker.
– Det er en lagmoral i gjengen som jeg er virkelig stolt av. Gutta kjører for hverandre til det er helt tomme, og det er langt fra Klekken til mål når det striregner og en har tatt ut alt for laget, sier Stijelja.
LES OGSÅ: Storlagene møtes i Nordmarka Rundt
TOK AV FRA GRUA
Planen var å kjøre kontrollert både opp og ned Sollihøgda for å holde laget mest mulig samlet lengst mulig.
På Sollihøgda lå Kjekkas relativt likt med både Rye og Aurora Borealis, og heller ikke på Jevnaker var det store forskjeller mellom de tre topplagene.
Men fra bakken opp fra Jevnaker la Kjekkas stadig flere sekunder mellom seg og konkurrentene. Fra Grua var det imidlertid full løsslipp, og da økte avstanden raskt.
– Vi satte bånn skyv på de siste fem milene og kjørte fra Rye med to minutter og Aurora med fire minutter fra Grua og inn til mål, sier Stijelja.
Med flere nye ryttere inn i laget i forkant av sesongen, er troppen både større og sterkere enn i fjor, og ikke minst jevnere.
– Vi er en veldig bra gjeng i år. Det er kommet nye sterke ryttere inn i laget, og de som er med fra i fjor har også gjort jobben i vinter. Det merker vi nå, og laget er mye jevnere, sier Roy Magne Storholm, som også er kaptein i Kjekkas.
LES OGSÅ: Kjekkas knuste konkurrentene
Saken fortsetter under
STØRRE: Kjekkas har flere ryttere i årets stall, og det gir resultater. Foto: Ola Morken
HOLDT IGJEN
Regn fra start til mål gjorde ast Kjekkas kjørte mer konservativt på enkelte deler av løypa enn de ville gjort i bedre forhold, ikke minst fordi Color Line Tour Kristiansand-Hovden neste helg er sesongens hovedmål for Kjekkas.
– Vi sa før start at pri en i dag er å holde seg på sykkelen. Dette rittet var en gjennomkjøring, og da ville det vært dumt å miste ryttere i velt i dag, sier Stijelja, som er optimistisk inn mot neste helg etter dagens utklassing.
– Vi satte en plan og vi holdt den. Vi viste disiplin og kjørte godt teknisk, og vi satt igjen med mye folk på slutten. Det var ikke feilfritt, men det vi presterte i dag lover godt for neste helg, sier Stijelja.
BLI MED PÅ SAMLING 2018: Enda mer av alt – flere turer, mer sosialt, mer stæsj – Norges eneste landeveisfestival
Saken fortsetter under
LEVERER: Kjekkas er godt fornøyd med over seks minutters seiersmargin på generalprøven før Hovden. Foto: Ola Morken
GRISEBANK IGJEN
Hjemmefavoritter og tittelforsvarerne fra 2016 Rye Expressen tok andreplassen med tida 3:43:26, seks minutter og 36 sekunder bak Kjekkas.
– Vi fikk grisebank i dag også, sier Rune Holden, som er en av kapteinene i Rye Expressen.
PORSCHE RYGGET INN I LAGET I 55KM/T
Rye Expressen er likevel langt fra misfornøyde med andreplassen, omstendighetene tatt i betraktning. Mens laget jaget Kjekkas i gjennom Nittedal ble det bråstopp da en Porsche Cayenne tok en U-sving i nærheten av avkjøringen til Varingskollen.
Bilisten kom ikke helt rundt på første forsøk, og rygget inn i motgående kjørefelt der Rye Expressen kom durende i 55km/t. Til tross for massevelt, flere personskader inkludert kragebeinsbrudd, kjører sjåføren fra ulykken uten å stoppe for å hjelpe, sier Holden, som antyder at Rye tapte minst tre minutter på velten.
– Når slikt skjer, stopper hele laget, og da går det fort litt tid, og det er fryktelig trist at en av rytterne våre er ute for resten av sesongen, sier han.
Se også: Livet på landeveien
HELT ETTER SKJEMA
Med unntak av velten gikk rittet helt etter planen, og Rye-kapteinen føler seg godt i rute mot Trondheim-Oslo i juni.
– Planen var å kjøre rolig til Sollihøgda og ikke kjøre på oss for mye syre. Vi ble litt bekymret da vi hørte Kjekkas hadde 1:15 på oss etter kort tid, men vi holdt oss til planen. Det som var litt artig, var at vi hadde øyekontakt med Aurora Borealis på matstasjonen ved Sundvollen. Da kneppet vi opp et hakk, og vi kjørte mye fortere derfra og inn, sier Holden, som mener de tidvis også kjørte fortere enn Kjekkas på siste del av rittet.
– Vi analyserer litt Strava-segmenter nå, men innover Østre Aker vei har vi helt sikkert kjørt fortere enn dem. Hadde det ikke vært for velten, ville avstanden opp til Kjekkas vært vesentlig mindre. Alle rytterne våre gjør jobben, og folk blør for drakta si i dette laget. Det er moro, sier han.
Saken fortsetter under
STERKE: Rye Expressen holdt unna for Aurora Borealis til tross for en stor velt ved Åneby som kostet en av rytterne sesongen. Foto: Ola Morken
GREI SKURING FOR AURORA
Aurora Borealis ble nummer tre i år som i fjor, med tida 3:43:29, og tre sekunder bak Rye.
– Vi tapte for to bedre lag. Men det er fremgang siden Enebakk Rundt og mye positivt å ta med seg fra Nordmarka Rundt, og de nye i laget framstår som sterke og solide i rulla gjennom hele rittet. Vi greide ikke å holde trøkket helt inn, men det vil komme med rittene fram til Styrkeprøven, sier Jan Olav Beitmyren, som er en av kapteinene i Aurora Borealis.
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:
Terrengsykkel: Test av elsykkel for sti
Klatring: Slik velger du klatresko
Landevei: Test robuste grussykler med bukkestyre
Fri Flyt: Test av allsidige topptursekker
TREDJEPLASS: Aurora Borealis tok den siste pallplassen i Nordmarka Rundt i år som i fjor, men mener de er i rute til Styrkeprøven i juni. Foto: Ola Morken