VANT IGJEN: Kjekkas forsvarte seieren i Nordmarka Rundt, som i år gikk i svært fuktige forhold. Foto: Ola Morken
Lesetid: 4 minutter
– For all del, vi er veldig fornøyde med å vinne, og Rye Expressen kjørte jevnt med oss lenge. Men vi har aldri syklet med så mange i rulla på dette rittet før, og det er mange på laget som er nye i år. Det å sitte med et så mange i denne farten og i dette været, var en stor utfordring. Dessuten prøvde vi på et par ting i dag som ikke fungerte i det hele tatt, sier Per Christian Eidevik, som er en av kapteinene i Kjekkas.
Det ene eksperimentet var å starte med en hovedrulle og en stor hale bak. Tanken var at det skulle gi mer restitusjon til de som lå i sekken, men blant annet på grunn av løypeprofilen i Nordmarka Rundt med mye høydemeter, svinger og teknisk terreng i løpet av rittets 148 kilometer, ble fasiten det motsatte.
– Det ble for store glipper mellom hovedrulla og sekken, særlig inn og ut av svinger, i nedoverbakker og gjennom rundkjøringer. Da ble det veldig mye eksplosiv kjøring i sekken, mye jaging og dårlig arbeidsøkonomi, sier Eidevik.
Det andre var at Kjekkas gjennomførte fysisk stopp i forbindelse med langing. På Vätternrundan, som er hovedmålet til Kjekkas denne sesongen, er det krav om at laget må stoppe fysisk to ganger i løpet av det 30 mil lange rittet. Derfor ville Eidevik bruke dagens oppkjøringsritt til å trene på det. Men måten de gjennomførte dette, var ingen suksess.
– Oppsummert må vi bare si at vi er veldig fornøyde med å vinne, og at vi kjørte bra fra Grua til mål. Men vi erkjenner at vi fortsatt har mer å gå på og en del å jobbe med de siste fire ukene før Vätternrundan, sier Eidevik.
Eidevik er derimot svært fornøyd med at Antidoping Norge ventet i mål, og huket tak i sju-åtte av lagets ryttere så snart de hadde passert målstreken.
– At Antidoping Norge er på plass på slike arrangementer som dette, setter vi veldig pris på. Jeg håper det skjer på dette nivået også i andre land, men det er ikke den følelsen jeg sitter igjen med etter at jeg var med på master-VM i Frankrike i 2017, sier Eidevik.
Nå er det Randsfjorden Rundt kommende lørdag som er neste oppkjøringsritt for Kjekkas.
Topp 3 Nordmarka Rundt lagkonkurranse 1. Kjekkas, 3:43:49 2. Rye Expressen, 3:47:03 (+3:14) 3. Team Follo, 3:54:25 (+10:36)
Kunne hentet to minutter i bakkene Rye Expressen var nest raskeste lag, og kaptein Jo Engebretsen synes laget syklet bra og har hevet seg siden Enebakk Rundt 1. mai.
– At vi ikke er mer enn drøyt tre minutter bak Kjekkas, det tar vi som veldig positivt. De er og de skal være hakket hvassere enn oss på et ritt som dette, sier Engebretsen.
Samtidig ser han at han kunne pisket laget sitt noe hardere i motbakkene.
– Vi sykler fort på flatene, og vi kunne ikke tatt igjen noe særlig på de tre minuttene der, men vi syklet for sakte i bakkene og det tapte vi mye tid på. Vi hadde bestemt oss for en viss fart i bakkene, men jeg er sikker på at vi kunne kjørt hardere både opp Sollihøgda og i Jevnakerbakkene, og likevel ikke mistet så mange flere ryttere at det ville hatt noen betydning for farten på flatene. Hadde vi gjort det, tror jeg vi kunne syklet i hvert fall to minutter fortere totalt, sier Engebretsen.
Rye Expressen startet med 28 ryttere og hadde nesten 15 mann med inn.
Nå blir det egentrening for laget de neste dagene, før fellestreningen på torsdag der troppen skal trene på diverse formasjoner inn mot Randsfjorden Rundt.
Bonus på hardøkta Team Follo sikret seg den siste pallplassen i lagkonkurransen. De var inne drøyt ti og et halvt minutt bak Kjekkas, men stilte med svært redusert tropp.
Nordmarka Rundt var aldri en del av lagets oppkjøringsplan, og tredjeplassen i rittet var derfor utelukkende en bonus på tampen av dagens hardøkt for de 12 lagkameratene og gjesterytter Jan Olav Beitmyren. Av de 13 som startet i pulja, var 11 med helt inn.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.