Det 148 kilometer lange oppkjøringsrittet er kjent som ett av terminlistas tøffeste, fryktet av selv de sterkeste storlagene for sin nådeløse løypeprofil. Med stadige stigninger, svingete og krevende nedkjøringer, og endeløse sletter er det minimalt med hvileskjær underveis, og feilberegninger kan slite selv store, sammensveisede lag i filler.
Prestisjen ved å vinne Nordmarka Rundt står i stil med utfordringene. Rittet er også første gjensyn for de tre rivaliserende storlagene på Østlandet etter sesongåpningen Enebakk Rundt 1. mai.
SLIK GIKK DET I FJOR: Rye XP vant Nordmarka Rundt
FORHÅNDSFAVORITTENE
Kjekkas knuste konkurrentene på sesongåpningen i Enebakk Rundt 1. mai, der de vant med over fire minutters margin til Rye Expressen og enda et par minutter til Aurora Borealis.
– Det er klart at etter seieren etter på Enebakk så stiller vi til start som en av favorittene, men jeg er sikker på at både Rye Expressen og Ridderne har skumle planer. Men dette er ett av de beste og morsomste rittene på terminlista og vi gleder oss til start, Aleksander Stijelja, som er kaptein i Kjekkas.
LES OGSÅ: Kjekkas knuste konkurrentene
Saken fortsetter under
KNUSENDE SEIER: Kjekkas vant Enebakk Rundt med over fire minutters margin. Foto: Ola Morken
LES OGSÅ: Utklassing på Nordmarka rundt
For Kjekkas er Nordmarka Rundt også generalprøven før Color Line Tour Kristiansand-Hovden neste helg, som er hovedmålet for laget i år. Dermed har Kjekkas et litt annet utgangspunkt mot Nordmarka Rundt i år enn tidligere sesonger, der formtoppen bør være i anmarsj nå og ikke til Lillehammer-Oslo i midten av juni.
– Hovedmålet for oss kommer 28.mai, men klarer vi å kjøre som vi gjorde på Enebakk Rundt skal vi være med å kjøre for seieren også denne helga, sier Stijelja, som stiller med tilnærmet fullt mannskap på Nordmarka Rundt.
Samtidig må rittet behandles som oppkjøring.
– Det kjedelige svaret er at vi skal jobbe med arbeidsoppgaver og unngå uhell på veien. Fokuset blir som på Enebakk: å kjøre godt sammen som lag og holde laget samlet så lenge som mulig, sier han.
LES OGSÅ: Har fått nok juling
UTFORDRINGER I KØ
– Utfordringene står i kø fra start. Det går fort det første kvarteret til vi kjører av på Bærumsveien. Derfra til Sollihøgda er det mye teknisk, så her må konsentrasjonen være på topp. Bakken opp til Sollihøgda kan være tøff, så her er det viktig å kjøre jevnt hardt, samtidig som man ikke brenner for mye krutt, da det fortsatt er langt igjen, sier Stijelja, og forklarer at andre del av rittet kan bringe både seier og forbannelse avhengig av hvordan laget har kjørt innledningsvis.
– Det går opp og ned helt frem til Roa og derfra og inn kan man kjøre inn mye om man har spart litt på kreftene. Utfordringen ligger i å utnytte terrenget slik at man bruker minst mulig krefter, samtidig som det flyter godt, sier veteranen.
Saken fortsetter under
TUNGT: I fjor var det blytunge forhold på Nordmarka Rundt. I år ser i hvert fall været ut til å bli bedre. Foto: Sylvain Cavatz
LES OGSÅ: Test av Cannondale Supersix Evo
TITTELFORSVARERNE GÅR FOR GULL
Rune Holden som er kaptein i Rye Expressen gleder seg til Nordmarka Rundt. Selv om det 148 kilometer lange rittet er en del av oppkjøringen mot Styrkeprøven i juni, er det litt ekstra prestisje knyttet til Nordmarka rundt. Rye Expressen er både tittelforsvarere etter seieren i fjor, samt at klubben er vertskap for rittet.
– Vi må jo prøve å gjenta oss selv fra i fjor, og går for gull, selvfølgelig. Ut fra den interne lagkonkurransen ser jeg at vi er i rute. Men det blir beinhardt med et formsterkt Kjekkaslag og en gjeng sykkelriddere som sikkert vil være med på moroa, sier Holden.
Holden legger ikke opp til noen større forandringer på strategi og taktikk, men holder seg til det som har fungert for laget i Nordmarka Rundt tidligere år. Rittet er også et oppkjøringsritt, og ikke sesongens hovedmål, og skal brukes deretter. Holden har flere arbeidsoppgaver for laget denne helga, både innen samkjøring og teknikk.
– Nordmarka Rund er ett ritt som utfordrer oss på flere områder der vi har litt å jobbe med. Vi må sørge for å sykle mer kontrollert i motbakker og bli tøffere nedover. Slik sett er dette rittet ideelt. Nordmarka Rund har av terreng og utfordringer, så det er bare å bite tenna sammen å holde seg fast, sier Holden.
Saken fortsetter under
GÅR FOR GULL: Hjemmelaget Rye Expressen vant Nordmarka Rundt i fjor og vil kjempe for å beholde tittelen i år. Foto: Ola Morken
UTE ETTER REVANSJ
Aurora Borealis ble nummer tre på sesongstarten i Enebakk Rundt 1. mai, grundig slått av både Kjekkas og Rye Expressen. Det vil de gjøre noe med til helga, og stiller med større mannskap og flere felles mil i beina til Nordmarka Rundt.
– Vi håper lærepengen vi fikk på Enebakk Rundt gjør oss mer skjerpet i alle faser av et lagritt. Fokuset ligger på å spille hverandre gode, og få toget til å gå jevnt fort, sier Jan Olav Beitmyren, som er en av kapteinene i Aurora Borealis, og også var med
– Vi stiller så å si fulltallige på søndag. Både Kjekkas og Rye blir tøffe motstandere, og sekundstriden vil nok være der som i fjor, sier han.
– Vi ser frem til Nordmarka Rundt. Til helgen er målet å forbedre kjøringen fra Enebakk Rundt, slik at vi kan være på vårt beste om cirka en måned. Nordmarka Rundt er både lengre enn Enebakk Rundt og har flere høydemetre, så her vi får brynet oss på nye utfordringer, sier Tronn Skjerstad, som er kaptein i Aurora Borealis.
LES OGSÅ: Alt om utstyrstester av sykler og utstyr for landeveien
Saken fortsetter under
REVANSJESUGNE: Aurora Borealis ble slått på Nordmarka Rundt i fjor, og ble nummer tre på Enebakk Rundt i år. Foto: Sylvain Cavatz
BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.
FAKTA NORDMARKA RUNDT
Arrangeres 21. mai, start og mål på Årvoll skole
Med drøyt 1625 høydemeter fordelt på 148km er det også kjent som Østlandets tøffeste turritt
Første arrangement i rittserien Oslo Klassikerne, som også består av Tyrifjorden Rundt (145km/4. juni) og Øyeren Rundt (124km/13. august)
Mer om Nordmarka Rundt